"Hyvä opettaja pitää tarpeeksi tiukkaa kuria" - Ala- ja yläkoulun päättävien luokkien oppilaiden käsityksiä hyvästä opettajasta
ANTTILA, JOHANNA (2009)
ANTTILA, JOHANNA
2009
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20039
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20039
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millainen on hyvä opettaja oppilaiden käsitysten mukaan. Tutkimuksessa kuvaillaan yhteiskunnassa vallitsevaa konstruktivistista oppimiskäsitystä sekä hyvän opettajan edellytyksiä. Lisäksi selvitellään eroavatko oppilaiden käsitykset yhteiskunnassa vallitsevista käsityksistä ja onko eri luokka-asteiden oppilaiden käsitysten välillä eroja.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimuskohteena ovat oppilaiden käsitykset, eivät oppilaat. Aineisto on kerätty kirjoitelmilla, yhdeltä alakoulun päättävän luokan (6.) ja yhdeltä yläkoulun päättävän luokan (9.) oppilailta. Aineistossa on mukana yhteensä 39 kirjoitelmaa. Kirjoitelmien pituudet vaihtelivat yhdestä sivusta reiluun viiteen sivuun. Keskimäärin ne olivat hiukan reilun kahden sivun mittaisia. Teoreettinen viitekehys koostuu konstruktivistisesta oppimiskäsityksestä. Mukana on myös hyvän opettajan ominaisuuksia, jotka on jaettu neljään luokkaan. Nämä luokat ovat eettisyys, vuorovaikutus, persoonallisuus sekä akateemiset taidot eli sisällönhallinta, tiedot ja taidot. Aineistoa on analysoitu fenomenografista otetta käyttäen. Aineistosta on muodostettu merkitysluokkia eli alakategorioita teoreettisen jaon sisälle. Näistä merkitysluokista on tutkimuksen tuloksena johdettu yläkategoriat. Näitä tutkimuksessa muodostui yhteensä neljä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaat vaativat paljon hyvältä opettajalta. Hyvä opettaja ymmärtää ja välittä oppilaistaan. Hyvät vuorovaikutustaidot korostuivat hyvän opettajan ominaisuuksina. Myös selviytyminen erilaisissa ristiriita- ja konfliktitilanteissa on tärkeää tutkittavien käsitysten mukaan. Hyvä opettajan on keskusteleva ja antaa oppilaidenkin olla äänessä. Tulosten mukaan hyvä opettaja käyttää monipuolisia ja vaihtelevia opetusmenetelmiä, hän osaa myös rankaista silloin kun on tarvetta. Tulosten mukaan hyvä opettaja on kiva, kärsivällinen mutta osaa pitää tarpeeksi tiukkaa kuria. Hyvä opettaja on myös tasapuolinen ja huolehtii siitä, että oppilaat oppivat. Tutkimuksen tulokset osoittivat myös sen, että konstruktivistinen oppimiskäsitys näkyy myös oppilaiden käsityksissä. Eri luokka-asteiden käsitykset käsittelivät samoja asioita, hieman eri tavoin esitettynä. Tosin selkeitä erojakin oli havaittavissa.
Avainsanat: konstruktivistinen oppimiskäsitys, opettajuus, etiikka, eettisyys, persoonallisuus, vuorovaikutus, fenomenografia
Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimuskohteena ovat oppilaiden käsitykset, eivät oppilaat. Aineisto on kerätty kirjoitelmilla, yhdeltä alakoulun päättävän luokan (6.) ja yhdeltä yläkoulun päättävän luokan (9.) oppilailta. Aineistossa on mukana yhteensä 39 kirjoitelmaa. Kirjoitelmien pituudet vaihtelivat yhdestä sivusta reiluun viiteen sivuun. Keskimäärin ne olivat hiukan reilun kahden sivun mittaisia. Teoreettinen viitekehys koostuu konstruktivistisesta oppimiskäsityksestä. Mukana on myös hyvän opettajan ominaisuuksia, jotka on jaettu neljään luokkaan. Nämä luokat ovat eettisyys, vuorovaikutus, persoonallisuus sekä akateemiset taidot eli sisällönhallinta, tiedot ja taidot. Aineistoa on analysoitu fenomenografista otetta käyttäen. Aineistosta on muodostettu merkitysluokkia eli alakategorioita teoreettisen jaon sisälle. Näistä merkitysluokista on tutkimuksen tuloksena johdettu yläkategoriat. Näitä tutkimuksessa muodostui yhteensä neljä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaat vaativat paljon hyvältä opettajalta. Hyvä opettaja ymmärtää ja välittä oppilaistaan. Hyvät vuorovaikutustaidot korostuivat hyvän opettajan ominaisuuksina. Myös selviytyminen erilaisissa ristiriita- ja konfliktitilanteissa on tärkeää tutkittavien käsitysten mukaan. Hyvä opettajan on keskusteleva ja antaa oppilaidenkin olla äänessä. Tulosten mukaan hyvä opettaja käyttää monipuolisia ja vaihtelevia opetusmenetelmiä, hän osaa myös rankaista silloin kun on tarvetta. Tulosten mukaan hyvä opettaja on kiva, kärsivällinen mutta osaa pitää tarpeeksi tiukkaa kuria. Hyvä opettaja on myös tasapuolinen ja huolehtii siitä, että oppilaat oppivat. Tutkimuksen tulokset osoittivat myös sen, että konstruktivistinen oppimiskäsitys näkyy myös oppilaiden käsityksissä. Eri luokka-asteiden käsitykset käsittelivät samoja asioita, hieman eri tavoin esitettynä. Tosin selkeitä erojakin oli havaittavissa.
Avainsanat: konstruktivistinen oppimiskäsitys, opettajuus, etiikka, eettisyys, persoonallisuus, vuorovaikutus, fenomenografia