Nuorten identiteetti kirjoitetussa aineistossa
KYYKOSKI, ANNA-KAISA (2009)
KYYKOSKI, ANNA-KAISA
2009
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20217
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20217
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena on nuorten identiteetin ilmeneminen kirjoitetussa kielessä. Tutkimuksessa haetaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mistä piirteistä nuorten identiteetti kirjoitetussa aineistossa koostuu? Miten identiteetin rakenne voidaan kuvata piirteiden avulla? Tutkimuksen aineistona on 52 16-vuotiaiden nuorten kirjoittamaa "Kuka minä olen?"-kirjoitusta.
Tutkimuksen lähtökohtana on sosiaalinen konstruktionismi olettaen, että kielen avulla reflektoidaan maailmaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin sisällönanalyysiä ja sisällön erittelyä. Näillä menetelmillä on luokitteltu aineistoa.
Tutkimuksen ensimmäisenä tuloksena syntyi luokittelurunko, jossa identiteetin piirteet on tunnistettu. Toisena tuloksena muodostettiin identiteetin rakenne henkilökohtaisen ja kollektiivisen ulottuvuuden kautta. Tämän rakenteen luokkia ovat henkilökohtaisen ulottuvuuden tasolla yksilön subjektiivinen tuntemus omasta itsestä (32 %), sosiaalinen paikantaminen (31 %), minäjatkuvuus (14 %) ja identiteetin määrittäminen henkilökohtaisten sosiaalisten suhteiden kautta (23 %). Luokkia kollektiivisen identiteetin ulottuvuuden tasolla ovat demografiset piirteet (50 %) ja viiteryhmäilmaukset (50 %).
Tutkimustuloksiani voidaan hyödyntää tarkasteltaessa nuorten identiteettiä ja jatkan tutkimuksellani "Kulttuuri identiteetin rakentajan" - hankkeen aloittamaa keskustelua identiteetin rakentumisen syvemmästä ymmärtämisestä.
Asiasanat: nuoret, identiteetti, sisällönanalyysi, sisällön erittely, sosiaalinen konstruktionismi, sosiaalipsykologia
Tutkimuksen lähtökohtana on sosiaalinen konstruktionismi olettaen, että kielen avulla reflektoidaan maailmaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin sisällönanalyysiä ja sisällön erittelyä. Näillä menetelmillä on luokitteltu aineistoa.
Tutkimuksen ensimmäisenä tuloksena syntyi luokittelurunko, jossa identiteetin piirteet on tunnistettu. Toisena tuloksena muodostettiin identiteetin rakenne henkilökohtaisen ja kollektiivisen ulottuvuuden kautta. Tämän rakenteen luokkia ovat henkilökohtaisen ulottuvuuden tasolla yksilön subjektiivinen tuntemus omasta itsestä (32 %), sosiaalinen paikantaminen (31 %), minäjatkuvuus (14 %) ja identiteetin määrittäminen henkilökohtaisten sosiaalisten suhteiden kautta (23 %). Luokkia kollektiivisen identiteetin ulottuvuuden tasolla ovat demografiset piirteet (50 %) ja viiteryhmäilmaukset (50 %).
Tutkimustuloksiani voidaan hyödyntää tarkasteltaessa nuorten identiteettiä ja jatkan tutkimuksellani "Kulttuuri identiteetin rakentajan" - hankkeen aloittamaa keskustelua identiteetin rakentumisen syvemmästä ymmärtämisestä.
Asiasanat: nuoret, identiteetti, sisällönanalyysi, sisällön erittely, sosiaalinen konstruktionismi, sosiaalipsykologia