Opiskeluorientaatiot ja ammatillinen kasvu matkailu- ja ravitsemisalan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittavilla
SALONEN, SAMI (2009)
SALONEN, SAMI
2009
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19786
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19786
Tiivistelmä
Tutkimuksessa haetaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin. Miksi opiskelija on suorittamassa matkailu- ja ravitsemisalan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa palveluliiketoiminnan koulutusohjelmassa? Millaisia ammatillisia kompetensseja opiskelija toivoo saavansa? Ovatko opinnot vastanneet opiskelijoiden odotuksia? Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan asiantuntijuuden sekä oppimisen teorioita sekä ammatillista kasvua. Lisäksi esitellään matkailu- ja ravitsemisalan koulutuksen kehitystä Suomessa sekä ammattikorkeakoulutusta Euroopassa. Tutkimuksen empiirinen aineisto käsitti yhdeksän yksilöhaastattelua. Teemahaastattelut suoritettiin alkuvuodesta 2009. Tutkimuksessa haastateltiin viittä oppilaitoksissa työskentelevää ja neljää matkailu- ja ravitsemisalan yrityksissä esimies- ja asiantuntijatehtävissä työskentelevää henkilöä. Tutkimuksen päätulokset jäsentyvät oppimisorientaatioiden mukaan. Tuloksissa kuvataan myös opiskelijoiden opiskeluprosessia heidän opiskelulle asettamiensa tavoitteiden kautta.
Tutkimus osoittaa, että opiskelijoilla sisäiset motivaatiotekijät korostuivat, ulkoisten motivaatiotekijöiden ollessa vähäisiä. Opiskelijoilla on yleinen halu kehittää itseään ja he hakevat opinnoista laaja-alaisia, siirrettäviä yleisiä taitoja. Verkostoituminen ja sosiaalinen kanssakäyminen on keskeistä. Tutkinnon merkitys korostuu vasta opintojen loppupuolella. Opiskelijat kokevat opintojen vastanneen pääsääntöisesti heidän opiskelulle asettamia tavoitteitaan. Opiskelijat eivät hakeneet ratkaisua mihinkään erityiseen ongelmaan työssään tai työyhteisössään. Kansainvälistymistavoitteet eivät myöskään olleet koulutukseen hakeutumisen syitä. Opinnäytetyön viivästyminen oli suurin syy opintojen venymiselle. Opinnäytetyö koettiin turhan tieteelliseksi ja sen tekemiseen toivottiin vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Tulevaisuudessa opintojen aikataulutuksen tulisi olla joustavampaa. Oppimistehtävien suoritustapojen tulisi olla monipuolisia ja opiskelijoiden kulloiseenkin elämäntilanteeseen joustavasti sovitettavissa. Sekä opinnäytetöiden, että oppimistehtävien aiheiden tulisi olla väljiä, sovitettavissa monipuolisiin työtehtäviin, ja olla yhdistettävissä niin elinkeinossa kuin oppilaitoksissakin työskentelevien tehtäviin.
Asiasanat:oppimisorientaatio, ammatillinen kasvu, asiantuntijuus, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Tutkimus osoittaa, että opiskelijoilla sisäiset motivaatiotekijät korostuivat, ulkoisten motivaatiotekijöiden ollessa vähäisiä. Opiskelijoilla on yleinen halu kehittää itseään ja he hakevat opinnoista laaja-alaisia, siirrettäviä yleisiä taitoja. Verkostoituminen ja sosiaalinen kanssakäyminen on keskeistä. Tutkinnon merkitys korostuu vasta opintojen loppupuolella. Opiskelijat kokevat opintojen vastanneen pääsääntöisesti heidän opiskelulle asettamia tavoitteitaan. Opiskelijat eivät hakeneet ratkaisua mihinkään erityiseen ongelmaan työssään tai työyhteisössään. Kansainvälistymistavoitteet eivät myöskään olleet koulutukseen hakeutumisen syitä. Opinnäytetyön viivästyminen oli suurin syy opintojen venymiselle. Opinnäytetyö koettiin turhan tieteelliseksi ja sen tekemiseen toivottiin vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Tulevaisuudessa opintojen aikataulutuksen tulisi olla joustavampaa. Oppimistehtävien suoritustapojen tulisi olla monipuolisia ja opiskelijoiden kulloiseenkin elämäntilanteeseen joustavasti sovitettavissa. Sekä opinnäytetöiden, että oppimistehtävien aiheiden tulisi olla väljiä, sovitettavissa monipuolisiin työtehtäviin, ja olla yhdistettävissä niin elinkeinossa kuin oppilaitoksissakin työskentelevien tehtäviin.
Asiasanat:oppimisorientaatio, ammatillinen kasvu, asiantuntijuus, ylempi ammattikorkeakoulututkinto