Kutsumuksesta työn suorittamiseen - arvot ja eettisyys ahdingossa
TAIPALE, SEPPO (2008)
TAIPALE, SEPPO
2008
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-08-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19317
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19317
Tiivistelmä
Koulumaailma, erityisesti ammatillinen koulutus elää murrosvaihetta, jossa sen entistä enemmän on huomioitava valtakunnallisen koulutuspolitiikan oppilaitoksille ja opetukseen asettamat vaatimukset. Työelämästä tulevien paineiden ohella viime vuosina voimistuneen integraatio- ja inkluusiokehityksen vuoksi opettajan ja ohjaajan työssä eettiset kysymykset ja niiden taustalla olevat arvot sekä työhön sisältyvän vallankäytön mahdollisuus ovat lisääntyneet. Koulutuksen eri vaiheissa, erityisesti ammatillisella toisella asteella, opiskelijoiden kokonaisvaltaisen tuen tarve on lisääntynyt. Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrä on kasvussa ja heidän saamaansa opetukseen, ohjaukseen ja oppimisen tukitoimiin on kiinnitettävä huomioita. Opettajat ja ohjaajat ovat keskeisiä toimijoita muuttuvassa toimintaympäristössä. Perinteinen opettajan työ on muuttumassa ja muuttunut.
Ammatillisella toisella asteella on aiempaa enemmän opiskelijoita, joiden kyky tehdä omia, itsenäisiä päätöksiä oman opiskelunsa ja ylipäätään oman elämänsä suhteen, on kovin rajallinen tai kykyä päätöksentekoon heillä ei yksinkertaisesti ole. Tilanne on samankaltainen sekä yleisissä ammatillisissa oppilaitoksissa että ammatillisissa erityisoppilaitoksissa.
Opettajan ja ohjaajan työ ammatillisella toisella asteella on muuttunut huomattavasti entistä haasteellisemmaksi, erityistä osaamista vaativaksi opetus- ja ohjaustyöksi. Arkityössä korostuu moniammatillisuuden vaatimus, joka toteutuu melko hyvin ammatillisissa erityisoppilaitoksissa, yleiset ammatilliset oppilaitokset ovat tässä suhteessa suuren haasteen edessä. Ammatillisen erityisopettajan koulutuksen ja opetushenkilöstön täydennyskoulutuksen avulla pyritään vastaamaan haasteeseen, mutta toimenpiteet ovat monien nyt koulutuksessa olevien erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kannalta myöhässä.
Opetus- ja ohjaustilanteet vaativat entistä enemmän aikaa ja hyvin yksilöllistä otetta opiskelijoiden todellisuuteen. Vaihtoehtojen antaminen pohdittavaksi ei tuota tulosta tai vie suhteettoman paljon aikaa ja toisaalta organisaatio ja yhteiskunta odottavat tuloksia ja sijoittamalleen rahalle vastinetta; suoritettuja tutkintoja, hyviä työntekijöitä tai mahdollisimman hyvin itsenäiseen elämään kykeneviä kansalaisia. Toimitaanko kustannustehokkuutta vaativassa ajassa opiskelijan vai organisaation ja yhteiskunnan ehdoilla?
Asiasanat:
arvot, ammattietiikka, eettisyys, valta, dialogisuus
Ammatillisella toisella asteella on aiempaa enemmän opiskelijoita, joiden kyky tehdä omia, itsenäisiä päätöksiä oman opiskelunsa ja ylipäätään oman elämänsä suhteen, on kovin rajallinen tai kykyä päätöksentekoon heillä ei yksinkertaisesti ole. Tilanne on samankaltainen sekä yleisissä ammatillisissa oppilaitoksissa että ammatillisissa erityisoppilaitoksissa.
Opettajan ja ohjaajan työ ammatillisella toisella asteella on muuttunut huomattavasti entistä haasteellisemmaksi, erityistä osaamista vaativaksi opetus- ja ohjaustyöksi. Arkityössä korostuu moniammatillisuuden vaatimus, joka toteutuu melko hyvin ammatillisissa erityisoppilaitoksissa, yleiset ammatilliset oppilaitokset ovat tässä suhteessa suuren haasteen edessä. Ammatillisen erityisopettajan koulutuksen ja opetushenkilöstön täydennyskoulutuksen avulla pyritään vastaamaan haasteeseen, mutta toimenpiteet ovat monien nyt koulutuksessa olevien erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kannalta myöhässä.
Opetus- ja ohjaustilanteet vaativat entistä enemmän aikaa ja hyvin yksilöllistä otetta opiskelijoiden todellisuuteen. Vaihtoehtojen antaminen pohdittavaksi ei tuota tulosta tai vie suhteettoman paljon aikaa ja toisaalta organisaatio ja yhteiskunta odottavat tuloksia ja sijoittamalleen rahalle vastinetta; suoritettuja tutkintoja, hyviä työntekijöitä tai mahdollisimman hyvin itsenäiseen elämään kykeneviä kansalaisia. Toimitaanko kustannustehokkuutta vaativassa ajassa opiskelijan vai organisaation ja yhteiskunnan ehdoilla?
Asiasanat:
arvot, ammattietiikka, eettisyys, valta, dialogisuus