Alaistaidot kehittämiskohteena
LEHTINIEMI, SANNA (2009)
LEHTINIEMI, SANNA
2009
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-02-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19650
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19650
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaisesta keskustelusta suomalaiseen työelämään siirtynyttä alaistaidon käsitettä ja henkilöstön kehittämisen mahdollisuuksia alaistaitojen parantamiseksi. Tutkimuskohteena on Kustannus Oy Aamulehden kaksivuotinen (2008-2009) alaistaitojen kehittämishanke, Aamulehteläistaidot-projekti. Aamulehteläisten kehittymistä seurattiin vajaan vuoden ajan. Kiinnostuksen kohteena oli viisi alaistaidon osa-aluetta: halu kehittyä, rohkeus puuttua asioihin, yhteistyön luontevuus, organisaatioon sitoutuminen ja vastuun ottaminen työilmapiiristä. Seuranta toteutettiin kyselylomaketta käyttäen. Alaistaitojen kehittymisen lisäksi kartoitettiin alaistaitojen roolisidonnaisia eroja sekä aamulehteläisten vapaamuotoisia ajatuksia avokysymyksillä. Avovastaukset analysoitiin laadullisesti, tyypittelyä käyttäen. Pääasiassa tutkimusta kuvaa määrällinen tutkimusote. Summamuuttujien muodostamiseksi hyödynnettiin pääkomponenttianalyysia ja alaistaitojen kehittymistä tarkasteltiin t-testin avulla. Lisäksi käytettiin roolisidonnaisen suhtautumisen selvittämiseksi varianssianalyysia.
Tutkimuksen aikana alaistaidoissa ei havaittu selvää kehitystä. On myös huomionarvoista, ettei kaikille aamulehteläisille ollut selvää, mitä aamulehteläistaidoilla tarkoitetaan. Roolisidonnaisia eroja tutkittaessa huomattiin, että esimiesten arvioiden mukaan heidän kykynsä puuttua asioihin, sitoutuminen organisaatioon sekä työilmapiiristä vastuun ottaminen oli työntekijöitä suurempaa. Alaistaidot näyttivät olevan lähellä esimiestaitoja. Naisilta odotettu parempi alaistaito sai vahvistusta kaikilla muilla osa-alueilla, paitsi rohkeudessa puuttua asioihin. Nuorilla sitoutuneisuus organisaatioon oli muita heikompaa. Toisaalta iäkkäämmät vastaajat eivät olleet yhtä kehittymishaluisia kuin muut. Työuran alkuvaiheessa alaistaidon yhteisölliset tekijät - yhteistyön luontevuus ja vastuunotto työilmapiiristä - painottuivat. Vastaajat, joiden koulutustaso oli alhaisin, kokivat muita vähäisempiä vaikutusmahdollisuuksia asioihin puuttumisessa ja vastuun ottamisessa.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että Aamulehteläistaidot-projektin vahvuutena oli vastuullisuuden korostaminen. Edellytyksenä kuitenkin oli, että kehittymisen mahdollisuuksia pystyttiin tarjoamaan roolisidonnaisuus huomioiden. Vaikka pyrkimyksenä oli kehittää koko henkilöstöä, oppiminen tapahtuu aina yksilötasolla. Oppiva organisaatiokin on vain osiensa summa. Niinpä yksilöllisten oppimismahdollisuuksien lisäksi on varmistettava kehittämistavoitteiden konkreettisuus.
Asiasanat:Alaistaito, organisaatiokansalaisuus, henkilöstön kehittäminen, roolisidonnainen suhtautuminen, kyselytutkimus
Tutkimuksen aikana alaistaidoissa ei havaittu selvää kehitystä. On myös huomionarvoista, ettei kaikille aamulehteläisille ollut selvää, mitä aamulehteläistaidoilla tarkoitetaan. Roolisidonnaisia eroja tutkittaessa huomattiin, että esimiesten arvioiden mukaan heidän kykynsä puuttua asioihin, sitoutuminen organisaatioon sekä työilmapiiristä vastuun ottaminen oli työntekijöitä suurempaa. Alaistaidot näyttivät olevan lähellä esimiestaitoja. Naisilta odotettu parempi alaistaito sai vahvistusta kaikilla muilla osa-alueilla, paitsi rohkeudessa puuttua asioihin. Nuorilla sitoutuneisuus organisaatioon oli muita heikompaa. Toisaalta iäkkäämmät vastaajat eivät olleet yhtä kehittymishaluisia kuin muut. Työuran alkuvaiheessa alaistaidon yhteisölliset tekijät - yhteistyön luontevuus ja vastuunotto työilmapiiristä - painottuivat. Vastaajat, joiden koulutustaso oli alhaisin, kokivat muita vähäisempiä vaikutusmahdollisuuksia asioihin puuttumisessa ja vastuun ottamisessa.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että Aamulehteläistaidot-projektin vahvuutena oli vastuullisuuden korostaminen. Edellytyksenä kuitenkin oli, että kehittymisen mahdollisuuksia pystyttiin tarjoamaan roolisidonnaisuus huomioiden. Vaikka pyrkimyksenä oli kehittää koko henkilöstöä, oppiminen tapahtuu aina yksilötasolla. Oppiva organisaatiokin on vain osiensa summa. Niinpä yksilöllisten oppimismahdollisuuksien lisäksi on varmistettava kehittämistavoitteiden konkreettisuus.
Asiasanat:Alaistaito, organisaatiokansalaisuus, henkilöstön kehittäminen, roolisidonnainen suhtautuminen, kyselytutkimus