Sukupuolitietoisen tasa-arvokasvatuksen toteutuminen luokanopettajakoulutuksessa - Tapaustutkimus Tampereen yliopiston luokanopettajakoulutuksesta
LYRA, MARIA (2008)
LYRA, MARIA
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-07-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19269
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19269
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan Hämeenlinnan luokanopettajakoulutusyksikössä opiskelevien käsityksiä
sukupuolitietoisen tasa-arvokasvatuksen toteutumisesta luokanopettajakoulutuksessa.
Tutkimusongelmina esitettiin seuraavat kysymykset: miten opiskelijat ymmärtävät sukupuolitietoisen tasa-arvokasvatuksen, miten sukupuolitietoinen tasa-arvokasvatus on opiskelijoiden mielestä toteutunut opettajankoulutuksen aikana, miten opiskelijat kokevat tulleensa kohdelluiksi sukupuolisen tasa-arvon suhteen sekä varsinaisen koulutuksen että harjoittelun aikana ja miksi sukupuolitietoiset tasa-arvoasiat ovat tärkeitä opettajan työssä.
Tutkimuksessa haastateltiin kuutta Hämeenlinnan luokanopettajakoulutuksessa eri vuosikursseilla olevaa opiskelijaa. Haastatelluista neljä oli naisia ja kaksimiehiä. Tutkimus on tyypiltään
kvalitatiivinen ja varsinaisena aineistonkeruumuotona käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut nauhoitettiin ja niiden analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia. Teemoittelu pohjautuu kerättyyn aineistoon, teoriakirjallisuuteen ja aiempaan tutkimustietoon.
Olen nostanut seuraavat seitsemän teemaa esiin haastatteluista: 1) opettajankoulutus on antanut jonkin verran eväitä tasa-arvotietoiseen opettajuuteen, 2) sukupuolitietoisesta tasaarvokasvatuksesta tarvitaan tutkimustietoa, käytännön keinoja ja pohdintaa, 3) tasaarvoasioista puhuminen estää tasa-arvon toteutumista, 4) suhtautuminen tasa-arvoasioihin liittyy arvoihin ja ihmiskäsitykseen, 5) sukupuolten väliset erot täytyy ottaa koulussa huomioon, 6) nais- ja miesopiskelijoita kohdellaan opettajankoulutuksessa tasa-arvoisesti ja 7) miesopiskelijat pääsevät koulutuksessa helpommalla.
Avainsanat: sukupuolitietoinen, sukupuolineutraalisuus, tasa-arvokasvatus, opettajaopiskelijat, opettaja
sukupuolitietoisen tasa-arvokasvatuksen toteutumisesta luokanopettajakoulutuksessa.
Tutkimusongelmina esitettiin seuraavat kysymykset: miten opiskelijat ymmärtävät sukupuolitietoisen tasa-arvokasvatuksen, miten sukupuolitietoinen tasa-arvokasvatus on opiskelijoiden mielestä toteutunut opettajankoulutuksen aikana, miten opiskelijat kokevat tulleensa kohdelluiksi sukupuolisen tasa-arvon suhteen sekä varsinaisen koulutuksen että harjoittelun aikana ja miksi sukupuolitietoiset tasa-arvoasiat ovat tärkeitä opettajan työssä.
Tutkimuksessa haastateltiin kuutta Hämeenlinnan luokanopettajakoulutuksessa eri vuosikursseilla olevaa opiskelijaa. Haastatelluista neljä oli naisia ja kaksimiehiä. Tutkimus on tyypiltään
kvalitatiivinen ja varsinaisena aineistonkeruumuotona käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut nauhoitettiin ja niiden analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia. Teemoittelu pohjautuu kerättyyn aineistoon, teoriakirjallisuuteen ja aiempaan tutkimustietoon.
Olen nostanut seuraavat seitsemän teemaa esiin haastatteluista: 1) opettajankoulutus on antanut jonkin verran eväitä tasa-arvotietoiseen opettajuuteen, 2) sukupuolitietoisesta tasaarvokasvatuksesta tarvitaan tutkimustietoa, käytännön keinoja ja pohdintaa, 3) tasaarvoasioista puhuminen estää tasa-arvon toteutumista, 4) suhtautuminen tasa-arvoasioihin liittyy arvoihin ja ihmiskäsitykseen, 5) sukupuolten väliset erot täytyy ottaa koulussa huomioon, 6) nais- ja miesopiskelijoita kohdellaan opettajankoulutuksessa tasa-arvoisesti ja 7) miesopiskelijat pääsevät koulutuksessa helpommalla.
Avainsanat: sukupuolitietoinen, sukupuolineutraalisuus, tasa-arvokasvatus, opettajaopiskelijat, opettaja