Wikin käyttö hiljaisen tiedon jakamisessa. Tapaustutkimus Tampereen kaupungin konsernihallinnossa
VILMINKO-HEIKKINEN, RIIKKA (2009)
VILMINKO-HEIKKINEN, RIIKKA
2009
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-04-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19725
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19725
Tiivistelmä
Tutkimusaihe sijoittuu tietojohtamisen (knowledge management) alueelle. Tutkielmassa selvitetään, voiko wikeillä käytännössä jakaa hiljaista tietoa ja millä tavalla tämä onnistuu. Hiljainen tieto ymmärretään tutkimuksessa yksilön asiantuntijuutena ja osaamisena, joka koostuu tämän kokemuksista, käytännöistä ja rutiineista. Wiki on kaikille avoin tai tietylle käyttäjäjoukolle suunnattu verkkosivusto, jonka sisältöä käyttäjät voivat itse lisätä ja muokata. Tutkimuksessa tarkastellaan myös, miten tapaustutkimuksen työntekijät käsittävät hiljaisen tiedon roolin työssään. Lisäksi tunnistetaan hiljaisen tiedon jakamiseen ja wikin käyttöön liittyviä tekijöitä sekä wikin ominaisuuksia. Tutkimuksessa selvitetään myös, millaisia asenteita ja näkemyksiä työntekijöillä on hiljaisen tiedon jakamisesta ja wikien käytöstä tähän tarkoitukseen. Tarkoituksena oli selvittää, onko Tampereen kaupungin konsernihallinnossa edulliset olosuhteet hiljaisen tiedon jakamiseksi wikien avulla. Tutkimuksessa hyödynnetään useita eri tietojohtamisen kirjallisuudessa esille tulleita malleja sekä aiheeseen liittyviä aiempia tutkimuksia. Empiirinen tieto koottiin marraskuussa 2008 verkkolomakekyselyllä, johon vastasi 55 Tampereen kaupungin konsernihallinnon työntekijää. Kyselyä täydennettiin helmikuussa 2009 tehdyillä teemahaastatteluilla, joihin osallistui 8 kyselyyn osallistunutta henkilöä.Tutkimus osoitti, että hiljainen tieto osattiin tunnistaa varsin hyvin. Hiljainen tieto liitettiin erityisesti tietojärjestelmiin, vuorovaikutukseen, asiakastuntemukseen sekä organisaatio- ja verkostotuntemukseen. Hiljaisen tiedon jakaminen nähtiin tapahtuvan yleisesti osana työrutiineja. Tutkimuksessa hiljaisen tiedon jakamista edistäviksi tekijöiksi nostettiin esille erityisesti myönteinen motivaatio, avoin organisaatiokulttuuri sekä hyvät henkilökemiat. Suurimmaksi estäväksi tekijäksi tunnistettiin ajanpuute, joka tunnistettiin yhtälailla suurimmaksi ongelmaksi wikien käytössä. Wikin käyttöä pidettiin uutena näkökulmana, työkaluna ja toimintatapana hiljaisen tiedon jakamiseen. Wikiä pidettiin yleisesti ottaen hyvänä ja joustavana työkaluna, joka sopi esimerkiksi projektityöskentelyyn, kehittämis- ja koordinointityöhön ja aivoriihimäiseen työskentelyyn. Motivointi wikin käyttöön onnistuisi parhaiten tiedottamalla aktiivisesti wikien eduista. Suurimpina ongelmina nähtiin ajan puute, toimintatavan muutoksen vaikeus sekä pelko ja negatiivinen asenne uudenlaista työskentelytapaa kohtaan. Wiki koettiin helppokäyttöiseksi ja laajemman käytön esteenä on pikemminkin pelko muutosta kohtaan tai kielteinen asenne uusia työtapoja tai sähköisiä välineitä kohtaan. Wikin tietojen luotettavuuteen uskottiin vain suljetussa ympäristössä, jossa käyttäjät kirjoittavat vain omalla nimellään ja kirjoittajan nimi on kaikkien nähtävissä. Tulevaisuudessa wikiä haluttaisiin käyttää erityisesti hyvien käytäntöjen jakamisessa, mikä tukee myös hyvin ajatusta wikin käytöstä yhtenä konkreettisena keinona eläkkeelle siirtyvien hiljaisen tiedon jakamisesta. Tämä edistämiseksi huomiota pitäisi kiinnittää työympäristön avoimuuteen ja wiki-kulttuurin luomiseen.