Videoneuvotteluiden arkipäiväistyminen suomalaisissa yrityksissä ja sitä edistävät tekijät
HEINONEN, JUHA (2009)
HEINONEN, JUHA
2009
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-11-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20206
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20206
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään, kuinka pitkällä videoneuvotteluiden arkipäiväistymisprosessi on suomalaisissa yrityksissä ja kuinka arkipäiväistymistä voidaan edistää. Tutkielman keskeinen käsite on arkipäiväistyminen, jonka määrittämiseen käytän kahta yleisesti tunnettua domestikaatioteoriaa.
Aihetta on tutkittu Suomessa hyvin vähän, eikä siihen liittyvää kirjallisuutta tai tilastotietoa ole juurikaan saatavilla.
Tutkimuksen kohteina olivat kaksi yritystä ja yksi tutkimusyhteisö. Aineiston keräämiseksi tein henkilöhaastatteluita yhteensä seitsemälle henkilölle. Haastatteluiden perusteella loin kolme käyttötapausta, sekä määrittelin yleisimmät käyttäjätyypit. Lisäksi kävin haastatteluaineiston läpi referoiden sitä esittelemiini domestikaatioteorioihin.
Tulosten perusteella olen määritellyt ehdot, joita mielestäni arkipäiväisyys vaatii, sekä esittänyt keinoja joiden avulla videoneuvotteluiden arkipäiväistymistä voidaan edistää. Ehtojen mukaan videoneuvottelujen tulee olla ymmärrettäviä, niiden tulee olla saavutettavissa, sekä niiden tulee aina olla yksi vaihtoehto kommunikaatiokentässä. Neljä tärkeintä edistäjää ovat tutkimukseni perusteella hyvä käytettävyys ja luotettavuus, motivaatio, riittävä levinneisyys ja saavutettavuus, sekä aiheeseen liittyvien pelkojen poistaminen.
Esittelemäni keinot videoneuvotteluiden arkipäiväistämiseksi eivät ole sidottuja tutkimiini yrityksiin tai tiettyihin laitteisiin, vaan ovat helposti sovellettavissa ja hyödynnettävissä missä tahansa yrityksessä tai yhteisössä.
Avainsanat ja -sanonnat: videoneuvottelut, telepresenssi, arkipäiväistyminen, domestikaatio.
Aihetta on tutkittu Suomessa hyvin vähän, eikä siihen liittyvää kirjallisuutta tai tilastotietoa ole juurikaan saatavilla.
Tutkimuksen kohteina olivat kaksi yritystä ja yksi tutkimusyhteisö. Aineiston keräämiseksi tein henkilöhaastatteluita yhteensä seitsemälle henkilölle. Haastatteluiden perusteella loin kolme käyttötapausta, sekä määrittelin yleisimmät käyttäjätyypit. Lisäksi kävin haastatteluaineiston läpi referoiden sitä esittelemiini domestikaatioteorioihin.
Tulosten perusteella olen määritellyt ehdot, joita mielestäni arkipäiväisyys vaatii, sekä esittänyt keinoja joiden avulla videoneuvotteluiden arkipäiväistymistä voidaan edistää. Ehtojen mukaan videoneuvottelujen tulee olla ymmärrettäviä, niiden tulee olla saavutettavissa, sekä niiden tulee aina olla yksi vaihtoehto kommunikaatiokentässä. Neljä tärkeintä edistäjää ovat tutkimukseni perusteella hyvä käytettävyys ja luotettavuus, motivaatio, riittävä levinneisyys ja saavutettavuus, sekä aiheeseen liittyvien pelkojen poistaminen.
Esittelemäni keinot videoneuvotteluiden arkipäiväistämiseksi eivät ole sidottuja tutkimiini yrityksiin tai tiettyihin laitteisiin, vaan ovat helposti sovellettavissa ja hyödynnettävissä missä tahansa yrityksessä tai yhteisössä.
Avainsanat ja -sanonnat: videoneuvottelut, telepresenssi, arkipäiväistyminen, domestikaatio.