ONNISTUNUT MENTOROINTIPROSESSI - Prosessista tukea mentorointisuhteelle
SOININEN, HEIKKI (2008)
SOININEN, HEIKKI
2008
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19114
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19114
Tiivistelmä
Samalla kun tarve jatkuvalle oppimiselle ja uudistumiselle yrityksissä ja muissa yhteisöissä on kasvanut, on mentoroinnin suosio yhtenä tiedonsiirron, oppimisen ja sitouttamisen välineenä lisääntynyt (Allen, Eby & Lentz 2006: 567). Syyt tähän ovat selvät. Mentorointi on moniin kouluttamisvaihtoehtoihin verrattuna edullinen, tehokas ja moniin eri tilanteisiin ja tarkoituksiin sopiva (Perrewé & Young 2000; McDowall-Long 2004).
Mentoroinnista saatavissa olevat hyödyt eivät ole kuitenkaan automaattisia, vaan mentorointi voi luonnollisesti myös epäonnistua ja olla siten jopa haitallinen (Scandura 1998). Mentoroinnin lisääntynyt ja laajentunut käyttö organisaatioissa ja sen mahdollisista hyödyistä varmistuminen ovat lisänneet tarpeita järjestää mentorointi erityisenä ohjelmana. Kun mentorointi järjestetään, voidaan puhua samalla myös järjestetystä mentorointiprosessista.
Hyvä mentorointiprosessi tukee erinomaisella tavalla mentorin ja mentoroitavan välistä suhdetta ja luo näin parhaat mahdolliset edellytykset mentoroinnin onnistumiselle. Tässä tutkimuksessa on tutkittu mentoroinnin teoriaa sekä lukuisien mentorointiparien mentorointiin liittyviä kokemuksia. Aineistoa analysoimalla on laadittu vaiheittaiset kuvaukset sekä mentorointiprosessista että mentorointisuhteesta. Mentorointisuhdetta analysoidaan tutkimuksessa myös sosiaalisena oppimisprosessina. Lisäksi käytetyn aineiston avulla on eritelty melko laajasti mentorointiin olennaisesti vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen johtopäätöksissä esitellään mentorointiprosessin malli liitettynä mentorointisuhteeseen ja esitetään näiden kriittisiin yhtymäkohtiin liittyviä havaintoja. Tässä tutkimuksessa osoitetaan, että mentorointiprosessin tärkeimmät vaiheet, joihin panostamalla edesautetaan mentorointisuhteen ja koko mentoroinnin onnistumista, ovat mentoroinnin edellytyksistä huolehtiminen, mentorointiparien muodostaminen, yhteisten tavoitteiden muodostaminen, mentorointiparien tukeminen ja mentoroinnin loppuunsaattamisesta huolehtiminen.
Mentoroinnista saatavissa olevat hyödyt eivät ole kuitenkaan automaattisia, vaan mentorointi voi luonnollisesti myös epäonnistua ja olla siten jopa haitallinen (Scandura 1998). Mentoroinnin lisääntynyt ja laajentunut käyttö organisaatioissa ja sen mahdollisista hyödyistä varmistuminen ovat lisänneet tarpeita järjestää mentorointi erityisenä ohjelmana. Kun mentorointi järjestetään, voidaan puhua samalla myös järjestetystä mentorointiprosessista.
Hyvä mentorointiprosessi tukee erinomaisella tavalla mentorin ja mentoroitavan välistä suhdetta ja luo näin parhaat mahdolliset edellytykset mentoroinnin onnistumiselle. Tässä tutkimuksessa on tutkittu mentoroinnin teoriaa sekä lukuisien mentorointiparien mentorointiin liittyviä kokemuksia. Aineistoa analysoimalla on laadittu vaiheittaiset kuvaukset sekä mentorointiprosessista että mentorointisuhteesta. Mentorointisuhdetta analysoidaan tutkimuksessa myös sosiaalisena oppimisprosessina. Lisäksi käytetyn aineiston avulla on eritelty melko laajasti mentorointiin olennaisesti vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen johtopäätöksissä esitellään mentorointiprosessin malli liitettynä mentorointisuhteeseen ja esitetään näiden kriittisiin yhtymäkohtiin liittyviä havaintoja. Tässä tutkimuksessa osoitetaan, että mentorointiprosessin tärkeimmät vaiheet, joihin panostamalla edesautetaan mentorointisuhteen ja koko mentoroinnin onnistumista, ovat mentoroinnin edellytyksistä huolehtiminen, mentorointiparien muodostaminen, yhteisten tavoitteiden muodostaminen, mentorointiparien tukeminen ja mentoroinnin loppuunsaattamisesta huolehtiminen.