Maakunnallisen aikuiskoulutuksen suunnittelu- ja kehittämisverkoston muodostuminen Päijät-Hämeessä
HAUTAMÄKI, JARI (2009)
HAUTAMÄKI, JARI
2009
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-03-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19664
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19664
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kuvataan Päijät-Hämeen maakunnan keskeisten aikuiskoulutuksen järjestäjien sekä alueellisten sidosryhmien keskinäisen suunnittelu- ja kehittämisverkoston muodostumista. Verkoston päämääriksi asetettiin alueellisen aikuiskoulutuksen asiakaslähtöisyyden parantaminen, koulutuksen järjestämisen kehittäminen sekä aikuiskoulutuksen alueellisen aseman parantaminen ja merkityksen lisääminen. Tämän tutkimuksen tehtävänä on tuoda esiin keskeiset verkoston muodostumiseen vaikuttaneet tekijät ja muodostumista ohjanneet prosessit.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään verkoston muodostumista tutkimus- ja kehittämisverkostoissa sekä yritysverkostoissa tehtyjen tutkimusten valossa. Verkoston muodostumisen käsitteistöä tarkastellaan alueellisuuden, verkostotyyppien ja verkostosuhteiden, asiantuntijuuden ja oppimisen, kumppanuuden sekä sosiaalisen pääoman näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkija osallistui aktiivisesti tutkittavan yhteisön toimintaan ja pyrki ratkaisemaan verkoston muodostumiseen liittyviä käytännön ongelmia yhdessä verkostotyöhön osallistuvien henkilöiden ja kehittämistyöryhmien kanssa. Tutkimuksen aineistonkeruu perustui hermeneutiikkaan ja siinä käytettiin havainnointia, haastatteluita, toiminnan aikana syntyneitä dokumentteja sekä alueellisia strategioita. Tutkimuksen aikana kerätylle aineistolle tehtiin sisältöanalyysi, minkä apuvälineenä käytettiin käsitekarttoja.
Tutkimuksessa löydettiin useita tekijöitä, jotka vaikuttavat maakunnallisen aikuiskoulutuksen suunnittelu- ja kehittämisverkoston muodostumisen käynnistymiseen. Monet tekijät liittyivät alueellisiin erityisyyksiin ja olosuhteisiin tai verkoston toimijoiden odotuksiin saavutettavasta hyödystä. Tutkimuksessa löydettiin useita erityyppisiä verkoston toimintaa ohjaavia prosesseja, joista oli tunnistettavissa verkoston keskeistä tekemistä toteuttavat ydinprosessit, verkoston arvoja vahvistavat ja viestivät arvoprosessit sekä verkoston arviointia ja tiedon luomista toteuttavat tukiprosessit. Tutkimuksen keskeisin johtopäätös oli, että verkoston muodostuminen on yhteisöllinen oppimisprosessi, missä keskinäisen luottamuksen kasvulla ja dialogilla on suuri merkitys.
Asiasanat: verkostoituminen, aikuiskoulutus, yhteisöllinen oppiminen, alueellinen yhteistyö
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään verkoston muodostumista tutkimus- ja kehittämisverkostoissa sekä yritysverkostoissa tehtyjen tutkimusten valossa. Verkoston muodostumisen käsitteistöä tarkastellaan alueellisuuden, verkostotyyppien ja verkostosuhteiden, asiantuntijuuden ja oppimisen, kumppanuuden sekä sosiaalisen pääoman näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkija osallistui aktiivisesti tutkittavan yhteisön toimintaan ja pyrki ratkaisemaan verkoston muodostumiseen liittyviä käytännön ongelmia yhdessä verkostotyöhön osallistuvien henkilöiden ja kehittämistyöryhmien kanssa. Tutkimuksen aineistonkeruu perustui hermeneutiikkaan ja siinä käytettiin havainnointia, haastatteluita, toiminnan aikana syntyneitä dokumentteja sekä alueellisia strategioita. Tutkimuksen aikana kerätylle aineistolle tehtiin sisältöanalyysi, minkä apuvälineenä käytettiin käsitekarttoja.
Tutkimuksessa löydettiin useita tekijöitä, jotka vaikuttavat maakunnallisen aikuiskoulutuksen suunnittelu- ja kehittämisverkoston muodostumisen käynnistymiseen. Monet tekijät liittyivät alueellisiin erityisyyksiin ja olosuhteisiin tai verkoston toimijoiden odotuksiin saavutettavasta hyödystä. Tutkimuksessa löydettiin useita erityyppisiä verkoston toimintaa ohjaavia prosesseja, joista oli tunnistettavissa verkoston keskeistä tekemistä toteuttavat ydinprosessit, verkoston arvoja vahvistavat ja viestivät arvoprosessit sekä verkoston arviointia ja tiedon luomista toteuttavat tukiprosessit. Tutkimuksen keskeisin johtopäätös oli, että verkoston muodostuminen on yhteisöllinen oppimisprosessi, missä keskinäisen luottamuksen kasvulla ja dialogilla on suuri merkitys.
Asiasanat: verkostoituminen, aikuiskoulutus, yhteisöllinen oppiminen, alueellinen yhteistyö