Finnland-Images in der Presse. Dargestellt anhand von Artikeln aus dem Online-Archiv DiePresse.com im Jahre 2007
LUOMA, ELINA (2008)
LUOMA, ELINA
2008
Saksan kieli ja kulttuuri - German Language and Culture
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19180
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19180
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella Suomi-uutisointia ja Suomen imagoja itävaltalaisessa Die Presse -lehdessä. Tutkimuksessa analysoitiin kaikki 892 tässä sanomalehdessä vuonna 2007 ilmestynyttä artikkelia, jossa mainittiin Suomi. Artikkelit etsittiin sähköisestä arkistosta, joka on lehden Internet-sivulla. Arkistossa on sekä verkkolehdessä että painetussa sanomalehdessä julkaistut artikkelit. Sisällönanalyysin avulla artikkeleita analysoitiin kvantitatiivisesti. Lingvistisen analyysin sekä teeman kehittelyn (”Themenentfaltung”) avulla määritettiin sanomalehtiartikkeleiden teemat, joista analysoitiin erilaisia Suomen imagoja.
Tutkimuksessa käy ilmi, että vain 35 % artikkeleista ilmestyi myös sanomalehden painetussa versiossa. Suurimman osan artikkeleista on tuottanut lehden oma toimitus ja 67 % kaikista artikkeleista on laajuudeltaan 200–499 sanaa. Vain 17 prosentissa artikkeleista Suomi on pääteemana, suurimmassa osassa artikkeleista (59 %) Suomi mainitaan vain lyhyesti. Artikkelit eivät jakaannu tasaisesti eri kuukausille, vaan määrissä on havaittavissa selviä eroja. Esimerkiksi maaliskuun suuren artikkelimäärän taustalla ovat talvi- ja moottoriurheilusesonki sekä Suomen maalisvaalit, joiden takia Suomi oli esillä myös Die Pressessä. Eniten Suomea käsitteleviä artikkeleita julkaistiin lehden urheiluosiossa (42 %). Myös monissa politiikkaa (19 %) ja taloutta (12 %) käsittelevissä artikkeleissa uutisoitiin Suomesta. Huomattava osa artikkeleistä käsitteli koulutusta (8 %) sekä tekniikkaa ja tiedettä (7 %). Suomi-uutisointi koskee 44 prosentissa artikkeleista yleisesti Suomea ja 41 prosentissa artikkeleista suomalaista henkilöä. Kimi Räikkösestä kirjoitetaan eniten, suomalaisista kaupungeista eniten on esillä Helsinki ja yrityksistä Nokia. Artikkeleiden perusteella voidaan todeta Die Pressen olevan laatulehti, joka pyrkii objektiiviseen uutisointiin. Esimerkiksi artikkelit, joissa vertaillaan valtioiden ja niiden kansalaisten suorituksia, perustuvat virallisiin tunnuslukuihin ja kansainvälisiin tutkimuksiin kuten PISA-tutkimuksiin. 80 % artikkeleista on informatiivisia tekstejä kuten uutisia. Suurin osa mielipideteksteistä kommentoi poliittisia tai koulutukseen liittyviä aiheita. Yhteenvetona voidaan sanoa, että Suomi-uutisointi oli yllättävän laajaa ja monipuolista.
Artikkeleiden perusteella voidaan määritellä Suomen imagoja, joista kahdeksan käsitellään tässä tutkielmassa tarkemmin. Nämä imagot ovat ”urheilullinen Suomi”, ”Suomi – opetuksen mallimaa”, ”taloudellisesti menestyvä Suomi”, ”innovatiivinen Suomi”, ”ydinvoimamaa Suomi”, ”diplomaattinen Suomi”, ”Suomi – Venäjän naapurimaa” ja ”eriskummallinen Suomi”. Die Pressen artikkeleiden lähtökohtana ei kuitenkaan ole Suomi vaan ajankohtaiset aiheet, joista uutisoidaan Itävallassa tai aiheet, jotka ovat itävaltalaisesta näkökulmasta muuten mielenkiintoisia.
Asiasanat: imago, Suomi-kuva, teema, sanomalehti, Itävalta
Tutkimuksessa käy ilmi, että vain 35 % artikkeleista ilmestyi myös sanomalehden painetussa versiossa. Suurimman osan artikkeleista on tuottanut lehden oma toimitus ja 67 % kaikista artikkeleista on laajuudeltaan 200–499 sanaa. Vain 17 prosentissa artikkeleista Suomi on pääteemana, suurimmassa osassa artikkeleista (59 %) Suomi mainitaan vain lyhyesti. Artikkelit eivät jakaannu tasaisesti eri kuukausille, vaan määrissä on havaittavissa selviä eroja. Esimerkiksi maaliskuun suuren artikkelimäärän taustalla ovat talvi- ja moottoriurheilusesonki sekä Suomen maalisvaalit, joiden takia Suomi oli esillä myös Die Pressessä. Eniten Suomea käsitteleviä artikkeleita julkaistiin lehden urheiluosiossa (42 %). Myös monissa politiikkaa (19 %) ja taloutta (12 %) käsittelevissä artikkeleissa uutisoitiin Suomesta. Huomattava osa artikkeleistä käsitteli koulutusta (8 %) sekä tekniikkaa ja tiedettä (7 %). Suomi-uutisointi koskee 44 prosentissa artikkeleista yleisesti Suomea ja 41 prosentissa artikkeleista suomalaista henkilöä. Kimi Räikkösestä kirjoitetaan eniten, suomalaisista kaupungeista eniten on esillä Helsinki ja yrityksistä Nokia. Artikkeleiden perusteella voidaan todeta Die Pressen olevan laatulehti, joka pyrkii objektiiviseen uutisointiin. Esimerkiksi artikkelit, joissa vertaillaan valtioiden ja niiden kansalaisten suorituksia, perustuvat virallisiin tunnuslukuihin ja kansainvälisiin tutkimuksiin kuten PISA-tutkimuksiin. 80 % artikkeleista on informatiivisia tekstejä kuten uutisia. Suurin osa mielipideteksteistä kommentoi poliittisia tai koulutukseen liittyviä aiheita. Yhteenvetona voidaan sanoa, että Suomi-uutisointi oli yllättävän laajaa ja monipuolista.
Artikkeleiden perusteella voidaan määritellä Suomen imagoja, joista kahdeksan käsitellään tässä tutkielmassa tarkemmin. Nämä imagot ovat ”urheilullinen Suomi”, ”Suomi – opetuksen mallimaa”, ”taloudellisesti menestyvä Suomi”, ”innovatiivinen Suomi”, ”ydinvoimamaa Suomi”, ”diplomaattinen Suomi”, ”Suomi – Venäjän naapurimaa” ja ”eriskummallinen Suomi”. Die Pressen artikkeleiden lähtökohtana ei kuitenkaan ole Suomi vaan ajankohtaiset aiheet, joista uutisoidaan Itävallassa tai aiheet, jotka ovat itävaltalaisesta näkökulmasta muuten mielenkiintoisia.
Asiasanat: imago, Suomi-kuva, teema, sanomalehti, Itävalta