Hiipuva kumppanuussuhde, Case OpusCapita Oy
SUTELA, MARKKU (2008)
SUTELA, MARKKU
2008
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18943
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18943
Tiivistelmä
Kun kaksi yritystä tekee liiketoimintaa keskenään, heidän välilleen syntyy suhde. Kun tämä vuorovaikutus jatkuu, voi yhdessä tekeminen muodostua kumppanuudeksi. Suhde lujittuu ja luottamus kasvaa, kun toinen osapuoli tunnetaan yhä paremmin. Jokin tekijä, tapahtuma tai niiden summa voi kuitenkin muuttaa suhteen tilaa ja kumppanuussuhde voi alkaa heiketä.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida kumppanuussuhteen hiipumista. Tämä on kiinnostavaa, koska suhteen hiipumisen taustalla olevien tekijöiden ja tapahtumien selvittämisellä voidaan kehittää olemassa olevia suhteita. Aiheen tutkiminen on tärkeää myös, koska siitä ei ole saatavilla kovin paljon aiempaa tutkimustietoa.
Tutkimuksen viitekehys muodostetaan kolmesta suhteen hiipumiseen liittyvästä teoriasta. Ensinnäkin suhdetta tarkastellaan neljän eri vaiheen kautta. Toiseksi osapuolten käsityksiä suhteesta sen eri aikoina havainnollistetaan konfiguraatiomatriisin avulla. Kolmanneksi suhteen hiipumiseen liittyviä tekijöitä tarkastellaan vielä tarkemmin jaotellen ne altistaviin tekijöihin, nopeuttaviin tapahtumiin sekä lieventäviin tekijöihin ja tapahtumiin.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen kohteena ovat ohjelmistoalan yritys OpusCapita sekä OpusCapitan kanssa edelleen yhteistyötä tekevä toinen ohjelmistoalan yritys. Tutkimuksessa käytettiin aineiston keruumenetelmänä haastatteluita, joita suoritettiin kohdeyrityksissä yhteensä kolme.
Tämän tutkimuksen perusteella suhteen hiipumiseen liittyviä altistavia tekijöitä ovat toimialalla tapahtuvat muutokset ja osittain niistä seuraavat ristiriidat osapuolten tavoitteissa sekä suhteesta saatujen hyötyjen eriarvoisuus. Myös samaan aikaan vaikuttava taloudellinen tilanne voi toimia altistavana tekijänä. Yritysten henkilövaihdokset, yhteistyön taloudellinen heikkeneminen ja markkinatilanteen muutokset toimivat hiipumista nopeuttavina tapahtumina. Luottamus ja hyvät suhteet toimijoiden kesken puolestaan lieventävät suhteen hiipumiselle altistavien ja sitä nopeuttavien tekijöiden ja tapahtumien vaikutusta.
Tutkimuksen keskeinen tulos on, että kumppanuussuhteet realisoituvat vahvasti siinä toimivien henkilöiden kesken. Kumppanuuteen vaikuttaa vahvasti sen osapuolten suhtautuminen toisiinsa sekä viestinnän sujuvuus. Viestinnän on oltava välitöntä ja avointa, jotta saavutettu luottamus säilyisi.
Avainsanat: kumppanuus, kriittinen tapahtuma, suhteen hiipuminen
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida kumppanuussuhteen hiipumista. Tämä on kiinnostavaa, koska suhteen hiipumisen taustalla olevien tekijöiden ja tapahtumien selvittämisellä voidaan kehittää olemassa olevia suhteita. Aiheen tutkiminen on tärkeää myös, koska siitä ei ole saatavilla kovin paljon aiempaa tutkimustietoa.
Tutkimuksen viitekehys muodostetaan kolmesta suhteen hiipumiseen liittyvästä teoriasta. Ensinnäkin suhdetta tarkastellaan neljän eri vaiheen kautta. Toiseksi osapuolten käsityksiä suhteesta sen eri aikoina havainnollistetaan konfiguraatiomatriisin avulla. Kolmanneksi suhteen hiipumiseen liittyviä tekijöitä tarkastellaan vielä tarkemmin jaotellen ne altistaviin tekijöihin, nopeuttaviin tapahtumiin sekä lieventäviin tekijöihin ja tapahtumiin.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen kohteena ovat ohjelmistoalan yritys OpusCapita sekä OpusCapitan kanssa edelleen yhteistyötä tekevä toinen ohjelmistoalan yritys. Tutkimuksessa käytettiin aineiston keruumenetelmänä haastatteluita, joita suoritettiin kohdeyrityksissä yhteensä kolme.
Tämän tutkimuksen perusteella suhteen hiipumiseen liittyviä altistavia tekijöitä ovat toimialalla tapahtuvat muutokset ja osittain niistä seuraavat ristiriidat osapuolten tavoitteissa sekä suhteesta saatujen hyötyjen eriarvoisuus. Myös samaan aikaan vaikuttava taloudellinen tilanne voi toimia altistavana tekijänä. Yritysten henkilövaihdokset, yhteistyön taloudellinen heikkeneminen ja markkinatilanteen muutokset toimivat hiipumista nopeuttavina tapahtumina. Luottamus ja hyvät suhteet toimijoiden kesken puolestaan lieventävät suhteen hiipumiselle altistavien ja sitä nopeuttavien tekijöiden ja tapahtumien vaikutusta.
Tutkimuksen keskeinen tulos on, että kumppanuussuhteet realisoituvat vahvasti siinä toimivien henkilöiden kesken. Kumppanuuteen vaikuttaa vahvasti sen osapuolten suhtautuminen toisiinsa sekä viestinnän sujuvuus. Viestinnän on oltava välitöntä ja avointa, jotta saavutettu luottamus säilyisi.
Avainsanat: kumppanuus, kriittinen tapahtuma, suhteen hiipuminen