Dysfaattisten lasten perheet valtaistumisen polulla - seurantatutkimus - Aivohalvaus- ja dysfasialiiton sopeutumisvalmennusprojektista "Meidän perhe menee kouluun"
POUTANEN, PAULA (2009)
POUTANEN, PAULA
2009
Logopedia - Logopedics
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-03-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19643
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19643
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Aivohalvaus- ja dysfasialiiton sopeutumisvalmennusprojektin "Meidän perhe menee kouluun" hyödyllisyyttä koulunsa aloittavien dysfaattisten lasten perheiden keskuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin mitä perheet haluavat sopeutumisvalmennuskursseilta, miten hyvin tämän projektin tavoitteet toteutuivat ja kohtaavatko perheiden toiveet ja projektin tavoitteet. Tutkimukseen osallistuivat kuusi perhettä Vaasan seudulta. Jokaisen perheen yhdellä lapsella oli dysfasiadiagnoosi.
Tutkimuksen aineisto kerättiin projektiin osallistuneilta perheiltä haastattelulomakkeilla. Projektin alussa perheiltä kerättiin esitietolomakkeilla tietoa perheestä ja dysfaattisesta lapsesta sekä vanhempien toiveista kurssin sisällön suhteen. Projektin aikana perheiltä kerättiin tietoa kolmella samanlaisella kyselylomakkeella, jossa perheiltä kysyttiin muun muassa kokemuksia kurssista, miten he ovat siitä hyötyneet ja mitä uutta he kurssilta toivoivat. Projektin lopussa perheet arvioivat kurssia kokonaisuutena numeerisesti kahdella arviointilomakkeella. Toisessa lomakkeessa arvioitiin kaikkien perheiden yhdessä miettimiä toiveita kurssin ensimmäiseltä perheviikonlopulta. Toisessa lomakkeessa vanhemmat arvioivat omia toiveitaan, joita he olivat esittäneet kurssin alussa ja sen aikana.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaisia kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Tutkimukseen osallistuneet perheet halusivat sopeutumisvalmennuskurssilta muun muassa vertaistukea, tietoa dysfasiasta ja sen taustalla olevista ongelmista, keinoja dysfaattisen lapsen tukemiseen monissa yhteyksissä ja kokemuksia jo vanhempien dysfaattisten lasten koulunkäynnin sujumisesta.
Projekti tavoitti riskiryhmään kuuluvat perheet. Sen puitteissa perheille tarjottiin paljon tietoa dysfasiaan liittyen, sekä erilaisia selviytymiskeinoja vaikeisiin tilanteisiin kotona ja kouluarjessa. Projektin suunnitelmassa mainittu vertaistukisivusto Internetissä ei kuitenkaan toteutunut projektin aikana, joten perheet jäivät ilman ajasta ja paikasta riippumatonta vertaistukiverkkoa. Perheet eivät näin pitäneet toisiinsa yhteyttä projektin ulkopuolella. Tästäkin huolimatta perheet itse kokivat projektin tarjonneen heille runsaasti vertaistukea. Kaiken kaikkiaan projektin tavoitteet ja perheiden toiveet kohtasivat tässä tutkimuksessa melko hyvin. Perheet olivat kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä kurssiin ja kokivat sen olleen heille hyödyllinen.
Asiasanat:sopeutumisvalmennus, valtaistuminen
Tutkimuksen aineisto kerättiin projektiin osallistuneilta perheiltä haastattelulomakkeilla. Projektin alussa perheiltä kerättiin esitietolomakkeilla tietoa perheestä ja dysfaattisesta lapsesta sekä vanhempien toiveista kurssin sisällön suhteen. Projektin aikana perheiltä kerättiin tietoa kolmella samanlaisella kyselylomakkeella, jossa perheiltä kysyttiin muun muassa kokemuksia kurssista, miten he ovat siitä hyötyneet ja mitä uutta he kurssilta toivoivat. Projektin lopussa perheet arvioivat kurssia kokonaisuutena numeerisesti kahdella arviointilomakkeella. Toisessa lomakkeessa arvioitiin kaikkien perheiden yhdessä miettimiä toiveita kurssin ensimmäiseltä perheviikonlopulta. Toisessa lomakkeessa vanhemmat arvioivat omia toiveitaan, joita he olivat esittäneet kurssin alussa ja sen aikana.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaisia kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Tutkimukseen osallistuneet perheet halusivat sopeutumisvalmennuskurssilta muun muassa vertaistukea, tietoa dysfasiasta ja sen taustalla olevista ongelmista, keinoja dysfaattisen lapsen tukemiseen monissa yhteyksissä ja kokemuksia jo vanhempien dysfaattisten lasten koulunkäynnin sujumisesta.
Projekti tavoitti riskiryhmään kuuluvat perheet. Sen puitteissa perheille tarjottiin paljon tietoa dysfasiaan liittyen, sekä erilaisia selviytymiskeinoja vaikeisiin tilanteisiin kotona ja kouluarjessa. Projektin suunnitelmassa mainittu vertaistukisivusto Internetissä ei kuitenkaan toteutunut projektin aikana, joten perheet jäivät ilman ajasta ja paikasta riippumatonta vertaistukiverkkoa. Perheet eivät näin pitäneet toisiinsa yhteyttä projektin ulkopuolella. Tästäkin huolimatta perheet itse kokivat projektin tarjonneen heille runsaasti vertaistukea. Kaiken kaikkiaan projektin tavoitteet ja perheiden toiveet kohtasivat tässä tutkimuksessa melko hyvin. Perheet olivat kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä kurssiin ja kokivat sen olleen heille hyödyllinen.
Asiasanat:sopeutumisvalmennus, valtaistuminen