"Oman koulun olotila" - 3. ja 6. luokkalaisten kertomuksia koulusta
KANKAANPÄÄ, JENNI (2009)
KANKAANPÄÄ, JENNI
2009
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-02-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19600
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19600
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, mitä lapset kertovat koulusta. Lapset viettävät koulussa suuren osan lapsuuttaan ja siksi on tärkeää tietää, millainen lasten koulu on ja mikä siellä on heille tärkeää. Jokaisella meistä on oma kokemus ja tarinansa koulusta, mutta tässä tutkimuksessa haluan antaa lapsille äänen kertoa siitä omalla tavallaan ja omasta näkökulmastaan.
Tutkimukseni aineisto koostuu 97 kirjoitelmasta, jotka olen kerännyt kahden tamperelaisen koulun 3. ja 6. luokkalaisilta lapsilta. Kirjoitelmat on kirjoitettu aiheesta "Koulu" ja jokainen lapsi on voinut kirjoittaa mitä tahansa aiheeseen liittyvää. Aineisto koostuu hyvin eripituisista ja sisällöllisesti vaihtelevista teksteistä.
Kirjoitelma-aineiston analysointiin käytän sekä kvantitatiivista sisällön erittelyä että laadullista soveltavaa tarinallista analyysiä. Sisällön erittelyn avulla määrällistän aineiston ja kuvailen siinä esiintyviä teemoja ja niiden määriä suhteessa lasten ikään, sukupuoleen ja kouluun. Soveltavan tarinallisen analyysin kautta tarkastelen teemoja sisällöllisesti ja etsin niiden keskinäisiä yhteyksiä sekä peilaan tuloksia ajankohtaisen lapsuuden tutkimuksen muihin tuloksiin.
Tietyt koulua koskevat teemat esiintyvät yleisesti kaikkien lasten kertomuksissa. Yleisimmät teemat luovat koulusta kuvan virallisena opinahjona, mutta myös lasten oman toiminnan epävirallisena kenttänä. Koulun fyysisistä puitteista lapset ovat kirjoituksiensa perusteella kuitenkin vähemmän kiinnostuneita. Tutkimukseen osallistuneet lapset viihtyvät koulussa suhteellisen hyvin. Eniten toisistaan poikkeavina ryhminä hahmottuvat kuudesluokkalaiset tytöt, jotka kertovat koulustaan kaikkein eniten ja suhtautuvat siihen positiivisen kriittisesti ja kolmasluokkalaiset pojat, jotka kirjoittavat vain muutamista teemoista ja heidän suhtautumisensa on joko positiivista tai negatiivista. Vaikka lapset kertovatkin useista samoista teemoista, näkyy teemojen tarkemmassa tarkastelussa kuitenkin suuria vaihteluita siinä, mitä kyseisistä asioista on kirjoitettu ja mihin muihin teemoihin niitä on yhdistetty. Koulussa viihtyminen ja sosiaaliset suhteet ovat lapsille kaikkein tärkeimpiä asioita koulussa ja niihin liittyvät sekä oppiminen että tiloissa tapahtuva toiminta.
Kaikki koulussa tapahtuva toiminta on suhteessa toisiinsa ja erityisesti toimivat sosiaaliset suhteet ovat siellä viihtymisen perusta. Lapset hahmottavat koulunkäyntinsä monitasoisesti ja osaavat ja haluavat kertoa siitä, jolloin heitä pitäisi myös kuunnella.
Asiasanat: lapset, koulu, lapsuuden tutkimus, narratiivisuus, kouluviihtyvyys, sosiaaliset suhteet
Tutkimukseni aineisto koostuu 97 kirjoitelmasta, jotka olen kerännyt kahden tamperelaisen koulun 3. ja 6. luokkalaisilta lapsilta. Kirjoitelmat on kirjoitettu aiheesta "Koulu" ja jokainen lapsi on voinut kirjoittaa mitä tahansa aiheeseen liittyvää. Aineisto koostuu hyvin eripituisista ja sisällöllisesti vaihtelevista teksteistä.
Kirjoitelma-aineiston analysointiin käytän sekä kvantitatiivista sisällön erittelyä että laadullista soveltavaa tarinallista analyysiä. Sisällön erittelyn avulla määrällistän aineiston ja kuvailen siinä esiintyviä teemoja ja niiden määriä suhteessa lasten ikään, sukupuoleen ja kouluun. Soveltavan tarinallisen analyysin kautta tarkastelen teemoja sisällöllisesti ja etsin niiden keskinäisiä yhteyksiä sekä peilaan tuloksia ajankohtaisen lapsuuden tutkimuksen muihin tuloksiin.
Tietyt koulua koskevat teemat esiintyvät yleisesti kaikkien lasten kertomuksissa. Yleisimmät teemat luovat koulusta kuvan virallisena opinahjona, mutta myös lasten oman toiminnan epävirallisena kenttänä. Koulun fyysisistä puitteista lapset ovat kirjoituksiensa perusteella kuitenkin vähemmän kiinnostuneita. Tutkimukseen osallistuneet lapset viihtyvät koulussa suhteellisen hyvin. Eniten toisistaan poikkeavina ryhminä hahmottuvat kuudesluokkalaiset tytöt, jotka kertovat koulustaan kaikkein eniten ja suhtautuvat siihen positiivisen kriittisesti ja kolmasluokkalaiset pojat, jotka kirjoittavat vain muutamista teemoista ja heidän suhtautumisensa on joko positiivista tai negatiivista. Vaikka lapset kertovatkin useista samoista teemoista, näkyy teemojen tarkemmassa tarkastelussa kuitenkin suuria vaihteluita siinä, mitä kyseisistä asioista on kirjoitettu ja mihin muihin teemoihin niitä on yhdistetty. Koulussa viihtyminen ja sosiaaliset suhteet ovat lapsille kaikkein tärkeimpiä asioita koulussa ja niihin liittyvät sekä oppiminen että tiloissa tapahtuva toiminta.
Kaikki koulussa tapahtuva toiminta on suhteessa toisiinsa ja erityisesti toimivat sosiaaliset suhteet ovat siellä viihtymisen perusta. Lapset hahmottavat koulunkäyntinsä monitasoisesti ja osaavat ja haluavat kertoa siitä, jolloin heitä pitäisi myös kuunnella.
Asiasanat: lapset, koulu, lapsuuden tutkimus, narratiivisuus, kouluviihtyvyys, sosiaaliset suhteet