Representations of the Female in Mary Elizabeth Braddon's Lady Audley's Secret and Wilkie Collins's The Woman in White
USSA, RIIKKA (2009)
USSA, RIIKKA
2009
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-09-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20066
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20066
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee sitä, miten Viktoriaanisen aikakauden feminiinisyyskäsitys ilmenee Mary Elizabeth Braddonin sensaatioromaanin Lady Audley's Secret ja Wilkie Collinsin sensaatioromaanin The Woman in White päähenkilöiden kautta. Tutkimuksen tavoitteena on myös vertailla romaanien välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä niiden tavassa esittää feminiinisyys. Tutkimuksen kohteena ovat päähenkilö Lucy Audley sekä hänen palvelijansa Phoebe Marks romaanissa Lady Audley's Secret, päähenkilöt Marian Halcombe ja Laura Fairlie, sekä sivuhenkilöt Anne Catherick ja Mrs. Catherick romaanissa The Woman in White. Tutkimus tarkastelee sitä, miten Viktoriaanisen yhteiskunnan tavoittelema ideaali feminiinisyys ja sen kautta rakentuva käsitys naisen sukupuoliroolista määrittelee päähenkilöiden sosiaalista, seksuaalista ja psykologista identiteettiä. Ideaalin feminiinisyyden käsite kytkytyy vahvasti myös aikakauden luokkayhteiskuntaan ja Viktoriaanisen keskiluokan pyrkimyksiin erottautua muista yhteiskuntaluokista. Tutkimuksen teoreettisen pohjan muodostavat feministisen tutkimuksen näkökulmat tutkittaviin romaaneihin.
Tutkimuksen kohteena olevat romaanit on valittu siksi, että ne ovat sensaatiokirjallisuuden peruspilareita ja kuvastavat sensaatiokirjallisuuden tapaa käsitellä Viktoriaanisen yhteiskunnan ideaalin feminiinisyyden mallia. Molemmat sensaatioromaanit myös kuvastavat mielenkiintoisella tavalla Viktoriaanisen ajan sukupuoliroolien murrosvaihetta. Sekä The Woman in White että Lady Audley's Secret kääntävät sukupuoliroolit ylösalaisin, feminiiniset miehet ja etenkin maskuliinisia piirteitä omaavat naiset aiheuttivat vastalauseiden myrskyn lukijoiden keskuudessa. Toisaalta kumpikin romaani lopulta mukautuu yhteiskunnan sukupuolirooleihin kohdistuviin vaatimuksiin ja odotuksiin näin rauhoittaen lukijakunnan mielen.
Romaanien päähenkilöt tarjoavat erilaisia näkökulmia Viktoriaanisen ajan käsityksiin naiseudesta. The Woman in White romaanin sisaruksista toinen edustaa ideaalin feminiinisyyden mallia, toinen uudempaa, modernimpaa naiskäsitystä; itsenäistä ja oma-aloitteista naiseutta. Valkopukuisen naisen hahmossa tiivistyvät ideaalin feminiinisyyden varjopuolet: neuroottisuus, hysteria, jopa mielipuolisuus. Viktoriaanisella aikakaudella ideaalin feminiinisyyden määritelmä ja mielipuolisuutta kuvailevat käsitteet sisälsivät lukuisia yhtymäkohtia. Mielipuolisuus kuvattiin usein naisen hahmossa. Lady Audley's Secret romaanin Lucy Audley muuttuu vaivatta Viktoriaanisen ajan Ladysta mielipuoleksi. Molempien romaanien radikaalit näkemykset feminiinisyydestä tasoittuvat ja mukautuvat ajan käsityksiin naiselle soveltuvasta sukupuoliroolista. Sukupuoliroolien rajoja rikkovat naiset joko kesytetään ja asetetaan aikakauden naiskuvan vaatimaan rooliin tai heidän vaarallinen vaikutuksena leimataan mielipuolisuudeksi. Näin romaanien radikaali potentiaali käännetään yhteiskunnan käsityksiä myötäileväksi ja vahvistavaksi.
Asiasanat:feminiinisyys, sukupuoli-identiteetti, sukupuolirooli, seksuaalisuus
Tutkimuksen kohteena olevat romaanit on valittu siksi, että ne ovat sensaatiokirjallisuuden peruspilareita ja kuvastavat sensaatiokirjallisuuden tapaa käsitellä Viktoriaanisen yhteiskunnan ideaalin feminiinisyyden mallia. Molemmat sensaatioromaanit myös kuvastavat mielenkiintoisella tavalla Viktoriaanisen ajan sukupuoliroolien murrosvaihetta. Sekä The Woman in White että Lady Audley's Secret kääntävät sukupuoliroolit ylösalaisin, feminiiniset miehet ja etenkin maskuliinisia piirteitä omaavat naiset aiheuttivat vastalauseiden myrskyn lukijoiden keskuudessa. Toisaalta kumpikin romaani lopulta mukautuu yhteiskunnan sukupuolirooleihin kohdistuviin vaatimuksiin ja odotuksiin näin rauhoittaen lukijakunnan mielen.
Romaanien päähenkilöt tarjoavat erilaisia näkökulmia Viktoriaanisen ajan käsityksiin naiseudesta. The Woman in White romaanin sisaruksista toinen edustaa ideaalin feminiinisyyden mallia, toinen uudempaa, modernimpaa naiskäsitystä; itsenäistä ja oma-aloitteista naiseutta. Valkopukuisen naisen hahmossa tiivistyvät ideaalin feminiinisyyden varjopuolet: neuroottisuus, hysteria, jopa mielipuolisuus. Viktoriaanisella aikakaudella ideaalin feminiinisyyden määritelmä ja mielipuolisuutta kuvailevat käsitteet sisälsivät lukuisia yhtymäkohtia. Mielipuolisuus kuvattiin usein naisen hahmossa. Lady Audley's Secret romaanin Lucy Audley muuttuu vaivatta Viktoriaanisen ajan Ladysta mielipuoleksi. Molempien romaanien radikaalit näkemykset feminiinisyydestä tasoittuvat ja mukautuvat ajan käsityksiin naiselle soveltuvasta sukupuoliroolista. Sukupuoliroolien rajoja rikkovat naiset joko kesytetään ja asetetaan aikakauden naiskuvan vaatimaan rooliin tai heidän vaarallinen vaikutuksena leimataan mielipuolisuudeksi. Näin romaanien radikaali potentiaali käännetään yhteiskunnan käsityksiä myötäileväksi ja vahvistavaksi.
Asiasanat:feminiinisyys, sukupuoli-identiteetti, sukupuolirooli, seksuaalisuus