YRITYSJOHDON KOGNITIO JA STRATEGINEN PÄÄTÖKSENTEKO SUOMALAISISSA LEVY-YHTIÖISSÄ
KÄRKKÄINEN, KIMMO (2009)
KÄRKKÄINEN, KIMMO
2009
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-09-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20073
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20073
Tiivistelmä
Musiikkiteollisuus on keskellä suurta murrosta. Musiikin digitalisoituminen ja internet ovat muuttaneet levy-yhtiöiden toimintaympäristön niin vaikeasti ennustettavaksi ja epävarmaksi, että alan kaikki toimijat joutuvat muokkaamaan liiketoimintastrategioitaan uusiksi. Epävarmassa markkinatilanteessa tehtävien strategioiden luomisessa yritysten johdon osuus korostuu äärimmilleen. Levy-yhtiöt eivät voi perustaa liiketoiminnassa tekemiään valintoja minkään aiemman esimerkkitapauksen varaan. Yrityksen johtajan tulkinta ympäristöstään ohjaa yrityksen tekemiä valintoja. Tutkimuksessa selvitetään, miten suomalaisten levy-yhtiöiden johtajat tulkitsevat omaa toimintaympäristöään ja mihin strategisiin valintoihin tämä on heidän yrityksissään johtanut.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään kognitiota ja sen sovelluksia liikkeenjohdon tutkimuksessa. Kognitiivinen tutkimus on vain yksi lähestymistapa päätöksenteon tutkimiseen. Teoriaosuuden pyrkimyksenä on selvittää kognitiivisen tutkimuksen lähtökohtia ja eroja muunlaisiin tutkimustapoihin sekä tuoda esille kognitiivisen tutkimuksen soveltuvuus tämän harjoitustyön tarpeisiin. Empiirisessä osuudessa pyritään vastaamaan tutkimuskysymyksiin tarkastelemalla suomalaisten levy-yhtiöiden johtajien kognitiota ja strategisia valintoja. Tutkimuksen kohteena olivat monikansallinen niin sanottu major-yhtiö Universal Music Finland sekä kaksi independent-yhtiötä Backstage Alliance ja Elements Music. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Tutkimuksen mukaan johtajien erilaiset näkemykset todella ohjaavat yrityksiä erilaisiin strategiavalintoihin. Vaikka johtajat katsovat samaa toimintaympäristöä ja luonnollisesti nimeävät siitä paljon samoja asioita, olivat näistä ympäristön havainnoista juonnetut strategiset valinnat hyvin erilaisia. Henkilökohtaisessa kognitiossa oli selvästi havaittavia eroja, ja johdon näkemyksillä on ainakin tässä tapauksessa suora vaikutus yrityksen strategiavalintoihin. Johtajien perustelut menivät ristiin valittujen strategioiden suhteen: yhden johtajan syy tehdä tietty asia oli toiselle syy jättää sama asia tekemättä. Oikeaa tai väärää mallia on kuitenkin mahdotonta käydä etsimään, koska tilannetekijät ovat jokaisessa tapauksessa hieman erilaisia.
Avainsanat: kognitio, päätöksenteko, strategia, levy-yhtiö, musiikkiteollisuus
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään kognitiota ja sen sovelluksia liikkeenjohdon tutkimuksessa. Kognitiivinen tutkimus on vain yksi lähestymistapa päätöksenteon tutkimiseen. Teoriaosuuden pyrkimyksenä on selvittää kognitiivisen tutkimuksen lähtökohtia ja eroja muunlaisiin tutkimustapoihin sekä tuoda esille kognitiivisen tutkimuksen soveltuvuus tämän harjoitustyön tarpeisiin. Empiirisessä osuudessa pyritään vastaamaan tutkimuskysymyksiin tarkastelemalla suomalaisten levy-yhtiöiden johtajien kognitiota ja strategisia valintoja. Tutkimuksen kohteena olivat monikansallinen niin sanottu major-yhtiö Universal Music Finland sekä kaksi independent-yhtiötä Backstage Alliance ja Elements Music. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Tutkimuksen mukaan johtajien erilaiset näkemykset todella ohjaavat yrityksiä erilaisiin strategiavalintoihin. Vaikka johtajat katsovat samaa toimintaympäristöä ja luonnollisesti nimeävät siitä paljon samoja asioita, olivat näistä ympäristön havainnoista juonnetut strategiset valinnat hyvin erilaisia. Henkilökohtaisessa kognitiossa oli selvästi havaittavia eroja, ja johdon näkemyksillä on ainakin tässä tapauksessa suora vaikutus yrityksen strategiavalintoihin. Johtajien perustelut menivät ristiin valittujen strategioiden suhteen: yhden johtajan syy tehdä tietty asia oli toiselle syy jättää sama asia tekemättä. Oikeaa tai väärää mallia on kuitenkin mahdotonta käydä etsimään, koska tilannetekijät ovat jokaisessa tapauksessa hieman erilaisia.
Avainsanat: kognitio, päätöksenteko, strategia, levy-yhtiö, musiikkiteollisuus