Stadtmarketing und Imagebildung im Internet. Dargestellt am Beispiel von Tampere und Chemnitz
UUSI-JAAKKOLA, ELINA (2008)
UUSI-JAAKKOLA, ELINA
2008
Saksan kieli ja kulttuuri - German Language and Culture
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19217
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19217
Tiivistelmä
Oheisessa työssä tarkastellaan saksalaisen ja suomalaisen kaupungin markkinointia ja imagonrakennusta internetissä. Esimerkkikaupunkeina tutkielmassa ovat Tampere ja Chemnitz, jotka on valittu sen perusteella, että ne ovat asukasluvultaan suunnilleen samankokoisia sekä myös ystävyyskaupunkeja. Työn tarkoituksena on tutkia miten esimerkkikaupungit markkinoivat itseään ja rakentavat omaa imagoaan virallisilla internetsivuillaan. Monella kaupungilla on lisäksi omat matkailijoille suunnatut internetsivunsa, jolloin virallisten kotisivujen merkitys markkinointikanavana jää usein liian vähälle huomiolle. Tutkimuksen päämääränä on myös selvittää, miten kaupungit markkinoivat itseään eri kohderyhmille, mitkä imagotekijät nousevat markkinoinnissa esiin sekä millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä Tampereen ja Chemnitzin markkinoinnissa kaupunkien kotisivuilla ilmenee.
Tutkielman teoreettisessa osassa käsitellään kaupungin markkinoinnin piirteitä sekä kaupungin imagonrakennusta. Työn alussa käydään läpi kaupungin markkinointiin kuuluvia käsitteitä sekä tarkastellaan kaupungin ja yrityksen markkinoinnin eroja. Seuraavaksi käsitellään kaupungin markkinoinnin eri muotoja sekä esitellään markkinoinnin kohderyhmät, jonka jälkeen paneudutaan vielä kaupungin markkinointiprosessiin. Tämän jälkeen tuodaan esille imagon merkitys kaupungille sekä imagonrakennuksen lähtökohdat. Ennen empiiristä analyysiä esitellään lyhyesti kontrastiivinen tekstintutkimus sekä tarkastellaan hypertekstin, johon myös internetsivu kuuluu, ominaisuuksia. Tutkimuksen analyysiosassa tarkastellaan Tampereen ja Chemnitzin virallisia internetsivuja sivu kerrallaan. Lopuksi kootaan yhteenveto analysoiduista sivuista sekä verrataan kapunkien sivustoja keskenään.
Internetsivujen analyysi osoitti, että Tampereen sekä Chemnitzin sivustot ovat ulkoasultaan melko yksinkertaisia ja siten myös helppolukuisia. Molempien kaupunkien sivuilla pääväreinä on käytetty sinistä ja valkoista. Tampereen kaupungin sivuilla esiintyy enemmän kuvia, kun taas Chemnitzin sivuilla teksti on pääosassa. Aiheet, joita molempien kaupunkien sivustoilla käsitellään, ovat suurelta osin samankaltaisia. Sisällöltään Chemnitzin sivusto on kuitenkin markkinoinnillisempi kuin Tampereen. Tämä näkyy mm. sanavalinnoissa sekä kirjoitustyylissä. Tampereen internetsivut ovat puolestaan informatiivisemmat ja toimivat enemminkin tiedonlähteenä kuin markkinointikanavana.
Asiasanat: kaupungin markkinointi, imago
Tutkielman teoreettisessa osassa käsitellään kaupungin markkinoinnin piirteitä sekä kaupungin imagonrakennusta. Työn alussa käydään läpi kaupungin markkinointiin kuuluvia käsitteitä sekä tarkastellaan kaupungin ja yrityksen markkinoinnin eroja. Seuraavaksi käsitellään kaupungin markkinoinnin eri muotoja sekä esitellään markkinoinnin kohderyhmät, jonka jälkeen paneudutaan vielä kaupungin markkinointiprosessiin. Tämän jälkeen tuodaan esille imagon merkitys kaupungille sekä imagonrakennuksen lähtökohdat. Ennen empiiristä analyysiä esitellään lyhyesti kontrastiivinen tekstintutkimus sekä tarkastellaan hypertekstin, johon myös internetsivu kuuluu, ominaisuuksia. Tutkimuksen analyysiosassa tarkastellaan Tampereen ja Chemnitzin virallisia internetsivuja sivu kerrallaan. Lopuksi kootaan yhteenveto analysoiduista sivuista sekä verrataan kapunkien sivustoja keskenään.
Internetsivujen analyysi osoitti, että Tampereen sekä Chemnitzin sivustot ovat ulkoasultaan melko yksinkertaisia ja siten myös helppolukuisia. Molempien kaupunkien sivuilla pääväreinä on käytetty sinistä ja valkoista. Tampereen kaupungin sivuilla esiintyy enemmän kuvia, kun taas Chemnitzin sivuilla teksti on pääosassa. Aiheet, joita molempien kaupunkien sivustoilla käsitellään, ovat suurelta osin samankaltaisia. Sisällöltään Chemnitzin sivusto on kuitenkin markkinoinnillisempi kuin Tampereen. Tämä näkyy mm. sanavalinnoissa sekä kirjoitustyylissä. Tampereen internetsivut ovat puolestaan informatiivisemmat ja toimivat enemminkin tiedonlähteenä kuin markkinointikanavana.
Asiasanat: kaupungin markkinointi, imago