VERKOSTOTYÖKÄYTÄNTÖJEN OPPIMINEN - Verkostokonsulttien käsityksiä ennakointidialogin käyttöönottoon vaikuttavista tekijöistä
PYHÄJOKI, JUKKA (2010)
PYHÄJOKI, JUKKA
2010
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-02-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20372
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20372
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä on kuvata verkostotyökäytäntöjen oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen keskiössä on verkostokonsulttien käsitykset ennakointidialogi työtavan käyttöönoton estävistä ja edistävistä tekijöistä. Verkostokonsultit ovat kuntien eri sektorien, pääsääntöisesti sosiaali-, terveys- ja opetusalan, ammattilaisia ja esimiehiä. Tutkimuksen tarkoituksena on valottaa verkostomaisten työtapojen leviämisen ja juurtumisen haasteita.
Tutkimus on laadullinen, aineistolähtöinen ja monimetodinen. Sen toteutumista on ohjannut käytännölliset lähtökohdat. Tutkimus on yksilöllistä, yhteisöllistä ja verkostollista oppimista tutkiva työ. Ensimmäisessä vaiheessa tutkin fokusryhmähaastattelulla yhden kunnan verkostokonsulttien käsityksiä ennakointidialogin omaksumista vaikeuttavia ja mahdollistavia tekijöitä. Toisessa vaiheessa kysyin webkyselyllä verkostokonsulttien (N= 125) käsityksistä, jotka heidän kokemusten ja arvioiden mukaan estää ja edistää ennakointidialogin käyttöönottoa ja oppimista heillä itsellään ja muilla työntekijöillä. Aineistosta nousseita käsityksiä peilasin uuden tiedon luomisen, työkäytäntöjen oppimisen ja innovaatioiden omaksumisen teoreettisiin käsitteisiin.
Verkostokonsulttien kokemuksen ja käsityksen mukaan ennakointidialogin omaksumista vaikeuttavat työyhteisön toimintakulttuuri, rakenteiden puuttuminen, työntekijän omat asenteet ja kokemukset, tiedon puute sekä asiakkuuteen liittyvät tekijät. Ennakointidialogin käyttöönottoa edistävät tiedon lisääminen, työntekijöiden mahdollisuus kokeilla uusia työtapoja, ylisektoriset toimintarakenteet, johdon tuki, työntekijöiden ja työyhteisöjen innovatiivinen asenne ja heidän kokemus työtavan hyödystä. Ennakointidialogi toimintatavan omaksuminen on yhtä aikaa yksilöllinen, yhteisöllinen ja verkostollinen kysymys. Kyseessä on moniulotteinen uusi verkostomainen toimintatapa, joka tulosten valossa haastaa työntekijän omia käsityksiä työstä ja työn tekemisestä, työyhteisön toimintakulttuuria ja sen perinteisiä toimintatapoja ja rakenteita, sekä tapoja johtaa uusia työkäytäntöjä, jotka ylittävät perinteiset organisaatio- ja yksikkörajat.
Tulevaisuuden haasteena on kehittää monimutkaisiin tilanteisiin, joita ei pystyä ratkaisemaan erikoistumisella tai sektorin sisällä, rajojen ylittämistä tukevia toimintarakenteita ja verkostotyön käytäntöjä. Verkostotyökäytäntöjen juurtuminen ja leviäminen osaksi perustyötä vaatii horisontaalisen ja ylisektorisen johtamis- ja koordinaatiorakenteiden kehittämistä sekä dialogisia oppimisen tiloja.
Verkostotyökäytäntöjen oppiminen edellyttää muutoksia työ- ja toimintatapoihin. Toisaalta uudet toimintatavat ja rakenteet edellyttää uudenlaisia työvälineitä.
Jatkossa kiinnostava tutkimuskohde on, kuinka uudet rajanylitys- ja verkostotyökäytännöt juurtuvat toimintajärjestelmään, johtamiseen sekä työyhteisöjen ja työntekijöiden käytännöiksi.
Avainsanat: ennakointidialogi, verkostotyö, dialogi, tulevaisuuden muistelu, verkostokonsultti, innovaatio, verkosto-oppiminen, oppimisen tilat
Tutkimus on laadullinen, aineistolähtöinen ja monimetodinen. Sen toteutumista on ohjannut käytännölliset lähtökohdat. Tutkimus on yksilöllistä, yhteisöllistä ja verkostollista oppimista tutkiva työ. Ensimmäisessä vaiheessa tutkin fokusryhmähaastattelulla yhden kunnan verkostokonsulttien käsityksiä ennakointidialogin omaksumista vaikeuttavia ja mahdollistavia tekijöitä. Toisessa vaiheessa kysyin webkyselyllä verkostokonsulttien (N= 125) käsityksistä, jotka heidän kokemusten ja arvioiden mukaan estää ja edistää ennakointidialogin käyttöönottoa ja oppimista heillä itsellään ja muilla työntekijöillä. Aineistosta nousseita käsityksiä peilasin uuden tiedon luomisen, työkäytäntöjen oppimisen ja innovaatioiden omaksumisen teoreettisiin käsitteisiin.
Verkostokonsulttien kokemuksen ja käsityksen mukaan ennakointidialogin omaksumista vaikeuttavat työyhteisön toimintakulttuuri, rakenteiden puuttuminen, työntekijän omat asenteet ja kokemukset, tiedon puute sekä asiakkuuteen liittyvät tekijät. Ennakointidialogin käyttöönottoa edistävät tiedon lisääminen, työntekijöiden mahdollisuus kokeilla uusia työtapoja, ylisektoriset toimintarakenteet, johdon tuki, työntekijöiden ja työyhteisöjen innovatiivinen asenne ja heidän kokemus työtavan hyödystä. Ennakointidialogi toimintatavan omaksuminen on yhtä aikaa yksilöllinen, yhteisöllinen ja verkostollinen kysymys. Kyseessä on moniulotteinen uusi verkostomainen toimintatapa, joka tulosten valossa haastaa työntekijän omia käsityksiä työstä ja työn tekemisestä, työyhteisön toimintakulttuuria ja sen perinteisiä toimintatapoja ja rakenteita, sekä tapoja johtaa uusia työkäytäntöjä, jotka ylittävät perinteiset organisaatio- ja yksikkörajat.
Tulevaisuuden haasteena on kehittää monimutkaisiin tilanteisiin, joita ei pystyä ratkaisemaan erikoistumisella tai sektorin sisällä, rajojen ylittämistä tukevia toimintarakenteita ja verkostotyön käytäntöjä. Verkostotyökäytäntöjen juurtuminen ja leviäminen osaksi perustyötä vaatii horisontaalisen ja ylisektorisen johtamis- ja koordinaatiorakenteiden kehittämistä sekä dialogisia oppimisen tiloja.
Verkostotyökäytäntöjen oppiminen edellyttää muutoksia työ- ja toimintatapoihin. Toisaalta uudet toimintatavat ja rakenteet edellyttää uudenlaisia työvälineitä.
Jatkossa kiinnostava tutkimuskohde on, kuinka uudet rajanylitys- ja verkostotyökäytännöt juurtuvat toimintajärjestelmään, johtamiseen sekä työyhteisöjen ja työntekijöiden käytännöiksi.
Avainsanat: ennakointidialogi, verkostotyö, dialogi, tulevaisuuden muistelu, verkostokonsultti, innovaatio, verkosto-oppiminen, oppimisen tilat