Ihanteet näkyvät, mutta matka on vielä kesken: Laadullinen asennetutkimus rauhasta eli erilaisuuden hyväksymisestä Yhdysvalloissa
REPO, JUHO (2009)
REPO, JUHO
2009
Kansainvälinen politiikka - International Relations
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19836
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19836
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsittelen rauhan saavuttamisen mahdollisuuksia Yhdysvaltojen monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Rauhaksi ei tutkielmassa riitä ainoastaan väkivallan välitön poissaolo, vaan viittaan sillä kansalaisten valmiuteen myöntää itsestään ja näkemyksistään poikkeaville ihmisille samanlaiset vapaudet, oikeudet ja mahdollisuudet, kuin mitkä he haluavat itselleen. Toisin sanoen, kansalaisten täytyy hyväksyä ihmisten vapaudesta väistämättä seuraava erilaisuus, jotta yhteiskunta olisi aidosti rauhanomainen. Tällaisen positiivisen rauhan pyrin osoittamaan mahdolliseksi John Rawlsin poliittisen liberalismin avulla. Poliittiseen liberalismiin nojautuen korostan tutkielmassa erityisesti yksilöiden vastuuta rauhan saavuttamisessa ja sen mukaan elämisessä. Teorian on tarkoitus osoittaa tämän vastuun kantaminen sekä moraalisesti oikeaksi että rationaalisesti kannattavaksi. Koska selvitän tutkielmassa kansalaisten erilaisuuden hyväksymistä, katsoin aiheelliseksi tarkastella heidän asenteitaan.Kaikkien amerikkalaisten erilaisuudenhyväksymisvalmiutta koskeva tutkimuskysymys on tarkoitettu lähinnä retoriseksi. Varsinainen tarkoitus oli selvittää, millaista erilaisuutta ei hyväksytä ja miksi sitä ei hyväksytä. Tämän tavoitteen takia tutkin amerikkalaisten subjektiivisia selontekoja laadullisen asennetutkimuksen periaatteisiin nojautuen. Aineistona tutkielmassa ovat New York Timesin sekä Fox Newsin kommenttifoorumeilla esitetyt näkemykset. Kommentoijille ärsykkeinä toimivat Barack Obaman rotusuhteita käsittelevä puhe demokraattien esivaalien aikaan (NYT) sekä toinen rodun merkitystä yhteiskunnassa käsittelevä kysymys varsinaisen presidentinvaalikampanjan loppuhetkiltä (Fox). Tarkoituksena ei kuitenkaan ollut selvittää ainoastaan rotukysymystä, vaan odotin aineiston paljastavan myös muita erilaisuuskysymyksiä. Osittain aineisto vastasi odotuksiin. Tutkielman oletuksiin kuuluu myös näkemys ihmisten ja siten heidän asenteidensa sosiaalisesta rakentumisesta. Oletin tämän myötä asenteiden olevan jaettuja ja syntyneen historiallisen kehityksen tuloksena. Rauhantutkimukseen sisäänrakennetun normatiivisuuden vuoksi pidin tarpeellisena selvittää asenteiden resursseja eli esimerkiksi kommentoijien omaksumia aatteita ja ideologioita, jotta asenteista voitaisiin tunnistaa rauhan kannalta sekä hyödyllisiä että haitallisia kehityskulkuja. Resursseja etsin ihmisten argumenteissaan esittämistä perusteluista laadullisen asennetutkimuksen sekä siihen sisältyvän retorisen diskurssianalyysin periaatteita noudattaen.Tutkielman tärkeimmän tuloksen mukaan suurin osa kommentoijista hyväksyy erilaisuuden Yhdysvalloissa. Nämä kommentoijat toteuttavat amerikkalaisia monikulttuurisuutta ja erilaisuuden hyväksymistä korostavia aatteita myös käytännössä. Erilaisuus on historiallisesta näkökulmasta lisääntynyt Yhdysvalloissa huomattavasti ja oletan tämän kehityksen ja sosiaalisen rakentumisen jatkuvan sekä ulottuvan yhä laajemmalle. Kaikki eivät kuitenkaan hyväksy erilaisuutta ja toteuta ihanteita, vaikka niihin paradoksaalisesti kommenteissaan usein vetoavatkin. Rauhan kannalta haitalliset asenteet poikkeavat paikoin toisistaan. Yhdistävänä tekijänä niissä kuitenkin on Yhdysvaltojen näkeminen yhdelle tietylle ja tarkasti määritellylle "kulttuurille" perustuvana yhteiskuntana. Jotkut korostavat tätä monokulttuurisuutta ainoastaan arvoihin kuten individualismiin sekä työn tekemiseen vetoamalla. Joillekin taas Yhdysvallat on edelleen valkoisten anglosaksisten protestanttien yhteiskunta. Toinen yhdistävä tekijä haitallisissa asenteissa on kyvyttömyys ymmärtää toisenlaista elämänkokemusta. Tärkeimmät kulttuuriset resurssit liittyvätkin ryhmien historialliseen asemaan yhteiskunnassa sekä tästä juontuviin havaintoeroihin. Haitallisten asenteiden taustalla on myös aina rauhan kannalta perustavanlaatuisin, mutta toisaalta selkeimmin ratkaistavissa oleva yksinkertaistamisen ongelma. Ihmisistä tehdään pitkälle meneviä oletuksia heidän oletetun ryhmäjäsenyytensä perusteella. Haitallinen tapa on kuitenkin tietoisella toiminnalla vältettävissä. Ratkaisuja tähänkin ongelmaan sisältyy poliittiseen liberalismiin, joka osoittautuu soveltamiskelpoiseksi rauhanmalliksi myös tässä tutkielmassa tarkasteltuun yhteiskunnalliseen kontekstiin.
Asiasanat:Rauhantutkimus, John Rawls, monikulttuurisuus, laadullinen asennetutkimus, Yhdysvallat
Asiasanat:Rauhantutkimus, John Rawls, monikulttuurisuus, laadullinen asennetutkimus, Yhdysvallat