Multimodaalisten käyttöliittymien suunnittelu: esimerkkinä keholliset käyttöliittymät
MÄKITAMMI, SATU (2008)
MÄKITAMMI, SATU
2008
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18875
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18875
Tiivistelmä
Tietotekniikasta on viimeisen vuosikymmenen aikana tullut kiinteä osa länsimaisen ihmisen elämää. Tietotekniikan elinpiiri on laajentunut mobiililaitteiden ja ympäristöön sulautettujen järjestelmien avulla. Uudenlaiset laitteet, sovellukset, käyttötavat ja ympäristöt vaativat käyttöliittymäsuunnittelijoita ratkaisemaan monia uusia haasteita, joita ei kohdata perinteisissä pöytäkoneiden käyttöliittymissä. Yksi keskeisistä haasteista on käyttöliittymän ohjauksessa käytettävien vuorovaikutustapojen suunnittelu. Huolellisesti suunnitelluilla vuorovaikutusratkaisuilla voidaan parantaa laitteen ja sovelluksen käytettävyyttä, luotettavuutta, saavutettavuutta ja kiinnostavuutta. Käyttöliittymäsuunnittelussa ollaan nykyään kiinnostuneita multimodaalisia ja kehollisia syötteitä hyödyntävistä käyttöliittymäratkaisuista. Multimodaalisilla käyttöliittymillä voidaan lisätä ihmisen ja tietokoneen välisen vuorovaikutuksen joustavuutta ja luonnollisuutta. Ele- ja liikesyötteisiin perustuva kehollinen vuorovaikutus voi puolestaan auttaa lieventämään lisääntyneen tietokoneenkäytön ja digitaalisen pelaamisen haittavaikutuksia. Kehollisten käyttöliittymien avulla voidaan käyttäjän ja tietokoneen välinen vuorovaikutus muuttaa passiivisesta paikallaanistumisesta fyysisesti aktiiviseksi toiminnaksi, ja tätä kautta hyödyntää tietotekniikkaa mm. terveyden edistämisessä ja ihmisten liikkuvuuden lisäämisessä.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan multimodaalisiin ja kehollisiin käyttöliittymiin liittyviä suunnitteluhaasteita ottaen huomioon nykyteknologian kehitystaso sekä ihmisten nykyisin omaksumat tietotekniikan käyttötottumukset. Aluksi tarkastellaan multimodaalisten käyttöliittymien erityispiirteitä ja niiden vaikutusta vuorovaikutuksen suunnitteluun. Sen jälkeen keskitytään käsittelemään kehollisten – erityisesti fyysiseen harjoitteluun soveltuvien – käyttöliittymien suunnitteluperiaatteita. Lopuksi tarkastellaan kehollisissa käyttöliittymissä käytettävien syötetapojen erityispiirteitä ja suunnitteluvaatimuksia erilaisten käyttöliittymätoteutusten pohjalta.
Avainsanat: käyttöliittymäsuunnittelu, multimodaalisuus, kehollinen käyttöliittymä, ele- ja liikesyötteet, fyysinen rasittavuus
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan multimodaalisiin ja kehollisiin käyttöliittymiin liittyviä suunnitteluhaasteita ottaen huomioon nykyteknologian kehitystaso sekä ihmisten nykyisin omaksumat tietotekniikan käyttötottumukset. Aluksi tarkastellaan multimodaalisten käyttöliittymien erityispiirteitä ja niiden vaikutusta vuorovaikutuksen suunnitteluun. Sen jälkeen keskitytään käsittelemään kehollisten – erityisesti fyysiseen harjoitteluun soveltuvien – käyttöliittymien suunnitteluperiaatteita. Lopuksi tarkastellaan kehollisissa käyttöliittymissä käytettävien syötetapojen erityispiirteitä ja suunnitteluvaatimuksia erilaisten käyttöliittymätoteutusten pohjalta.
Avainsanat: käyttöliittymäsuunnittelu, multimodaalisuus, kehollinen käyttöliittymä, ele- ja liikesyötteet, fyysinen rasittavuus