Opiskelijaohjaus äitiys- ja lastenneuvolassa lähiohjaajien näkökulmasta
SIPPONEN, MINNA (2009)
SIPPONEN, MINNA
2009
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19811
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19811
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata äitiys- ja lastenneuvolassa työskentelevien lähiohjaajien kokemuksia opiskelijoiden ohjaamisesta sekä kuvata lähiohjaajien opiskelijaohjaukseen liittyviä tehtäviä ja laadukkaan ohjauksen edellytyksiä äitiys- ja lastenneuvolassa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskelijaohjauksen kehittämiseen ja lähiohjaajien ohjaustyön tukemiseen. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön opettamisessa.
Tutkimukseen osallistui seitsemän äitiys- ja lastenneuvolassa työskentelevää terveydenhoitajaa, joilla kaikilla oli kokemusta opiskelijoiden ohjaamisesta avoterveydenhuollon yksikössä. Tutkimus on laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Lähiohjaajat kokevat opiskelijoiden ohjaamisen pääsääntöisesti antoisana, mutta osittain myös haasteellisena. Opiskelijaohjaus rikastuttaa terveydenhoitajien työtä ja kehittää heidän ammattitaitoansa. Lähiohjaajat kokevat haasteellisena toimivan ohjaussuhteen muotoutumisen, ohjaustyön kuormittavuuden, koulutuksen muuttumisen ja opiskelijoiden heterogeenisuuden. Erityisen haasteellisena äitiys- ja lastenneuvolassa koetaan ohjaustyön intensiivisyys. Lähiohjaajien opiskelijaohjaukseen liittyvät tehtävät äitiys- ja lastenneuvolassa koostuvat harjoittelun toteutuksen suunnittelusta, harjoittelun toteutuksesta huolehtimisesta sekä opiskelijoiden toiminnan arvioinnista. Yhdistelmäneuvolassa korostuu opiskelijaohjauksen suunnittelun merkitys. Opiskelijaohjauksen suunnitteluun sisältyy opiskelijoista saadun etukäteistiedon hyödyntäminen, ajallisen toteuttamissuunnitelman tekeminen ja ohjausympäristön valmistelu. Laadukkaan opiskelijaohjauksen edellytyksiä äitiys- ja lastenneuvolassa ovat koulutusorganisaation ja oman työorganisaation aktiivinen tuki sekä toimiva ohjaussuhde lähiohjaajan ja opiskelijan välillä.
Tutkimuksessa haluttiin tuoda esiin työelämän edustajien näkökulma opiskelijaohjauksesta avoterveydenhuollon toimintayksikössä. Tutkimuksen tulokset nostivat esiin äitiys- ja lastenneuvolassa työskentelevien lähiohjaajien ohjaustyön vastuullisuuden, vaativuuden ja moninaisuuden. Vaikka tutkimuksen tulokset olivat samansuuntaisia aikaisempien laitosympäristössä tehtyjen lähiohjausta selvittäneiden tutkimustulosten kanssa, korostui tutkimuksessa myös äitiys- ja lastenneuvolassa tapahtuvan opiskelijaohjauksen erityispiirteet ja haasteet, jotka tulisi ottaa huomioon opiskelijaohjausta organisoitaessa ja harjoittelujaksoa suunniteltaessa.
Avainsanat: käytännön harjoittelu, opiskelijaohjaus, lähiohjaaja, äitiys- ja lastenneuvola
Tutkimukseen osallistui seitsemän äitiys- ja lastenneuvolassa työskentelevää terveydenhoitajaa, joilla kaikilla oli kokemusta opiskelijoiden ohjaamisesta avoterveydenhuollon yksikössä. Tutkimus on laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Lähiohjaajat kokevat opiskelijoiden ohjaamisen pääsääntöisesti antoisana, mutta osittain myös haasteellisena. Opiskelijaohjaus rikastuttaa terveydenhoitajien työtä ja kehittää heidän ammattitaitoansa. Lähiohjaajat kokevat haasteellisena toimivan ohjaussuhteen muotoutumisen, ohjaustyön kuormittavuuden, koulutuksen muuttumisen ja opiskelijoiden heterogeenisuuden. Erityisen haasteellisena äitiys- ja lastenneuvolassa koetaan ohjaustyön intensiivisyys. Lähiohjaajien opiskelijaohjaukseen liittyvät tehtävät äitiys- ja lastenneuvolassa koostuvat harjoittelun toteutuksen suunnittelusta, harjoittelun toteutuksesta huolehtimisesta sekä opiskelijoiden toiminnan arvioinnista. Yhdistelmäneuvolassa korostuu opiskelijaohjauksen suunnittelun merkitys. Opiskelijaohjauksen suunnitteluun sisältyy opiskelijoista saadun etukäteistiedon hyödyntäminen, ajallisen toteuttamissuunnitelman tekeminen ja ohjausympäristön valmistelu. Laadukkaan opiskelijaohjauksen edellytyksiä äitiys- ja lastenneuvolassa ovat koulutusorganisaation ja oman työorganisaation aktiivinen tuki sekä toimiva ohjaussuhde lähiohjaajan ja opiskelijan välillä.
Tutkimuksessa haluttiin tuoda esiin työelämän edustajien näkökulma opiskelijaohjauksesta avoterveydenhuollon toimintayksikössä. Tutkimuksen tulokset nostivat esiin äitiys- ja lastenneuvolassa työskentelevien lähiohjaajien ohjaustyön vastuullisuuden, vaativuuden ja moninaisuuden. Vaikka tutkimuksen tulokset olivat samansuuntaisia aikaisempien laitosympäristössä tehtyjen lähiohjausta selvittäneiden tutkimustulosten kanssa, korostui tutkimuksessa myös äitiys- ja lastenneuvolassa tapahtuvan opiskelijaohjauksen erityispiirteet ja haasteet, jotka tulisi ottaa huomioon opiskelijaohjausta organisoitaessa ja harjoittelujaksoa suunniteltaessa.
Avainsanat: käytännön harjoittelu, opiskelijaohjaus, lähiohjaaja, äitiys- ja lastenneuvola