"READY TO RACE" Eine Analyse ausgewählter deutscher, finnischer und englischer Werbeanzeigen von KTM-Motorrädern
JULKUNEN, JENNY (2008)
JULKUNEN, JENNY
2008
Saksan kieli ja kulttuuri - German Language and Culture
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19151
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19151
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tarkastella itävaltalaisen moottoripyörävalmistajan KTM-Sportmotorcycle AG:n lehtimainoksia, niiden kuvien ja tekstin suhdetta toisiinsa, mainosten vaikutuskeinoja, tarkoitusta sekä sitä, mikä kohderyhmä mainoksella on. Tutkimusta varten valittiin seitsemän erillistä lehtimainoksena julkaistua tai sellaiseksi tarkoitettua mainosta sekä saksan, suomen että englannin kielillä. Näistä kaksi mainosta analysoitiin lisäksi käännösversioita tarkastellen.
Sen lisäksi, että lehtimainoksen pääasiallinen tavoite on myydä, on mainoksella muitakin funktioita, kuten muistuttaa valmistajan ja sen tuotteiden vahvasta olemassaolosta. Tutkimus osoitti, että KTM:n mainokset ovat poikkeuksetta kuvakeskeisiä ja ne pyrkivät luomaan lukijalle mielikuvia siitä, millaista elämä on KTM-merkkisen moottoripyörän omistajana. Mainokset viestittävät vahvaa me-henkeä ja pyrkivät vetoamaan lukijaan eritoten sillä argumentilla, että KTM on massasta edukseen poikkeava kilpailevien yritysten moottoripyöriin verrattuna. Tämä sama ilmiö nähtiin niin yksittäisten pyörämallien kuin yleistenkin KTM-mainosten kohdalla.
KTM-lehtimainosten tekstiosiot rajoittuvat pääasiassa iskulauseeseen, otsikkoon ja mahdolliseen leipätekstiin, jota mainoksissa on lyhyesti – yleensä enintään viiden lauseen verran. Näiden lisäksi mainoksissa on mm. internet-osoite ja jälleenmyyjien yhteystiedot. Pyörämainosten tekstit kertovat joitakin yksittäisiä faktoja pyörän tekniikasta, mutta myös leipäteksti keskittyy kuvan ja otsikon lailla mielikuvien luontiin ja vahvistamiseen.
Analyysin yllättävänä tuloksena olivat ne useat eri tavat, joilla mainoksissa viestitettiin lukijalle haluttuja ajatuksia. KTM:n mainoskuvat ovat itsessään huomiotaherättäviä suuren kokonsa ja niissä käytettyjen värien vuoksi, ja lähemmässä tarkastelussa oli selvästi huomattavissa, että moni yksityiskohta toistuu sanomaltaan mainoksesta toiseen, vaikkei visuaalisesti samanlaisena pysykään. Esimerkkinä tämän työn otsikkonakin käytetty KTM-mainoksissa toistuva iskulause, joka kiteyttää merkin vahvan ja yksilöllisyyttä korostavan profiilin, tukee ja osoittaa brändin elinvoimaisuutta ja energisyyttä sekä haastaa lukijan: ”Ready to Race?”.
Avainsanat: lehtimainonta, mielikuvamainonta, KTM, moottoripyörä
Sen lisäksi, että lehtimainoksen pääasiallinen tavoite on myydä, on mainoksella muitakin funktioita, kuten muistuttaa valmistajan ja sen tuotteiden vahvasta olemassaolosta. Tutkimus osoitti, että KTM:n mainokset ovat poikkeuksetta kuvakeskeisiä ja ne pyrkivät luomaan lukijalle mielikuvia siitä, millaista elämä on KTM-merkkisen moottoripyörän omistajana. Mainokset viestittävät vahvaa me-henkeä ja pyrkivät vetoamaan lukijaan eritoten sillä argumentilla, että KTM on massasta edukseen poikkeava kilpailevien yritysten moottoripyöriin verrattuna. Tämä sama ilmiö nähtiin niin yksittäisten pyörämallien kuin yleistenkin KTM-mainosten kohdalla.
KTM-lehtimainosten tekstiosiot rajoittuvat pääasiassa iskulauseeseen, otsikkoon ja mahdolliseen leipätekstiin, jota mainoksissa on lyhyesti – yleensä enintään viiden lauseen verran. Näiden lisäksi mainoksissa on mm. internet-osoite ja jälleenmyyjien yhteystiedot. Pyörämainosten tekstit kertovat joitakin yksittäisiä faktoja pyörän tekniikasta, mutta myös leipäteksti keskittyy kuvan ja otsikon lailla mielikuvien luontiin ja vahvistamiseen.
Analyysin yllättävänä tuloksena olivat ne useat eri tavat, joilla mainoksissa viestitettiin lukijalle haluttuja ajatuksia. KTM:n mainoskuvat ovat itsessään huomiotaherättäviä suuren kokonsa ja niissä käytettyjen värien vuoksi, ja lähemmässä tarkastelussa oli selvästi huomattavissa, että moni yksityiskohta toistuu sanomaltaan mainoksesta toiseen, vaikkei visuaalisesti samanlaisena pysykään. Esimerkkinä tämän työn otsikkonakin käytetty KTM-mainoksissa toistuva iskulause, joka kiteyttää merkin vahvan ja yksilöllisyyttä korostavan profiilin, tukee ja osoittaa brändin elinvoimaisuutta ja energisyyttä sekä haastaa lukijan: ”Ready to Race?”.
Avainsanat: lehtimainonta, mielikuvamainonta, KTM, moottoripyörä