Filosofinen tutkimus taiteilijasta. Arthur Schopenhauerin käsitys neroudesta sekä taiteen subjektin merkitys modernille taiteelle.
GALENIUS, KARIM (2009)
GALENIUS, KARIM
2009
Filosofia - Philosophy
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-12-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20308
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20308
Tiivistelmä
Työn aiheena on taiteilija. Aihetta lähestytään 1800-luvun filosofian kautta. Tutkimuksessa käsitellään Arthur Schopenhauerin käsitystä neroudesta, johon johdatuksena käsitellään Immanuel Kantin nerouden käsitystä. Pyrin tulkitsemaan Schopenhauerin taiteen filosofiaa siitä näkökulmasta, jossa se näyttää vahvimmin kulkevan kulttuurihistoriallisesti merkittävään suuntaan, koska tutkielma käsittelee taiteilijuutta erityisesti modernin taiteen kontekstissa
Taiteilija on tutkimuksen aiheena, koska taide määrittyy vahvasti subjektin kautta. Taiteen subjekti on määritetty modernin taiteen kontekstissa autenttisuuden lähtökohdaksi. Tämä merkitsee sitä, että tässä työssä pyritään selvittämään ymmärryksen ja havainnon filosofiaa puhuttaessa taiteesta ja taiteilijasta.
Taiteilija autenttisuuden mahdollistajana nostaa esiin myös teeman taiteen metafyysisestä luonteesta. Schopenhauer käsitteli taidetta osana epistemologista systeemiään ja antoi taiteelle vahvan kognitiivisen merkityksen. Taiteen metafyysisyys on työn aiheen eli taiteilijan lisäksi toinen keskeinen tutkielmassa käsiteltävä teema.
Schopenhauerin filosofian suhteuttamiseksi taiteen käytäntöön käsitellään myös taiteilija Wassily Kandinskyn taiteen teoreettisia tekstejä. Häntä pidetään ensimmäisenä abstraktin maalaustaiteen edustajana. Käsittelen tässä työssä hänen käsitystään taiteilijasta ja sen lisäksi vertaan Kandinskynajatuksia taiteesta Schopenhauerin filosofiaan.
Asiasanat:Taiteen filosofia, estetiikka, taide, taiteilija, nerous, Arthur Schopenhauer, Wassily Kandinsky, Immanuel Kant
Taiteilija on tutkimuksen aiheena, koska taide määrittyy vahvasti subjektin kautta. Taiteen subjekti on määritetty modernin taiteen kontekstissa autenttisuuden lähtökohdaksi. Tämä merkitsee sitä, että tässä työssä pyritään selvittämään ymmärryksen ja havainnon filosofiaa puhuttaessa taiteesta ja taiteilijasta.
Taiteilija autenttisuuden mahdollistajana nostaa esiin myös teeman taiteen metafyysisestä luonteesta. Schopenhauer käsitteli taidetta osana epistemologista systeemiään ja antoi taiteelle vahvan kognitiivisen merkityksen. Taiteen metafyysisyys on työn aiheen eli taiteilijan lisäksi toinen keskeinen tutkielmassa käsiteltävä teema.
Schopenhauerin filosofian suhteuttamiseksi taiteen käytäntöön käsitellään myös taiteilija Wassily Kandinskyn taiteen teoreettisia tekstejä. Häntä pidetään ensimmäisenä abstraktin maalaustaiteen edustajana. Käsittelen tässä työssä hänen käsitystään taiteilijasta ja sen lisäksi vertaan Kandinskynajatuksia taiteesta Schopenhauerin filosofiaan.
Asiasanat:Taiteen filosofia, estetiikka, taide, taiteilija, nerous, Arthur Schopenhauer, Wassily Kandinsky, Immanuel Kant