"Yhtenäiskoulussa on todella helppo siityä" - Vai onko sittenkään? Oppilaiden kokemuksia siirtymisestä alakoulusta yläkouluun.
RASKU, JENNA; Vaittinen, Jemina (2009)
RASKU, JENNA
Vaittinen, Jemina
2009
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19754
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19754
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yhtenäiskoulun sisällä alakoulusta yläkouluun siirtyvien oppilaiden kokemuksia siirtymävaiheesta. Tarkoituksena oli selvittää millaisia ennakko-odotuksia oppilailla oli siirtymävaiheesta ja toisaalta taas, kuinka he lopulta siirtymisen kokivat. Tutkimuskysymyksillä vastauksia haettiin myös siihen, mitä huonoa tai hyvää oppilaat siirtymisessä kokivat sekä millä tavalla lapsen kehityksen vaihe ja kaverisuhteiden merkitys tulevat esille vastauksissa. Halusimme nostaa esille oppilaiden kehittämisehdotuksia siirtymävaiheesta.
Tutkimuksemme on laadullinen tapaustutkimus, jossa lähestymme kohdetta hermeneuttis-fenomenologisen tutkimusotteen kautta. Tällöin annamme suuren merkityksen oppilaan omille kokemuksille. Toisaalta henkilökohtaiset kokemukset vaikuttavat vastaajien lisäksi myös meidän tutkijoiden tapaan käsitellä valittua teemaa.
Tutkimusaineisto on kerätty kolmelta yhtenäiskoululta, jotka sijaitsevat Juupajoella, Jämsässä ja Lahdessa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, jotka jaettiin kyseisten koulujen kaikille niille oppilaille, joita siirtymävaihe koskee. Aineisto kerättiin kahdessa osassa, toinen keväällä 2008 ja toinen saman vuoden syksyllä. Kerättyä aineistoa analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla samalla pyrkien aineiston ja teorian vuoropuheluun.
Tutkimukseen osallistuvien oppilaiden vastauksista heijastuu vahvasti esille heidän kehitysvaiheensa sekä kaverisuhteiden merkitys tuon ikäiselle nuorelle. Tutkimuskohteeksi valittu yhtenäiskoulu, siirtymävaiheen helpottajana, tuottaa monenlaisia huomioita. Tuloksia analysoitaessa huomasimme, että emme voi sanoa paljoakaan yhtenäiskoulujen siirtymävaiheesta, koska yhtenäiskouluratkaisut ovat kaikkialla hyvin yksilöllisiä. Toisaalla yhtenäiskoulun alakoulu ja yläkoulu toimivat kuin erilliskoulut kun taas toisaalla yhtenäiskoulua on rakennettu tähtäimenä saavuttaa sellainen yhtenäiskoulu, joka toteuttaisi mahdollisimman hyvin sille esitettyjä haasteita yhtenäisen perusopetuksen toteuttajana.
Yhtenäiskoululla on selkeästi sellaisia mahdollisuuksia, jotka jo itsessään tukevat nuoren siirtymistä, mutta pelkästään näiden seikkojen varaan siirtymistä ei voi jättää. Yhtenäiskouluissa opiskelevat oppilaat kokevat varsin tärkeäksi, että opettajakunta, erityisesti luokanvalvoja, sekä muut tulevat luokkatoverit olisivat tuttuja jo ennen koulun alkua. Tämän eteen pitää siis tehdä töitä myös yhtenäiskoulussa. Erityisesti tulee huomioida, että yhtenäiskouluihin siirtyy yläkoulun puolelle usein uusia oppilaita myös oman koulun ulkopuolelta, tällöin tutustumisen merkitys kasvaa entisestään.
Avainsanat: yhtenäiskoulu, siirtymävaihe, yhtenäinen perusopetus, lapsen kehitys, kaverisuhteet
Tutkimuksemme on laadullinen tapaustutkimus, jossa lähestymme kohdetta hermeneuttis-fenomenologisen tutkimusotteen kautta. Tällöin annamme suuren merkityksen oppilaan omille kokemuksille. Toisaalta henkilökohtaiset kokemukset vaikuttavat vastaajien lisäksi myös meidän tutkijoiden tapaan käsitellä valittua teemaa.
Tutkimusaineisto on kerätty kolmelta yhtenäiskoululta, jotka sijaitsevat Juupajoella, Jämsässä ja Lahdessa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, jotka jaettiin kyseisten koulujen kaikille niille oppilaille, joita siirtymävaihe koskee. Aineisto kerättiin kahdessa osassa, toinen keväällä 2008 ja toinen saman vuoden syksyllä. Kerättyä aineistoa analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla samalla pyrkien aineiston ja teorian vuoropuheluun.
Tutkimukseen osallistuvien oppilaiden vastauksista heijastuu vahvasti esille heidän kehitysvaiheensa sekä kaverisuhteiden merkitys tuon ikäiselle nuorelle. Tutkimuskohteeksi valittu yhtenäiskoulu, siirtymävaiheen helpottajana, tuottaa monenlaisia huomioita. Tuloksia analysoitaessa huomasimme, että emme voi sanoa paljoakaan yhtenäiskoulujen siirtymävaiheesta, koska yhtenäiskouluratkaisut ovat kaikkialla hyvin yksilöllisiä. Toisaalla yhtenäiskoulun alakoulu ja yläkoulu toimivat kuin erilliskoulut kun taas toisaalla yhtenäiskoulua on rakennettu tähtäimenä saavuttaa sellainen yhtenäiskoulu, joka toteuttaisi mahdollisimman hyvin sille esitettyjä haasteita yhtenäisen perusopetuksen toteuttajana.
Yhtenäiskoululla on selkeästi sellaisia mahdollisuuksia, jotka jo itsessään tukevat nuoren siirtymistä, mutta pelkästään näiden seikkojen varaan siirtymistä ei voi jättää. Yhtenäiskouluissa opiskelevat oppilaat kokevat varsin tärkeäksi, että opettajakunta, erityisesti luokanvalvoja, sekä muut tulevat luokkatoverit olisivat tuttuja jo ennen koulun alkua. Tämän eteen pitää siis tehdä töitä myös yhtenäiskoulussa. Erityisesti tulee huomioida, että yhtenäiskouluihin siirtyy yläkoulun puolelle usein uusia oppilaita myös oman koulun ulkopuolelta, tällöin tutustumisen merkitys kasvaa entisestään.
Avainsanat: yhtenäiskoulu, siirtymävaihe, yhtenäinen perusopetus, lapsen kehitys, kaverisuhteet