"Tää on mun unelma" - Kehitysvammaisten henkilöiden ammatilliselle koulutukselleen ja työlleen antamat merkitykset kuvataide- ja musiikkialalla
ARVAJA, MAIJA (2009)
ARVAJA, MAIJA
2009
Sosiaalipolitiikka - Social Policy
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-02-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19576
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19576
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena ovat merkitykset, joita kehitysvammaiset henkilöt antavat omalle ammatilliselle koulutukselleen ja työlleen musiikki- ja kuvataidealoilla. Tutkielman tarkoituksena on antaa ääni erityistarpeita omaaville henkilöille itselleen, jotta he pääsisivät kertomaan opintojen ja työtoiminnan merkityksellisyydestä omassa elämässään.
Tutkimuskentällä tämä tutkielma kotiutuu erityisesti sosiaalisen vammaistutkimukseen. Teoreettis-metodologisena viitekehyksenä toimii sosiaalinen konstruktionismi sekä diskurssianalyysi. Aineisto on kerätty keväällä 2008 ja se koostuu yhdeksän kehitysvammaisen henkilön haastatteluista. Tutkimuskysymykset ohjasivat etsimään aineistosta erilaisia kulttuurialan ammatillisen koulutuksen ja työn diskursseja ja niihin liittyviä subjektipositioita.
Tutkielman keskeiset tulokset ovat kahdeksan diskurssia, jotka merkityksellistävät ammatillista koulutusta ja työtä varsin monin eri tavoin. Tiukimmin taiteen kontekstissa toimivat Itsensä toteuttamisen diskurssi, Stara-diskurssi sekä Professionaalisuus-diskurssi. Yhteiskuntaan päin avautuvat Normalisaatio-diskurssi, Sosiaalisuus-diskurssi sekä Turvallisuus-diskurssi. Yksilön itsensä ympärillä operoivat Ihmisenä kasvamisen diskurssi sekä Realistinen diskurssi.
Kehitysvammaisille henkilöille paikat opiskelu- ja työelämässä aukeavat ei-kehitysvammaisia henkilöitä vaikeammin. Työllistyminen omalle alalle on edelleen hyvin haasteellista. Tämän tutkielman tulokset kertovat, miten suuren, myönteisen ja monipuolisen merkityksen haastateltavat antavat opinnoilleen ja työlleen. Erityisesti taidealalla toimiminen rakentuu haastatteluissa toteutuneeksi unelmaksi. Haastateltavat haluavat osallistua, toimia ja olla osa tätä yhteiskuntaa siinä missä muutkin. Opinnot ja työ voivat antaa inkluusioon mahdollisuuden erityisesti taidealalla, jossa kehitysvammaiset henkilöt voivat toimia tasaveroisina yhdessä muiden kanssa.
Avainsanat: (kehitys)vammaisuus, kuvataide, musiikki, merkitys, diskurssianalyysi, ammatillinen koulutus ja työtoiminta
ABSTRACT
The aim of the thesis is to examine the versatile meanings that the mentally handicapped people give to their vocational studies and work in the cultural field. The meaning of the thesis is to give a voice to the mentally handicapped students and workers so that they can themselves tell what kind of meaning they give to their studies and work in their own life.
The theoretical and methodological frame of reference of this thesis is social constructionism and discourse analysis. The material was gathered during the spring 2008 and it consists of nine interviews of mentally handicapped persons. The research questions of the thesis led to identify different kinds of discourses and subject positions produced by the interviewees.
The key findings are eight different discourses. Each of them gives a special meaning to vocational studies and work of the mentally handicapped interviewees. The eight discourses are the Social discourse, the Self-fulfillment discourse, the Star discourse, the Professional discourse, the Normalization discourse, the Security discourse, the Growth discourse and the Realistic discourse.
Working and studying are not self-evident parts of the lives of people with special needs. Especially getting a job is still very challenging in our society. The findings of this thesis indicate that the interviewees are very enthusiastic about their studies and work activities. Especially acting in the field of arts is the best thing they can imagine. Improving the studying and working opportunities of the mentally handicapped is certainly one of the best ways towards the inclusion in the society.
Keywords: mentally handicapped, vocational studies, work, music, art, discourse analysis and meaning
Tutkimuskentällä tämä tutkielma kotiutuu erityisesti sosiaalisen vammaistutkimukseen. Teoreettis-metodologisena viitekehyksenä toimii sosiaalinen konstruktionismi sekä diskurssianalyysi. Aineisto on kerätty keväällä 2008 ja se koostuu yhdeksän kehitysvammaisen henkilön haastatteluista. Tutkimuskysymykset ohjasivat etsimään aineistosta erilaisia kulttuurialan ammatillisen koulutuksen ja työn diskursseja ja niihin liittyviä subjektipositioita.
Tutkielman keskeiset tulokset ovat kahdeksan diskurssia, jotka merkityksellistävät ammatillista koulutusta ja työtä varsin monin eri tavoin. Tiukimmin taiteen kontekstissa toimivat Itsensä toteuttamisen diskurssi, Stara-diskurssi sekä Professionaalisuus-diskurssi. Yhteiskuntaan päin avautuvat Normalisaatio-diskurssi, Sosiaalisuus-diskurssi sekä Turvallisuus-diskurssi. Yksilön itsensä ympärillä operoivat Ihmisenä kasvamisen diskurssi sekä Realistinen diskurssi.
Kehitysvammaisille henkilöille paikat opiskelu- ja työelämässä aukeavat ei-kehitysvammaisia henkilöitä vaikeammin. Työllistyminen omalle alalle on edelleen hyvin haasteellista. Tämän tutkielman tulokset kertovat, miten suuren, myönteisen ja monipuolisen merkityksen haastateltavat antavat opinnoilleen ja työlleen. Erityisesti taidealalla toimiminen rakentuu haastatteluissa toteutuneeksi unelmaksi. Haastateltavat haluavat osallistua, toimia ja olla osa tätä yhteiskuntaa siinä missä muutkin. Opinnot ja työ voivat antaa inkluusioon mahdollisuuden erityisesti taidealalla, jossa kehitysvammaiset henkilöt voivat toimia tasaveroisina yhdessä muiden kanssa.
Avainsanat: (kehitys)vammaisuus, kuvataide, musiikki, merkitys, diskurssianalyysi, ammatillinen koulutus ja työtoiminta
ABSTRACT
The aim of the thesis is to examine the versatile meanings that the mentally handicapped people give to their vocational studies and work in the cultural field. The meaning of the thesis is to give a voice to the mentally handicapped students and workers so that they can themselves tell what kind of meaning they give to their studies and work in their own life.
The theoretical and methodological frame of reference of this thesis is social constructionism and discourse analysis. The material was gathered during the spring 2008 and it consists of nine interviews of mentally handicapped persons. The research questions of the thesis led to identify different kinds of discourses and subject positions produced by the interviewees.
The key findings are eight different discourses. Each of them gives a special meaning to vocational studies and work of the mentally handicapped interviewees. The eight discourses are the Social discourse, the Self-fulfillment discourse, the Star discourse, the Professional discourse, the Normalization discourse, the Security discourse, the Growth discourse and the Realistic discourse.
Working and studying are not self-evident parts of the lives of people with special needs. Especially getting a job is still very challenging in our society. The findings of this thesis indicate that the interviewees are very enthusiastic about their studies and work activities. Especially acting in the field of arts is the best thing they can imagine. Improving the studying and working opportunities of the mentally handicapped is certainly one of the best ways towards the inclusion in the society.
Keywords: mentally handicapped, vocational studies, work, music, art, discourse analysis and meaning