"Olihan tämä minullekin yhden elämänvaiheen päättymisen ja alkamisen päivä!" - vanhempien kokemuksia koulun alkamisesta
VUOLIO, ANU (2008)
VUOLIO, ANU
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-12-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19528
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19528
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulunkäynnin aloittavien lasten vanhempien koulun alkamiseen liittyviä kokemuksia. Vanhemmat kirjoittivat kokemuksistaan vapaamuotoisesti tekstimuodossa. Tekstit luettiin tarinoina ja ne analysoitiin käyttäen apuna narratiivien analyysiä. Tutkimus edustaa laadullista tutkimustapaa.
Tutkimusaineistona käytetyt vanhempien kirjoittamat kokemukset koulun alkamisesta kerättiin syyskuun 2008 aikana sähköpostitse. Tarinoita palautui kaiken kaikkiaan 19 kappaletta ja niitä kirjoittivat 18 äitiä ja yksi isä. Kirjoituksia palautui Ahvenanmaata lukuun ottamatta kaikkien Suomen läänien alueelta. Aineisto teemoiteltiin ja osin se myös tyypiteltiin.
Vanhempien koulunalkuun liittyvät kokemukset nostivat esille kokemuksia oman vanhemman roolin muuttumisesta ja kasvamisesta koululaisen äidiksi tai isäksi. Tarinoissa tuli esiin vanhempien kasvatusasiantuntijuus, odotukset koulun kanssa käytävästä yhteistyöstä ja havainnot lapsen kasvamisesta esikoululaisesta koululaiseksi. Koulun alkuun liittyi myös joillakin perheillä ikäviä ja odottamattomia kokemuksia, kuten kiusatuksi tuleminen ja lapsen käytöksestä uudessa sosiaalisessa tilanteessa esiin tulleet ongelmat. Ratkaisua vanhemmat hakivat näissä tilanteissa keskustelemalla lapsensa kanssa ja tekemällä yhteistyötä koulun - ensisijaisesti lapsen opettajan - kanssa.
Avainsanat: kouluvalmius, kokemus, kodin ja koulun välinen yhteistyö, narratiivisuus
Tutkimusaineistona käytetyt vanhempien kirjoittamat kokemukset koulun alkamisesta kerättiin syyskuun 2008 aikana sähköpostitse. Tarinoita palautui kaiken kaikkiaan 19 kappaletta ja niitä kirjoittivat 18 äitiä ja yksi isä. Kirjoituksia palautui Ahvenanmaata lukuun ottamatta kaikkien Suomen läänien alueelta. Aineisto teemoiteltiin ja osin se myös tyypiteltiin.
Vanhempien koulunalkuun liittyvät kokemukset nostivat esille kokemuksia oman vanhemman roolin muuttumisesta ja kasvamisesta koululaisen äidiksi tai isäksi. Tarinoissa tuli esiin vanhempien kasvatusasiantuntijuus, odotukset koulun kanssa käytävästä yhteistyöstä ja havainnot lapsen kasvamisesta esikoululaisesta koululaiseksi. Koulun alkuun liittyi myös joillakin perheillä ikäviä ja odottamattomia kokemuksia, kuten kiusatuksi tuleminen ja lapsen käytöksestä uudessa sosiaalisessa tilanteessa esiin tulleet ongelmat. Ratkaisua vanhemmat hakivat näissä tilanteissa keskustelemalla lapsensa kanssa ja tekemällä yhteistyötä koulun - ensisijaisesti lapsen opettajan - kanssa.
Avainsanat: kouluvalmius, kokemus, kodin ja koulun välinen yhteistyö, narratiivisuus