Kokonainen käsityöprosessi alkuopetuksessa
PÖLLÄ, KATARIINA (2009)
PÖLLÄ, KATARIINA
2009
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-11-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20165
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20165
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella käsityöprosessin toteutumista alkuopetuksessa. Tutkimuksessa tutkittiin sekä opettajien toteuttamaa käsityön opetusta että oppilaiden kokemuksia kokonaisesta käsityöprosessista. Tutkimuksen teoriaosuus keskittyy kokonaisen käsityöprosessin kuvaamisen ja sen hyötyjen esittelyn lisäksi käsityön merkitykseen kasvatuksellisena ja opetuksellisena kokonaisuutena sekä sen merkityksenä kasvavan oppilaan kehittymiseen. Lisäksi tutkimuksen teoria kohdistuu opetussuunnitelman korostamaan yhteiseen käsityöhön. Tutkimuksen pääongelmaksi muodostui: miten kokonainen käsityöprosessi toteutuu alkuopetuksessa. Alaongelmia olivat seuraavat: miten opettajat toteuttavat käsityön opetusta alkuopetuksessa ja miten oppilaat kokevat kokonaisen käsityöprosessin.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa käytettiin fenomenologista tutkimusmetodia. Aineistonkeruu tapahtui alkuopetusluokkia opettavien opettajien haastattelulla. Lisäksi tutkimusaineistona on oppilaille ohjattu käsityöprojekti, joka toteutettiin kokonaisena käsityöprosessina. Luokanopettajien haastattelut nauhoitettiin, ja oppilaiden toiminta kuvattiin videokameralla. Oppilaiden toimintaa havainnoitiin koko projektin ajan.
Tutkimusaineiston mukaan opettajat kokivat kokonaisen käsityöprojektin toteuttamisen haasteelliseksi ja aikaa vieväksi. Opettajista suurin osa ei toteuttanut kokonaista käsityöprosessia lainkaan tai he toteuttivat satunnaisesti vain osia siitä. Lisäksi yhteisen käsityön toteutuminen jäi puuttumaan muutaman haastatellun opettajan luokasta. Opettajat kokivat, että resurssien puute vaikutti käsityön opetukseen ja sen laatuun. Oppilaille ohjatun käsityöprojektin mukaan oppilaat nauttivat tekemisestä ja kokivat omannäköisten töiden tekemisen miellyttäväksi. Lisäksi yhteinen käsityö koettiin mukavaksi.
Tämä tutkimus tuotti tietoa käsityön opetuksen nykytilasta. Vaikka otos oli pieni, voidaan tulokset ainakin osin yleistää koskemaan suurempaa joukkoa alkuopetusluokkia. Lisäksi tutkimuksen toinen aineisto tuki oppilaiden innostusta kokonaisen käsityöprosessin toteuttamiseen. Se tuotti uusien oppimiskokemusten ja tekemisen ilon ohella myös onnistumisen kokemuksia ja nautintoa valmiista työstä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut myös herättää keskusteluun ja pohdittavaksi käsityön opetuksen merkitys alkuopetuksessa. Tutkimus on hyödyllinen alkuopetuksessa toimiville opettajille. Se voi antaa kannustusta perusopetussuunnitelman perusteiden mukaiseen käsityön opetukseen.
Avainsanat: alkuopetus, kokonainen käsityöprosessi, yhteinen käsityö
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa käytettiin fenomenologista tutkimusmetodia. Aineistonkeruu tapahtui alkuopetusluokkia opettavien opettajien haastattelulla. Lisäksi tutkimusaineistona on oppilaille ohjattu käsityöprojekti, joka toteutettiin kokonaisena käsityöprosessina. Luokanopettajien haastattelut nauhoitettiin, ja oppilaiden toiminta kuvattiin videokameralla. Oppilaiden toimintaa havainnoitiin koko projektin ajan.
Tutkimusaineiston mukaan opettajat kokivat kokonaisen käsityöprojektin toteuttamisen haasteelliseksi ja aikaa vieväksi. Opettajista suurin osa ei toteuttanut kokonaista käsityöprosessia lainkaan tai he toteuttivat satunnaisesti vain osia siitä. Lisäksi yhteisen käsityön toteutuminen jäi puuttumaan muutaman haastatellun opettajan luokasta. Opettajat kokivat, että resurssien puute vaikutti käsityön opetukseen ja sen laatuun. Oppilaille ohjatun käsityöprojektin mukaan oppilaat nauttivat tekemisestä ja kokivat omannäköisten töiden tekemisen miellyttäväksi. Lisäksi yhteinen käsityö koettiin mukavaksi.
Tämä tutkimus tuotti tietoa käsityön opetuksen nykytilasta. Vaikka otos oli pieni, voidaan tulokset ainakin osin yleistää koskemaan suurempaa joukkoa alkuopetusluokkia. Lisäksi tutkimuksen toinen aineisto tuki oppilaiden innostusta kokonaisen käsityöprosessin toteuttamiseen. Se tuotti uusien oppimiskokemusten ja tekemisen ilon ohella myös onnistumisen kokemuksia ja nautintoa valmiista työstä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut myös herättää keskusteluun ja pohdittavaksi käsityön opetuksen merkitys alkuopetuksessa. Tutkimus on hyödyllinen alkuopetuksessa toimiville opettajille. Se voi antaa kannustusta perusopetussuunnitelman perusteiden mukaiseen käsityön opetukseen.
Avainsanat: alkuopetus, kokonainen käsityöprosessi, yhteinen käsityö