HYÖTYODOTUKSET JA INHIMILLINEN KASVU - OPETTAJAN JA OPPILAAN KASVATUSKOHTAAMINEN
SUURLA, MARJA (2008)
SUURLA, MARJA
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18944
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18944
Tiivistelmä
Kouluun ja opettajuuteen kohdistuu nykyään monenlaisia muutospaineita. Tulevaisuuden opettajuuteen ja koulun tehtäviin kohdennetut, koulun ulkopuolelta tulevat odotukset näyttävät olevan kaukana kasvatusfilosofian tavoitteista ja sisällöistä. Opettaja joutuu työssään huomioimaan molemmat.
Opettaja kohtaa oppilaansa tänään useimmiten luokkahuoneessa, kuten aikaisemminkin. Mitä tässä kohtaamisessa tapahtuu? Onko siinä tapahtunut muutoksia? Miksi jotkut kohtaamiset ovat merkittävämpiä kuin toiset?
Työ on narratiivinen tutkimus, jossa tarkastellaan kohtaamisen merkitystä 1950-luvulla syntyneiden, 1970-luvulla behaviorismin henkeen koulutettujen, yhä työelämässä vaikuttavien opettajien kertomuksissa. Dialogiin asettuu myös kirjoittajan opettajuuden autobiografia.
Opettajan ja oppilaan kohtaaminen osoittautuu monisyiseksi ja monitasoiseksi. Se voi olla täydellistä kohtaamattomuutta, henkilökohtaista kohtaamista tai kohtaamista ilman yksilöllistä kontaktia, josta oppilaan kokemuksena on kuitenkin aikuisen selittämätön, aito läsnäolo.
Avainsanat: kohtaaminen, ihmiskäsitys, dialogi, opettajuuteen kohdistetut vaatimukset
Opettaja kohtaa oppilaansa tänään useimmiten luokkahuoneessa, kuten aikaisemminkin. Mitä tässä kohtaamisessa tapahtuu? Onko siinä tapahtunut muutoksia? Miksi jotkut kohtaamiset ovat merkittävämpiä kuin toiset?
Työ on narratiivinen tutkimus, jossa tarkastellaan kohtaamisen merkitystä 1950-luvulla syntyneiden, 1970-luvulla behaviorismin henkeen koulutettujen, yhä työelämässä vaikuttavien opettajien kertomuksissa. Dialogiin asettuu myös kirjoittajan opettajuuden autobiografia.
Opettajan ja oppilaan kohtaaminen osoittautuu monisyiseksi ja monitasoiseksi. Se voi olla täydellistä kohtaamattomuutta, henkilökohtaista kohtaamista tai kohtaamista ilman yksilöllistä kontaktia, josta oppilaan kokemuksena on kuitenkin aikuisen selittämätön, aito läsnäolo.
Avainsanat: kohtaaminen, ihmiskäsitys, dialogi, opettajuuteen kohdistetut vaatimukset