Kotitehtävät matematiikan opetuksessa - Opetuskokeilu Sampolan koulussa
KORHONEN, PILVI (2009)
KORHONEN, PILVI
2009
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus - Education, Subject Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-11-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20249
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20249
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on tutkia, millä tavoin toteutettuna matematiikan kotitehtävistä on eniten hyötyä. Tutkimuksessa toteutettiin opetuskokeilu, jossa tarkkailtiin oppilaiden kotitehtävien tekoa. Oppilaat saivat kerran viikossa kotitehtävät erillisellä paperiarkilla. Tehtäviä oli kaikkiaan kuusi, kolmella eri vaikeusasteella. Kotitehtävät tarkastettiin kerran viikossa ja niiden tekemistä seurattiin lomakkeella, johon oppilaat merkitsivät tekemänsä tehtävät. Opetuskokeilun tueksi kerättiin kyselylomakeaineisto. Opetuskokeilun tavoitteena oli aktivoida oppilaita tekemään kotitehtäviä ja samalla kokeilla uudenlaista kotitehtäväjärjestelyä matematiikassa.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2007 Sampolan koulussa Tampereella. Opetuskokeilussa oli mukana kaksi seitsemännen luokan ryhmää. Kyselylomakeaineisto kerättiin kaikkiaan viideltä seitsemännen luokan ryhmältä. Kyselylomakkeella kerätty aineisto käsitteli suhtautumista kotitehtäviin ja matematiikkaan. Ne ryhmät, jotka olivat mukana opetuskokeilussa, antoivat lisäksi palautetta kokeilusta sekä kehitysehdotuksia kotitehtävien toteuttamiseen.
Tutkimuksen teoriaosassa kiinnitettiin erityisesti huomiota siihen, miten oppimiskäsitykset ovat kehittyneet viimeisten vuosikymmenien aikana. Teoriaosassa luotiin katsaus kotitehtävien antamisen päämääriin ja tavoitteisiin sekä pohdittiin niiden hyviä ja huonoja puolia.
Tutkimusmetodina käytettiin triangulaatiota, eli monen menetelmän yhdistelmää. Opetuskokeilu oli puolikokeellinen tutkimus, jonka tueksi kerättiin survey-aineisto. Tulosten analysoinnissa käytettiin apuna SPSS-ohjelmaa. Kotitehtävien tekoprosentin yhteyttä oppimistuloksiin tutkittiin korrelaatiokertoimen avulla.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, ettei opetuskokeilulla ollut juurikaan vaikutusta oppimistuloksiin. Oppilaat pitivät kokeilusta lähinnä tehtävien valinnaisuuden ja eri tehtävätyyppien takia. Kotitehtävien keskeisimmät kehitysehdotukset oppilaiden mukaan olivat erilaiset ja eritasoiset tehtävät sekä visuaalisuuden lisääminen. Oppilaat kokivat, että matematiikan oppimisen eteen pitää tehdä töitä, mutta tämä ei välttämättä tarkoittanut kotitehtävien tekemistä.
Asiasanat:Kotitehtävät, matematiikan kotitehtävät, oppimiskäsitys
Tutkimus toteutettiin keväällä 2007 Sampolan koulussa Tampereella. Opetuskokeilussa oli mukana kaksi seitsemännen luokan ryhmää. Kyselylomakeaineisto kerättiin kaikkiaan viideltä seitsemännen luokan ryhmältä. Kyselylomakkeella kerätty aineisto käsitteli suhtautumista kotitehtäviin ja matematiikkaan. Ne ryhmät, jotka olivat mukana opetuskokeilussa, antoivat lisäksi palautetta kokeilusta sekä kehitysehdotuksia kotitehtävien toteuttamiseen.
Tutkimuksen teoriaosassa kiinnitettiin erityisesti huomiota siihen, miten oppimiskäsitykset ovat kehittyneet viimeisten vuosikymmenien aikana. Teoriaosassa luotiin katsaus kotitehtävien antamisen päämääriin ja tavoitteisiin sekä pohdittiin niiden hyviä ja huonoja puolia.
Tutkimusmetodina käytettiin triangulaatiota, eli monen menetelmän yhdistelmää. Opetuskokeilu oli puolikokeellinen tutkimus, jonka tueksi kerättiin survey-aineisto. Tulosten analysoinnissa käytettiin apuna SPSS-ohjelmaa. Kotitehtävien tekoprosentin yhteyttä oppimistuloksiin tutkittiin korrelaatiokertoimen avulla.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, ettei opetuskokeilulla ollut juurikaan vaikutusta oppimistuloksiin. Oppilaat pitivät kokeilusta lähinnä tehtävien valinnaisuuden ja eri tehtävätyyppien takia. Kotitehtävien keskeisimmät kehitysehdotukset oppilaiden mukaan olivat erilaiset ja eritasoiset tehtävät sekä visuaalisuuden lisääminen. Oppilaat kokivat, että matematiikan oppimisen eteen pitää tehdä töitä, mutta tämä ei välttämättä tarkoittanut kotitehtävien tekemistä.
Asiasanat:Kotitehtävät, matematiikan kotitehtävät, oppimiskäsitys