MATKALLA MAAILMAN YMPÄRI - monikulttuurikompetenssia etsimässä
WALLIN, AILA (2009)
WALLIN, AILA
2009
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19700
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19700
Tiivistelmä
Monikulttuurisuus on yksi työyhteisöjen merkittävimmistä ajankohtaisista haasteista. Työperäinen ja humanitaarinen liikkuvuus lisääntyy merkittävästi. Kulttuurien välisen kommunikaation ja yhteistoiminnan lisääntyminen edellyttää lähes jokaiselta erilaisissa työelämän ja arjen organisaatioissa toimivalta monikulttuurisia lisävalmiuksia ja taitoja. Monikulttuuriosaaminen liittyy kiinteästi nimenomaan ammattitaitoon ja siinä kehittymiseen. Siksi on tarpeen tarkastella kulttuurisia valmiuksia myös kompetenssin ja ammatillisen kasvun näkökulmasta.
Tutkimus syntyi omakohtaisesta kokemuksesta vieraassa kulttuurissa sekä tarpeesta löytää uusia välineitä työyhteisöjen kehittämiseen. Sen tarkoitus oli selventää ja syventää monikulttuurikompetenssin käsitettä ja ymmärtää sen rakentumista, sekä tarkastella ilmiötä myös ammatillisen kasvun näkökulmasta. Tavoitteena oli osaltaan jäsentää hajanaista keskustelua monikulttuurivalmiuksien ympärillä ja hyödyttää esimerkiksi koulutuksen, työyhteisöjen ja johtajuuden parissa työskenteleviä. Tutkimuksen pääpaino oli kirjallisuudessa, jonka pohjalta syntyi laaja esiymmärrys monikulttuurisuuden ammatillisten haasteiden ja kompetenssin yhteydestä. Teoreettista ymmärrystä syvennettiin empiirisellä laadullisella aineistolla, joka hankittiin ulkosuomalaisille tarkoitetussa verkkokeskustelufoorumissa virtuaalisena ryhmä- ja teemahaastattelun kombinaationa. Keskustelusta muodostui kattava, pragmaattinen, mutta asiallinen. Aineiston analysointiin käytettiin fenomenografiseen tutkimukseen sovellettavaa sisällönanalyysia ja lähinnä abduktiivista päättelyä.
Tutkimuksen tuloksena monikulttuurikompetenssi osoittautui sirkulaariseksi, kognitiiviseksi, emotionaaliseksi ja sosiaaliseksi, yleensä ammatillisen kasvun prosessiksi, jonka elementit liittyvät sisäkkäisesti toisiinsa ja ovat suhteessa toisiinsa. Monikulttuurikompetenssin kehittyminen edellyttää muuttuvaa tapaa ajatella ja toimia suhteessa itseen ja vieraaseen kulttuuriin. Sitä voidaan vahvistaa erilaisin koulutuksellisin interventioin.
Monikulttuurikompetenssi sisältää sekä pinta- että syväkvalifikaatioita, mutta olennaista on reflektio. Sen avulla voi kasvaa aidompaan ihmisen kohtaamiseen kulttuurieroista huolimatta. Oman etnosentrisyyden, omien ajatusten, tunteiden, ominaisuuksien ja reaktioiden kriittinen tiedostaminen sekä motivaatio jatkuvaan oppimiseen syventää monikulttuuriosaamisen metatiedoksi, kompetenssiksi. Keskeistä on myös kyky hyväksyä erilaisuutta. Sille pohja luodaan usein jo kasvuilmastossa. Kulttuurinen tasapaino perustuu sekä oman kulttuurin arvostamiseen että vieraan kulttuurin kunnioittamiseen ilman idealisointia. Monikulttuurinen ympäristö tukee monikulttuurikompetenssin kehittymistä, mutta ei automaattisesti.
Asiasanat: monikulttuurisuus, globalisaatio, kompetenssi, ammatillinen kasvu, reflektio, monikulttuurikompetenssi, kulttuurinen tasapaino, verkkokeskustelu
Tutkimus syntyi omakohtaisesta kokemuksesta vieraassa kulttuurissa sekä tarpeesta löytää uusia välineitä työyhteisöjen kehittämiseen. Sen tarkoitus oli selventää ja syventää monikulttuurikompetenssin käsitettä ja ymmärtää sen rakentumista, sekä tarkastella ilmiötä myös ammatillisen kasvun näkökulmasta. Tavoitteena oli osaltaan jäsentää hajanaista keskustelua monikulttuurivalmiuksien ympärillä ja hyödyttää esimerkiksi koulutuksen, työyhteisöjen ja johtajuuden parissa työskenteleviä. Tutkimuksen pääpaino oli kirjallisuudessa, jonka pohjalta syntyi laaja esiymmärrys monikulttuurisuuden ammatillisten haasteiden ja kompetenssin yhteydestä. Teoreettista ymmärrystä syvennettiin empiirisellä laadullisella aineistolla, joka hankittiin ulkosuomalaisille tarkoitetussa verkkokeskustelufoorumissa virtuaalisena ryhmä- ja teemahaastattelun kombinaationa. Keskustelusta muodostui kattava, pragmaattinen, mutta asiallinen. Aineiston analysointiin käytettiin fenomenografiseen tutkimukseen sovellettavaa sisällönanalyysia ja lähinnä abduktiivista päättelyä.
Tutkimuksen tuloksena monikulttuurikompetenssi osoittautui sirkulaariseksi, kognitiiviseksi, emotionaaliseksi ja sosiaaliseksi, yleensä ammatillisen kasvun prosessiksi, jonka elementit liittyvät sisäkkäisesti toisiinsa ja ovat suhteessa toisiinsa. Monikulttuurikompetenssin kehittyminen edellyttää muuttuvaa tapaa ajatella ja toimia suhteessa itseen ja vieraaseen kulttuuriin. Sitä voidaan vahvistaa erilaisin koulutuksellisin interventioin.
Monikulttuurikompetenssi sisältää sekä pinta- että syväkvalifikaatioita, mutta olennaista on reflektio. Sen avulla voi kasvaa aidompaan ihmisen kohtaamiseen kulttuurieroista huolimatta. Oman etnosentrisyyden, omien ajatusten, tunteiden, ominaisuuksien ja reaktioiden kriittinen tiedostaminen sekä motivaatio jatkuvaan oppimiseen syventää monikulttuuriosaamisen metatiedoksi, kompetenssiksi. Keskeistä on myös kyky hyväksyä erilaisuutta. Sille pohja luodaan usein jo kasvuilmastossa. Kulttuurinen tasapaino perustuu sekä oman kulttuurin arvostamiseen että vieraan kulttuurin kunnioittamiseen ilman idealisointia. Monikulttuurinen ympäristö tukee monikulttuurikompetenssin kehittymistä, mutta ei automaattisesti.
Asiasanat: monikulttuurisuus, globalisaatio, kompetenssi, ammatillinen kasvu, reflektio, monikulttuurikompetenssi, kulttuurinen tasapaino, verkkokeskustelu