Viran siirtäminen valtionhallinnossa
RITARI, HENNA (2009)
RITARI, HENNA
2009
Julkisoikeus - Public Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19726
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19726
Tiivistelmä
Virkamiesoikeudellisessa tutkimuksessa tarkastellaan valtion virkamieslain (750/1994) 5 §:ssä säänneltyä viran siirtämistä. Toimivalta ja menettely virkasiirroissa määräytyy sen mukaan siirretäänkö virka viraston sisällä vai virastosta toiseen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää oikeudelliset perusteet virkojen siirtämiselle sekä arvioida virkamiesten asemaa virkasiirroissa. Virkamieslain mukaan täytettynä oleva virka voidaan siirtää vain virkaa hoitavan virkamiehen suostumuksella. Koska virkasiirtopäätökset on lisäksi säädetty valituskelvottomiksi, rakentuu virkamiesten oikeusturva vahvasti suostumusmenettelyn varaan. Oikeudellista problematiikkaa lisää virkamieslain 27.3 §:stä löytyvä erityissäännös, jonka nojalla viraston yhteiseksi perustettu virka voidaan sijoittaa toiselle paikkakunnalle ilman virkamiehen suostumusta. Tällöin siirrosta kieltäytyvä virkamies voidaan irtisanoa. Paikkakuntien välisissä virkasiirroissa on virkasuhteen jatkuvuuden lisäksi arvioitava myös Suomen perustuslaissa (731/1999) perusoikeutena turvatun asuinpaikan valinnan vapauden rajoittamista.
Kyseessä on oikeusdogmaattinen tutkimus, jonka tavoitteena on systematisoida ja tulkita viran siirtämistä säänteleviä normeja oikeuslähteistä saatavan tiedon avulla. Oikeussäännösten, oikeuskirjallisuuden sekä lainvalmisteluaineiston ohella tutkimuksen kannalta tärkeän lähderyhmän muodostavat valtionhallinnon virallisjulkaisut, jotka tarkentavat valtion henkilöstöpoliittista linjaa virkajärjestelyissä. Tutkimuksessa käsitellään varsin ajankohtaista valtionhallinnon alueellistamisohjelmaa, joka tarkoittaa valtion keskushallinnon yksiköiden ja toimintojen siirtämistä pääkaupunkiseudulta muualle Suomeen. Tutkimuksellinen tiedonintressi on siten osin myös oikeuspoliittinen. Alueellistamisesta aiheutuvien henkilöstöjärjestelyjen hyvää hoitoa varten valtioneuvosto on laatinut periaatepäätöksen valtion henkilöstön aseman järjestämisestä organisaation muutostilanteessa (23.3.06), joka tarkentaa virkasiirtojen käyttöä alueellistamisen ja muiden organisaatiomuutosten tukitoimena.
Oikeuskäytännön osalta tutkimuksessa nojaudutaan vahvasti viran siirtämisen kannalta ainutlaatuiseen ja merkittävään KHO:n vuosikirjaratkaisuun 2008:25. Sekä tutkimus että tuore KHO:n ratkaisu osoittavat, etteivät virkamieslain virkasiirtosäännökset ole ongelmattomia. Viraston yhteisen viran sijoittaminen uudelle paikkakunnalle ilman virkamiehen suostumusta asettaa virkamiehet eriarvoiseen asemaan. Hallitus on painottanut virkasiirtoja koskevissa lakiesityksissä sekä alueellistamisohjelman toteutuksessa, että viran siirtäminen toiselle paikkakunnalle ilman virkamiehen suostumusta rajoittaa perustuslaissa taattua liikkumisvapautta ja on siksi syytä toteuttaa vapaaehtoisuuden pohjalta. Lisäksi viranomaiselle on valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti virkamieslaissa säädettyä laajempi velvollisuus tukea niiden virkamiesten uudelleensijoittumista, jotka eivät suostu siirtymään virkansa mukana toiselle paikkakunnalle. Valtionhallinnossa on toisaalta pyritty myös keventämään ja helpottamaan virkajärjestelyitä. Oikeuspoliittisena tutkimustuloksena esitetään lainsäädännön järjestämistä siten, että viran siirto vapautetaan virkamiehen suostumuksesta ja virkamiehen oikeusturva ratkaistaan muutoksenhakuoikeudelle.
Asiasanat:Viran siirtäminen, virkajärjestelyt, virkasuhde, virkasuhteen jatkuvuus, yhteistoimintamenettely, valituskielto, alueellistaminen, Maaseutuvirasto, henkilöstövoimavarat.
Kyseessä on oikeusdogmaattinen tutkimus, jonka tavoitteena on systematisoida ja tulkita viran siirtämistä säänteleviä normeja oikeuslähteistä saatavan tiedon avulla. Oikeussäännösten, oikeuskirjallisuuden sekä lainvalmisteluaineiston ohella tutkimuksen kannalta tärkeän lähderyhmän muodostavat valtionhallinnon virallisjulkaisut, jotka tarkentavat valtion henkilöstöpoliittista linjaa virkajärjestelyissä. Tutkimuksessa käsitellään varsin ajankohtaista valtionhallinnon alueellistamisohjelmaa, joka tarkoittaa valtion keskushallinnon yksiköiden ja toimintojen siirtämistä pääkaupunkiseudulta muualle Suomeen. Tutkimuksellinen tiedonintressi on siten osin myös oikeuspoliittinen. Alueellistamisesta aiheutuvien henkilöstöjärjestelyjen hyvää hoitoa varten valtioneuvosto on laatinut periaatepäätöksen valtion henkilöstön aseman järjestämisestä organisaation muutostilanteessa (23.3.06), joka tarkentaa virkasiirtojen käyttöä alueellistamisen ja muiden organisaatiomuutosten tukitoimena.
Oikeuskäytännön osalta tutkimuksessa nojaudutaan vahvasti viran siirtämisen kannalta ainutlaatuiseen ja merkittävään KHO:n vuosikirjaratkaisuun 2008:25. Sekä tutkimus että tuore KHO:n ratkaisu osoittavat, etteivät virkamieslain virkasiirtosäännökset ole ongelmattomia. Viraston yhteisen viran sijoittaminen uudelle paikkakunnalle ilman virkamiehen suostumusta asettaa virkamiehet eriarvoiseen asemaan. Hallitus on painottanut virkasiirtoja koskevissa lakiesityksissä sekä alueellistamisohjelman toteutuksessa, että viran siirtäminen toiselle paikkakunnalle ilman virkamiehen suostumusta rajoittaa perustuslaissa taattua liikkumisvapautta ja on siksi syytä toteuttaa vapaaehtoisuuden pohjalta. Lisäksi viranomaiselle on valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti virkamieslaissa säädettyä laajempi velvollisuus tukea niiden virkamiesten uudelleensijoittumista, jotka eivät suostu siirtymään virkansa mukana toiselle paikkakunnalle. Valtionhallinnossa on toisaalta pyritty myös keventämään ja helpottamaan virkajärjestelyitä. Oikeuspoliittisena tutkimustuloksena esitetään lainsäädännön järjestämistä siten, että viran siirto vapautetaan virkamiehen suostumuksesta ja virkamiehen oikeusturva ratkaistaan muutoksenhakuoikeudelle.
Asiasanat:Viran siirtäminen, virkajärjestelyt, virkasuhde, virkasuhteen jatkuvuus, yhteistoimintamenettely, valituskielto, alueellistaminen, Maaseutuvirasto, henkilöstövoimavarat.