Ilmastotoimet sekä niiden motivaatiotekijät ja taloudelliset vaikutukset suomalaisyritysten raportoinnissa
RIIPPA, IIRIS (2009)
RIIPPA, IIRIS
2009
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19762
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19762
Tiivistelmä
Globaalia ilmastonmuutosta pidetään eräänä aikamme uhkaavimmista ympäristöongelmista. Ihmisen toiminnan osuutta pidetään ilmastonmuutoksen synnyssä niin merkittävänä, että asiaan on puututtu kansainvälisen yhteistyön avulla. Vuonna 1997 syntyneen Kioton pöytäkirjan on allekirjoittanut 176 maata ja tämä oikeudellisesti sitova sopimus velvoittaa osapuolia kuuden kasvihuonekaasun vähentämiseen. Suomalaisyrityksiä Kioton pöytäkirja koskee erityisesti EU:n päästökauppajärjestelmän muodossa.
Yritysten suhtautuminen ilmastonmuutoksen hillintään on muuttunut Kioton pöytäkirjan synnyttyä. Kasvihuonekaasujen rajoituksia vastustavista poliittisista kannanotoista on siirrytty käytännön tekoihin kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ja ilmastonmuutoksen aiheuttamiin ongelmiin etsitään ratkaisuja yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Vaikka EU:n päästökauppa velvoittaa päästösektorilla toimivia yrityksiä vähentämään toimintansa negatiivisia ilmastovaikutuksia, myös päästösektorin ulkopuolelle kuuluvien yritysten ilmastotoimet ovat yleisiä. Yrityksiä motivoi ilmastotekoihin muutkin tekijät kuin lain velvoite.
Tämän tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä suurten suomalaisyritysten ilmastotoimista sekä tunnistaa tekijöitä, jotka motivoivat suomalaisyrityksiä ilmastotoimien suorittamiseen yritysten oman raportoinnin perusteella. Ilmastotoimia ja niiden motivaatiotekijöitä tutkitaan käyttämällä aineistona yritysten omia julkisia dokumentteja. Lisäksi tutkitaan, antavatko yritykset rahamääräistä informaatiota ilmastotoimien mahdollisista tuotoista ja kustannuksista.
Teoreettisena pohjana ilmastotoimien motivaatiotekijöiden tunnistamisessa käytetään aiempaa tutkimusta yritysten ilmastotoimista sekä niiden motivaatiotekijöistä. Motivaatiotekijöiden ryhmittelyssä sovelletaan yleisesti yritysten ympäristövastuuta koskevaa mallia, jonka päämotivaatiotekijät ovat kilpailukyky, legitimaatio ja ekologinen vastuu.
Empiirinen aineisto koostuu 39 suomalaisen suuryrityksen julkisista virallisista dokumenteista. Aineiston perusteella voidaan havaita, että suomalaisyrityksiä motivoivat ilmastotekoihin sekä kilpailukykyyn, legitimaatioon että ekologiseen vastuuseen liittyvät tekijät, joista merkittävin motivaatiotekijä on kilpailukyky. Ilmastotoimien kustannuksista ja tuotoista annetaan informaatiota pääasiassa vain päästökauppaan liittyvien toimien osalta.
Avainsanat: ilmastonmuutos, ilmastotoimet, motivaatiotekijät, ympäristövastuun motivaatiomalli
Yritysten suhtautuminen ilmastonmuutoksen hillintään on muuttunut Kioton pöytäkirjan synnyttyä. Kasvihuonekaasujen rajoituksia vastustavista poliittisista kannanotoista on siirrytty käytännön tekoihin kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ja ilmastonmuutoksen aiheuttamiin ongelmiin etsitään ratkaisuja yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Vaikka EU:n päästökauppa velvoittaa päästösektorilla toimivia yrityksiä vähentämään toimintansa negatiivisia ilmastovaikutuksia, myös päästösektorin ulkopuolelle kuuluvien yritysten ilmastotoimet ovat yleisiä. Yrityksiä motivoi ilmastotekoihin muutkin tekijät kuin lain velvoite.
Tämän tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä suurten suomalaisyritysten ilmastotoimista sekä tunnistaa tekijöitä, jotka motivoivat suomalaisyrityksiä ilmastotoimien suorittamiseen yritysten oman raportoinnin perusteella. Ilmastotoimia ja niiden motivaatiotekijöitä tutkitaan käyttämällä aineistona yritysten omia julkisia dokumentteja. Lisäksi tutkitaan, antavatko yritykset rahamääräistä informaatiota ilmastotoimien mahdollisista tuotoista ja kustannuksista.
Teoreettisena pohjana ilmastotoimien motivaatiotekijöiden tunnistamisessa käytetään aiempaa tutkimusta yritysten ilmastotoimista sekä niiden motivaatiotekijöistä. Motivaatiotekijöiden ryhmittelyssä sovelletaan yleisesti yritysten ympäristövastuuta koskevaa mallia, jonka päämotivaatiotekijät ovat kilpailukyky, legitimaatio ja ekologinen vastuu.
Empiirinen aineisto koostuu 39 suomalaisen suuryrityksen julkisista virallisista dokumenteista. Aineiston perusteella voidaan havaita, että suomalaisyrityksiä motivoivat ilmastotekoihin sekä kilpailukykyyn, legitimaatioon että ekologiseen vastuuseen liittyvät tekijät, joista merkittävin motivaatiotekijä on kilpailukyky. Ilmastotoimien kustannuksista ja tuotoista annetaan informaatiota pääasiassa vain päästökauppaan liittyvien toimien osalta.
Avainsanat: ilmastonmuutos, ilmastotoimet, motivaatiotekijät, ympäristövastuun motivaatiomalli