ILMASTONMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AUTO- JA AJONEUVOVEROLAKEIHIN
RAUTA, SARITA (2010)
RAUTA, SARITA
2010
Vero-oikeus - Tax Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-01-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20307
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20307
Tiivistelmä
Tutkielmassa tutkitaan, miten autoverotus ja ajoneuvoverotus ovat muuttuneet ekologisempaan suuntaan, miksi näin on käynyt ja mihin muutoksilla pyritään. Tarkoitus on selvittää, kannustaako kehitys veropolitiikan avulla kuluttajia todella kohti ekologisempaa käyttäytymistä, toisin sanoen onko ekologisuudesta kuluttajalle verotuksellista hyötyä. Tutkimus pohjautuu auto- ja ajoneuvoverolainsäädännössä 2000-luvulla tapahtuneisiin muutoksiin. Verouudistuksia tutkitaan ilmasto- ja ympäristöpoliittisesta näkökulmasta.
Tutkimuksessa ei ole tarkoitus löytää yhtä ja ainoaa oikeaa totuutta, vaan tutkia miten ja millaisin eri veropoliittisin keinoin liikenneverotusta on muutettu, mihin uudistuksilla halutaan vaikuttaa ja onko tiedossa myös todellista hyötyä. Koska autoverouudistus on viimeiseltä osaltaan vielä saattamatta voimaan ja näin ollen kesken, ei lopullisia johtopäätöksiä yhden tietyn näkökannan perusteella olisi vielä edes mahdollista tehdä.
Luonteeltaan tutkielma on oikeuspoliittinen ja yhteiskuntapoliittinen, painottuen oikeustieteen puolella vero-oikeuteen. Myös ympäristöoikeus nousee vahvasti esiin. Tutkimuksen suurimpana haasteena on ympäristövaikutusten liittäminen juridiseen problematiikkaan ja verotukseen.
Tutkielmassa havaitaan, että verokannustin on todella olemassa. Ympäristölle ystävällisempi eli vähemmän päästöjä aiheuttava henkilöajoneuvo on kuluttajalle taloudellisesti edullisempi kuin paljon päästöjä aiheuttava kulkuneuvo. Tulevaisuuden haasteeksi kuitenkin muodostuu se, miten kaikki liikennettä koskevat verolait synkronoidaan keskenään. Verokannustin ja tätä myöden myös toivottu vaikutus ilmastoon ovat suuremmat, jos kaikki liikenteeseen kohdistuvat verolait käyttäytyvät samalla tavoin eli ovat sidoksissa auton aiheuttamiin hiilidioksidipäästöihin. Nyt tehtyjen auto- ja ajoneuvoverouudistusten ulkopuolelle jäivät muun muassa polttoaineverotus sekä työsuhdeautot.
Tulevaisuuden politiikkaa ohjailee suuresti Euroopan unioni sekä kansainväliset ilmastosopimukset. Etenkin joulukuussa 2009 Kööpenhaminassa järjestettävä suuri ilmastokonferenssi luonee pitkän ajan suuntaviivat tulevaisuuden ilmastopolitiikalle, jota tukemaan on siis nyt oleellisesti kytketty myös liikenteen verotus.
Tutkimuksessa ei ole tarkoitus löytää yhtä ja ainoaa oikeaa totuutta, vaan tutkia miten ja millaisin eri veropoliittisin keinoin liikenneverotusta on muutettu, mihin uudistuksilla halutaan vaikuttaa ja onko tiedossa myös todellista hyötyä. Koska autoverouudistus on viimeiseltä osaltaan vielä saattamatta voimaan ja näin ollen kesken, ei lopullisia johtopäätöksiä yhden tietyn näkökannan perusteella olisi vielä edes mahdollista tehdä.
Luonteeltaan tutkielma on oikeuspoliittinen ja yhteiskuntapoliittinen, painottuen oikeustieteen puolella vero-oikeuteen. Myös ympäristöoikeus nousee vahvasti esiin. Tutkimuksen suurimpana haasteena on ympäristövaikutusten liittäminen juridiseen problematiikkaan ja verotukseen.
Tutkielmassa havaitaan, että verokannustin on todella olemassa. Ympäristölle ystävällisempi eli vähemmän päästöjä aiheuttava henkilöajoneuvo on kuluttajalle taloudellisesti edullisempi kuin paljon päästöjä aiheuttava kulkuneuvo. Tulevaisuuden haasteeksi kuitenkin muodostuu se, miten kaikki liikennettä koskevat verolait synkronoidaan keskenään. Verokannustin ja tätä myöden myös toivottu vaikutus ilmastoon ovat suuremmat, jos kaikki liikenteeseen kohdistuvat verolait käyttäytyvät samalla tavoin eli ovat sidoksissa auton aiheuttamiin hiilidioksidipäästöihin. Nyt tehtyjen auto- ja ajoneuvoverouudistusten ulkopuolelle jäivät muun muassa polttoaineverotus sekä työsuhdeautot.
Tulevaisuuden politiikkaa ohjailee suuresti Euroopan unioni sekä kansainväliset ilmastosopimukset. Etenkin joulukuussa 2009 Kööpenhaminassa järjestettävä suuri ilmastokonferenssi luonee pitkän ajan suuntaviivat tulevaisuuden ilmastopolitiikalle, jota tukemaan on siis nyt oleellisesti kytketty myös liikenteen verotus.