Kohti tiimiorganisaatiota - Tapaustutkimus tiimityön toimivuudesta Pirkanmaan ammattiopistossa
HOLM, MAISA (2010)
HOLM, MAISA
2010
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-02-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20314
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20314
Tiivistelmä
Yritys- ja teollisuusmaailmassa tiimi- ja verkostopohjaista organisaatiomallia on käytetty jo pitkään. Työelämän muutosten myötä myös kouluorganisaatiot ovat vähitellen alkaneet muodostua ajalle tyypillisen oppivan organisaation ideologian mukaisesti. Tiimityöskentelyllä tarkoitetaan sitä, että pieni ryhmä ihmisiä, joilla on toisiaan täydentäviä taitoja sitoutuvat yhteiseen päämäärään, yhteisiin suoritustavoitteisiin sekä yhteiseen toimintamalliin ja ovat myös yhdessä vastuussa suorituksistaan. Opettajien tiimityön toimivuuden tutkiminen on tärkeää sillä opettajatiimien tiimityön tuloksellisuudesta ei ole Suomessa tehty vielä paljon tutkimusta. Tutkimukset ovat keskittyneet lähinnä opettajatiimien vuorovaikutuksen ja dialogin tutkimiseen.
Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa lähestyn tiimityöskentelyä ja tiimityön toimivuutta koulutusorganisaatiossa työskentelevien opettajien näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan perinteisesti individualistiseen toimintakulttuuriin tottuneiden opettajien suhtautumista yhteisöllisiä taitoja painottavaan tiimityöskentelyyn.
Tutkimuksen aineisto muodostuu kahdeksasta keväällä 2009 kerätystä haastattelusta. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina ja niiden avulla on kartoitettu opettajien tiimityön toimivuuteen liittyviä heikkouksia ja vahvuuksia.
Tämän tutkimuksen perusteella opettajatiimien vahvuuksiksi voidaan todeta hyvät tietotekniset apuvälineet sekä fyysiset puitteet, tiimin ilmapiiri ja vuorovaikutustaidot, työntekijöiden sitoutuminen, jäsenten osaaminen sekä tiiminvetäjä. Kehittämistarpeita tiimien toimivuuden suhteen on tutkimuksen perusteella havaittavissa seuraavilla alueilla: palautteenanto, tavoitteiden asetanta, tiimin itsearviointi, kokoontumiset, johtaminen, tiedonkulku, tiimien välinen yhteistyö, tiimin rakenne. Tutkimuksessa nousi esille, että opettajien tiimityö näyttäytyy hyvin moniulotteisena. Opettajien tiimityöhön vaikuttaa tiimin sisäisten tekijöiden lisäksi niin koulun sisäiset kuin ulkoisetkin tekijät. Tiimien toimintakyvyn kehittämisessä tulisikin pyrkiä kokonaisvaltaiseen kehittämiseen muun muassa pohtimalla niin vallitsevaan organisaatiokulttuuriin sekä opettajan ammatin historialliseen taustaan liittyviä kysymyksiä kuin ajan riittävyyteen ja yhteistyön edellytyksiin liittyviä asioita.
Asiasanat:tapaustutkimus, kouluorganisaatio, oppiva organisaatio, tiimityö, tiimityön toimivuus
Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa lähestyn tiimityöskentelyä ja tiimityön toimivuutta koulutusorganisaatiossa työskentelevien opettajien näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan perinteisesti individualistiseen toimintakulttuuriin tottuneiden opettajien suhtautumista yhteisöllisiä taitoja painottavaan tiimityöskentelyyn.
Tutkimuksen aineisto muodostuu kahdeksasta keväällä 2009 kerätystä haastattelusta. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina ja niiden avulla on kartoitettu opettajien tiimityön toimivuuteen liittyviä heikkouksia ja vahvuuksia.
Tämän tutkimuksen perusteella opettajatiimien vahvuuksiksi voidaan todeta hyvät tietotekniset apuvälineet sekä fyysiset puitteet, tiimin ilmapiiri ja vuorovaikutustaidot, työntekijöiden sitoutuminen, jäsenten osaaminen sekä tiiminvetäjä. Kehittämistarpeita tiimien toimivuuden suhteen on tutkimuksen perusteella havaittavissa seuraavilla alueilla: palautteenanto, tavoitteiden asetanta, tiimin itsearviointi, kokoontumiset, johtaminen, tiedonkulku, tiimien välinen yhteistyö, tiimin rakenne. Tutkimuksessa nousi esille, että opettajien tiimityö näyttäytyy hyvin moniulotteisena. Opettajien tiimityöhön vaikuttaa tiimin sisäisten tekijöiden lisäksi niin koulun sisäiset kuin ulkoisetkin tekijät. Tiimien toimintakyvyn kehittämisessä tulisikin pyrkiä kokonaisvaltaiseen kehittämiseen muun muassa pohtimalla niin vallitsevaan organisaatiokulttuuriin sekä opettajan ammatin historialliseen taustaan liittyviä kysymyksiä kuin ajan riittävyyteen ja yhteistyön edellytyksiin liittyviä asioita.
Asiasanat:tapaustutkimus, kouluorganisaatio, oppiva organisaatio, tiimityö, tiimityön toimivuus