"Liisat Ihmemaassa" - Diskurssianalyyttinen tutkimus neuleblogeista käytäntöyhteisönä
HOLM, MAARIT (2009)
HOLM, MAARIT
2009
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-07-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20046
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20046
Tiivistelmä
Tutkielmani "Liisat Ihmemaassa" - Diskurssianalyyttinen tutkimus neuleblogeista käytäntöyhteisönä, on laadullinen tutkimus, jossa tutkimuskohteena ovat suureen suosioon nousseet käsityöblogit. Tutkimuksellinen mielenkiintoni kohdistuu internetissä rakentuviin neuleblogeihin ja niiden tarjoamaan mahdollisuuteen toimia yhteisen tiedon rakentamisen kontekstina informaalissa oppimisympäristössä. Halusin tutkimusaineistoni kautta selvittää, voidaanko neuleblogaajien alati kasvavaa joukkoa pitää käytäntöyhteisönä. Tutkimus on rajattu neuleblogeihin, joiden kautta tarkastellaan internet - aikakauden tarjoamia mahdollisuuksia jakaa ja luoda uutta tietoa ja oppia formaalin koulujärjestelmän ulkopuolella. Työni viitekehyksenä toimii teoria käytäntöyhteisöjen toiminnasta, jaetun asiantuntijuuden ja hiljaisen tiedon muodostamasta kokonaisuudesta sekä käsityön merkityssisältöjen rakenteesta.
Lähestyn tutkimuskysymyksiäni sosiaalisen konstruktionismin näkökulmasta, ja käytän tutkimusmetodina tähän teoriaperinteeseen pohjautuvaa diskurssianalyysia. Aineistona olen käyttänyt internettiin tuotettua, neulebolgien muodostamaa, valmista tekstimassaa. Analyysia varten aineisto on rajattu tietyin ehdoin. Analyysissa huomioni on kiinnittynyt neuleblogeissa tuotetun tekstin sisältämien merkityssisältöjen eli tulkintarepertuaarien tunnistamiseen. Aineiston pohjalta olen nostanut esiin kolme erilaista puheen tuottamisen tapaa eli repertuaaria; puhe perheestä, puhe käsityöstä ja puhe tunteista. Näiden kolmen eri repertuaarin kautta lähestyn käytäntöyhteisö - käsitettä käsityöllisen valmistusprosessin mahdollistajana.
Tutkielmani loppupäätelmä on, että neuleblogit muodostavat virtuaalisen käytäntöyhteisön. Neuleblogit käytäntöyhteisönä toimivat vastavuoroisen toiminnan ja oppimisen tilana ja siten tukevat käsityöharrastajia heidän käsityöntuottamisen prosesseissa. Käytäntöyhteisö antaa myös luontaiset olosuhteet tiedon olemassaololle. Uuden tiedon luomisen prosessin vaiheet toteutuivat neuleblogien muodostamassa käytäntöyhteisössä.
Tutkimuksellinen mielenkiinto kohdistuu tieto- ja viestintätekniikan tarjoamiin uusiin verkottumisen ja oppimisen mahdollisuuksiin formaalin koulutuksen ulkopuolella. Viime vuosina on alettu keskustella yhä enemmän formaalin koulutuksen ulkopuolella tapahtuvan oppimisen merkityksestä sekä sen tunnustamisesta. Tämä tutkielma on yksi keino paikantaa verkossa olevia käytäntöyhteisöjä, joilla on myös arkioppimisen ulottuvuus.Avainsanat: käytäntöyhteisö, neuleblogi, informaalioppiminen/ arkioppiminen
Lähestyn tutkimuskysymyksiäni sosiaalisen konstruktionismin näkökulmasta, ja käytän tutkimusmetodina tähän teoriaperinteeseen pohjautuvaa diskurssianalyysia. Aineistona olen käyttänyt internettiin tuotettua, neulebolgien muodostamaa, valmista tekstimassaa. Analyysia varten aineisto on rajattu tietyin ehdoin. Analyysissa huomioni on kiinnittynyt neuleblogeissa tuotetun tekstin sisältämien merkityssisältöjen eli tulkintarepertuaarien tunnistamiseen. Aineiston pohjalta olen nostanut esiin kolme erilaista puheen tuottamisen tapaa eli repertuaaria; puhe perheestä, puhe käsityöstä ja puhe tunteista. Näiden kolmen eri repertuaarin kautta lähestyn käytäntöyhteisö - käsitettä käsityöllisen valmistusprosessin mahdollistajana.
Tutkielmani loppupäätelmä on, että neuleblogit muodostavat virtuaalisen käytäntöyhteisön. Neuleblogit käytäntöyhteisönä toimivat vastavuoroisen toiminnan ja oppimisen tilana ja siten tukevat käsityöharrastajia heidän käsityöntuottamisen prosesseissa. Käytäntöyhteisö antaa myös luontaiset olosuhteet tiedon olemassaololle. Uuden tiedon luomisen prosessin vaiheet toteutuivat neuleblogien muodostamassa käytäntöyhteisössä.
Tutkimuksellinen mielenkiinto kohdistuu tieto- ja viestintätekniikan tarjoamiin uusiin verkottumisen ja oppimisen mahdollisuuksiin formaalin koulutuksen ulkopuolella. Viime vuosina on alettu keskustella yhä enemmän formaalin koulutuksen ulkopuolella tapahtuvan oppimisen merkityksestä sekä sen tunnustamisesta. Tämä tutkielma on yksi keino paikantaa verkossa olevia käytäntöyhteisöjä, joilla on myös arkioppimisen ulottuvuus.Avainsanat: käytäntöyhteisö, neuleblogi, informaalioppiminen/ arkioppiminen