Koulukiusaaminen - luokanopettajien näkemyksiä ilmiöstä
MÄKINEN, MIRVA; PELTOLA, OUTI (2010)
MÄKINEN, MIRVA
PELTOLA, OUTI
2010
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-02-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20340
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20340
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä koulukiusaamisilmiöstä. Tutkimuskysymykset käsittelivät koulukiusaamisilmiön määrittelyä, kiusaamisen tunnistamista ja siihen puuttumista, kiusaamista ryhmäilmiönä roolien kautta tarkasteltuna sekä ennaltaehkäisyä. Kyseessä on laadullinen haastattelututkimus, jonka tarkoituksena on lisätä ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä peilaamalla alan tutkimuskirjallisuutta ja haastateltavien vastauksia toisiinsa. Tämän tutkimuksen keskeisimpiä lähteitä ovat Anatol Pikasin, Dan Olweuksen, Christina Salmivallin sekä Sirkku Ahon ja Kaarina Laineen tutkimukset aiheesta.Tutkimus on toteutettu fenomenografisten periaatteiden mukaisesti, sillä halusimme kuvata ja ymmärtää ilmiötä ja haastateltujen opettajien ajatuksissa ilmeneviä käsityksiä ilmiöstä. Tutkimusta varten haastateltiin viittä eteläsuomalaista luokanopettajaa ja haastattelukysymykset laadittiin tutkimuskysymysten pohjalta. Menetelmänä käytettiin yksilöteemahaastatteluja, jotka analysoitiin tee-mahaastattelun runkoa noudattaen. Tutkimuksen tuloksena saimme selville, että haastatellut luokanopettajat näkevät koulukiusaamisen moniselitteisenä ilmiönä, jonka määritteleminen on haastavaa. Myös koulukiusaamisen tunnistaminen nähtiin hankalana. Nopeaa puuttumista pidettiin tärkeänä opettajan työhön kuuluvana asiana ja opettajat olivat halukkaita ratkaisemaan kiusaamistilanteet keskustellen. Haastatteluissa kiusaaminen nähtiin ryhmäilmiönä, joka sisälsi monenlaisia rooleja. Eri syistä johtuva poikkeavuus kiusatussa aiheuttaa kiusaamista, mutta poikkeavuus määrittyy ryhmäkohtaisesti. Tästä syystä kiusatun rooliin voi haastateltavien mukaan joutua kuka tahansa. Kiusaajan rooli nähtiin hyvin heterogeenisenä ryhmänä, jonka yleispiirteiden nimeämistä pidettiin hankalana. Sivustaseuraajien ryhmän jaottelussa puolestaan havaittiin hajontaa: osa näki sivustaseuraajien ryhmän sisällä erilaisia toimijarooleja, osa ei tällaista erottelua tehnyt. Tässä tutkimuksessa haastatellut luokanopettajat painottivat empatian kehittämistä ja kasvattavien toimenpiteiden merkitystä ennaltaehkäisyssä. Myös hyvä luokkailmapiiri koettiin tärkeäksi. Luokanopettajien näkemykset kaikista tutkittavista teemoista olivat melko samankaltaisia alan kir-jallisuudessa esiintyvien näkemysten kanssa.
Asiasanat:koulukiusaaminen, koulukiusaamisen tunnistaminen, koulukiusaamiseen puuttuminen, koulukiusaamisen roolit, koulukiusaamisen ennaltaehkäiseminen
Asiasanat:koulukiusaaminen, koulukiusaamisen tunnistaminen, koulukiusaamiseen puuttuminen, koulukiusaamisen roolit, koulukiusaamisen ennaltaehkäiseminen