Hyvin kasvatetut tytöt - 50-luvun sivistyneistön tyttöjen kasvatus
TIITINEN, TUIRE (2009)
TIITINEN, TUIRE
2009
Historia - History
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-10-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20136
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20136
Tiivistelmä
Tutkin työssäni sitä, miten tyttöjä kasvatettiin 50-luvulla. Aineistonani käytän Katarina Eskolan ja Satu Koskimiehen kokoamia päiväkirjoja 50-luvun tytöt ja 50-luvun teinit, Kasvatus- ja käytösoppaita, Kotiliesilehtiä ja Tiina-kirjoja. Tarkastelen sitä, miten käytösoppaista, Kotiliesilehdistä ja Tiina-kirjoista saadut käyttäytymisohjeet toteutuivat käytännössä. Kiinnostuksenkohteenani on myös se, miten 50-luvulla nouseva nuorisokulttuuri vaikutti tyttöihin ja miten he kapinoivat.
Jaoin työn kuuteen erilaiseen osioon. Varsinaisia käsittelylukuja ovat luvut 2-5. Käyn luvussa 2 läpi sitä, mitä 50-luvulla tapahtui ja miten tytöt suhtautuivat isänmaahan ja uskontoon. Luvussa 3 tarkastelen tyttöjen kotioloja ja tutkin sitä, minkälaisia sukupuolirooleja kotoa löytyi ja miten tyttöjen ja poikien kohtelu erosi tosistaan. Luvussa 4 puolestani tarkastelen nuorisokulttuuria ja sen vaikutusta tyttöjen elämään, vapaa-ajanviettoon ja suhtautumiseen ulkonäköön. Luvussa 5 puolestaan tarkastelen tyttöjen ja vanhempien suhtautumista tyttöjen seurusteluun ja seksuaalisuuteen.
Tutkimustuloksina tytöt suhtautuivat isänmaallisuuteen kunnioittavasti, vaikkei isänmaallisuudesta juuri puhuta isänmaallisuutena, vaan käytetään esimerkiksi termiä kansakunta. Kansakunta ja sen tulevaisuus olikin tapetilla 50-luvulla. Isänmaallisuus näkyi esimerkiksi Mannerheimin kuoleman kunnioittamisena, Porkkalan takaisin saamisen juhlimisena ja venäläisvihana.
Isän ja äidin roolit erosivat toisistaan ja sukupuoliroolit olivat 50-luvulla selkeät. Tyttöjä valmennettiin olemaan hyvä vaimo jollekulle ja poikia puolestaan valmennettiin tekemään töitä. Käsityöt ja kotityöt kuuluivat olennaisena osana tyttöjen kasvatukseen, vaikkeivät nämä työt olleet aina tytöille itselleen mieluisimpia.
Nuorisokulttuuri ei suurimmaksi osaksi ole ristiriidassa vanhempien vaatimusten kanssa. Tyttöjen pukeutuminen on siistiä, vaikka saakin vaikutteita elokuvista. Meikkaaminenkin on siistiä, silloin kun tytöt sitä tekevät. Näkyvää meikkiä eli maalaamista paheksutaan. Selvimmin tyttöjen kapina näkyy tukan leikkaamisessa. Tukan kuului olla lyhyt ja tukka leikattiin vanhempien vihan uhallakin.
Seurustelussa ja seksuaalisuudessa tulee esille viattomuus ja tapojen kunnioittaminen. Pojat saattavat tytöt kotiin ja yksin pojan kanssa ei sovi jäädä. Suudelma on hyvin käyttäytyvältä tytöltä lähes pahinta, mitä saattaa olettaa. Toisaalta vanhemmat tytöt tiedostavat kuitenkin, mitä muut, huonompimaineiset, tytöt tekevät poikien kanssa.
Jaoin työn kuuteen erilaiseen osioon. Varsinaisia käsittelylukuja ovat luvut 2-5. Käyn luvussa 2 läpi sitä, mitä 50-luvulla tapahtui ja miten tytöt suhtautuivat isänmaahan ja uskontoon. Luvussa 3 tarkastelen tyttöjen kotioloja ja tutkin sitä, minkälaisia sukupuolirooleja kotoa löytyi ja miten tyttöjen ja poikien kohtelu erosi tosistaan. Luvussa 4 puolestani tarkastelen nuorisokulttuuria ja sen vaikutusta tyttöjen elämään, vapaa-ajanviettoon ja suhtautumiseen ulkonäköön. Luvussa 5 puolestaan tarkastelen tyttöjen ja vanhempien suhtautumista tyttöjen seurusteluun ja seksuaalisuuteen.
Tutkimustuloksina tytöt suhtautuivat isänmaallisuuteen kunnioittavasti, vaikkei isänmaallisuudesta juuri puhuta isänmaallisuutena, vaan käytetään esimerkiksi termiä kansakunta. Kansakunta ja sen tulevaisuus olikin tapetilla 50-luvulla. Isänmaallisuus näkyi esimerkiksi Mannerheimin kuoleman kunnioittamisena, Porkkalan takaisin saamisen juhlimisena ja venäläisvihana.
Isän ja äidin roolit erosivat toisistaan ja sukupuoliroolit olivat 50-luvulla selkeät. Tyttöjä valmennettiin olemaan hyvä vaimo jollekulle ja poikia puolestaan valmennettiin tekemään töitä. Käsityöt ja kotityöt kuuluivat olennaisena osana tyttöjen kasvatukseen, vaikkeivät nämä työt olleet aina tytöille itselleen mieluisimpia.
Nuorisokulttuuri ei suurimmaksi osaksi ole ristiriidassa vanhempien vaatimusten kanssa. Tyttöjen pukeutuminen on siistiä, vaikka saakin vaikutteita elokuvista. Meikkaaminenkin on siistiä, silloin kun tytöt sitä tekevät. Näkyvää meikkiä eli maalaamista paheksutaan. Selvimmin tyttöjen kapina näkyy tukan leikkaamisessa. Tukan kuului olla lyhyt ja tukka leikattiin vanhempien vihan uhallakin.
Seurustelussa ja seksuaalisuudessa tulee esille viattomuus ja tapojen kunnioittaminen. Pojat saattavat tytöt kotiin ja yksin pojan kanssa ei sovi jäädä. Suudelma on hyvin käyttäytyvältä tytöltä lähes pahinta, mitä saattaa olettaa. Toisaalta vanhemmat tytöt tiedostavat kuitenkin, mitä muut, huonompimaineiset, tytöt tekevät poikien kanssa.