Taidetanssinopettajien tiedontarpeet ja tiedonhankinta
SAXMAN, PIA-MARIA (2009)
SAXMAN, PIA-MARIA
2009
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-12-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20199
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20199
Tiivistelmä
Tutkielman taavoitteena on selvittää millaista on taidetanssinopettajien tiedonhankintakäyttäytyminen. Kysymystä selvitettiin käyttämällä apuna Leckien, Pettigrew'n ja Sylvainin (1996) kehittämää ammatillisen tiedonhankinnan mallia. Tämän pohjalta selvitettiin millaisissa työrooleissa taidetanssinopettajat toimivat, millaisia työtehtäviä rooleihin liittyy, millaisia tiedontarpeita eri työtehtäviin liittyy ja millaisia tiedonlähteitä ja kanavia opettajat käyttävät näissä tilanteissa? Lisäksi selvitettiin, millaisin perustein he valitsevat käyttämänsä tiedonlähteet ja kanavat sekä mitkä tekijät hankaloittavat taidetanssinopettajien tiedonhankintaa. Kiinnostuksen kohteena oli myös se, mikä rooli inspiraatiolla on heidän työssään.
Tanssin alalta ei ole tehty aikaisemmin tiedonhankintatutkimusta. Tästä syystä tutkielman teoreettisessa osassa tarkastellaan aikaisempia kuvataiteilijoita ja opettajia koskevia tiedonhankintatutkimuksia. Tutkielman empiirinen aineisto hankittiin haastattelemalla 13 taidetanssinopettajaa Tampereella ja lähikunnissa keväällä ja kesälllä 2009.
Tutkimus osoitti, että Leckien, Pettigrew'n ja Sylvainin malli soveltuu aloille, joissa työntekijät toimivat monissa eri rooleissa. Taidetanssinopettajilla havaittiin joihinkin työrooleihin liittyvän rooliristiriidan, jolla saattaisi olla vaikutusta tiedonhankintaan. Opettajien eri rooleihin liittyvät työtehtävät virittivät erilaisia tiedohtarpeita. Joihinkin rooleihin liittyi praktisen tiedon hankintaa ja osa rooleista vaati laajempaa orientoivan tiedon hankimista. Taidetanssinopettajien tärkein tiedontarve liittyi toisilta kollegoilta saataviin mielipiteisiin. Henkilölähteet olivat käytetyin lähdetyyppi. Taidetanssinopettajien käyttämistä tiedonlähteistä tärkeimpiä olivat kurssit, opiskelu, kollegat, kirjallisuus ja internet. Formaaleja lähteitä, kuten esimerkiksi painettuja lähteitä käytettiin opettajan roolissa enemmän kuin epätavallisempia lähteitä. Inspiraatiota etsittäessä koreografin roolissa käytettiin eri lähteitä kuin opettajan roolissa. Tutkimuksessa havaittiin inspiraatiolla olevan suuri merkitys taidetanssinopettajien työssä. Merkittävimmät tiedonhankinnan ongellmat liittyivät siihen, ettei taidetanssinopettajille ole riittävästi kirjallista materiaalia eikä palveluita internetissä.
Asiasanat:tiedonhankintakäyttäytyminen, tiedonhankinta, ammatillisen tiedon hankinta, taiteilijoiden tiedonhankinta, opettajien tiedonhankinta, tiedontarve
Tanssin alalta ei ole tehty aikaisemmin tiedonhankintatutkimusta. Tästä syystä tutkielman teoreettisessa osassa tarkastellaan aikaisempia kuvataiteilijoita ja opettajia koskevia tiedonhankintatutkimuksia. Tutkielman empiirinen aineisto hankittiin haastattelemalla 13 taidetanssinopettajaa Tampereella ja lähikunnissa keväällä ja kesälllä 2009.
Tutkimus osoitti, että Leckien, Pettigrew'n ja Sylvainin malli soveltuu aloille, joissa työntekijät toimivat monissa eri rooleissa. Taidetanssinopettajilla havaittiin joihinkin työrooleihin liittyvän rooliristiriidan, jolla saattaisi olla vaikutusta tiedonhankintaan. Opettajien eri rooleihin liittyvät työtehtävät virittivät erilaisia tiedohtarpeita. Joihinkin rooleihin liittyi praktisen tiedon hankintaa ja osa rooleista vaati laajempaa orientoivan tiedon hankimista. Taidetanssinopettajien tärkein tiedontarve liittyi toisilta kollegoilta saataviin mielipiteisiin. Henkilölähteet olivat käytetyin lähdetyyppi. Taidetanssinopettajien käyttämistä tiedonlähteistä tärkeimpiä olivat kurssit, opiskelu, kollegat, kirjallisuus ja internet. Formaaleja lähteitä, kuten esimerkiksi painettuja lähteitä käytettiin opettajan roolissa enemmän kuin epätavallisempia lähteitä. Inspiraatiota etsittäessä koreografin roolissa käytettiin eri lähteitä kuin opettajan roolissa. Tutkimuksessa havaittiin inspiraatiolla olevan suuri merkitys taidetanssinopettajien työssä. Merkittävimmät tiedonhankinnan ongellmat liittyivät siihen, ettei taidetanssinopettajille ole riittävästi kirjallista materiaalia eikä palveluita internetissä.
Asiasanat:tiedonhankintakäyttäytyminen, tiedonhankinta, ammatillisen tiedon hankinta, taiteilijoiden tiedonhankinta, opettajien tiedonhankinta, tiedontarve