Meeting the Users – A Study of Different User Groups and Their Approach to Usability Problems
ÖVERLUND, MARIA (2008)
ÖVERLUND, MARIA
2008
Käännöstiede (englanti) - Translation Studies (English)
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18728
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18728
Tiivistelmä
Tutkimuksen perimmäisenä tarkoituksena on selvittää, kuinka käyttöoppaan käytettävyyttä voidaan parantaa tutkimalla eritasoisten käyttäjäryhmien toimintaa heidän kohdatessaan erilaisia käytettävyysongelmia. Työ on toimeksianto Nokia Oyj:lta, mistä syystä työn lähemmän tarkastelun kohteena on Nokia PC Suite-ohjelmiston käyttöopas.
Työssä ryhdytään aluksi selvittämään mitä on käytettävyys itsessään. Työssä käsitellään osana käytettävyyden käsitettä ajatusta käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun avulla pyritään rakentamaan tuote kohdekäyttäjän tarpeista ja toivomuksista käsin, minkä voi todeta pätevän myös teknisen kommunikaation osalta käyttäjädokumentaatiota laadittaessa.
Työssä tarkastellaan myös niitä teoreettisia käsitteitä jotka ovat tutkimuksen näkökulmasta katsoen liitoksissa käytettävyyden käsitteeseen. Näitä teoreettisia pääkäsitteitä ovat käyttäjä, käyttäjäryhmät ja käyttäjäanalyysi. Työssä päädytään jakamaan käyttäjäryhmät kolmeen eritasoiseen luokkaan: aloittelijat, keskitason käyttäjät, sekä edistyneet käyttäjät. Keskusteluun käyttäjästä ja eritasoisista käyttäjäryhmistä liittyy myös vaikutteita kognitiivisesta psykologiasta, sekä siitä mitkä tekijät vaikuttavat käyttäjien aktuaaliseen dokumentaation hyödyntämiseen.
Työn empiirinen osuus on kaksivaiheinen. Ensiksi tutkitaan Nokia PC Suiten käyttöopasta Vesa Purhon (2000) kokoamien dokumentaatioheuristiikkojen valossa, jonka jälkeen raportoidaan oppaaseen kohdistunut käytettävyystesti. Mainittu heuristinen asiantuntijanalyysi suoritettiin jotta pystyttäisiin kartoittamaan mitkä kohdat Nokia PC Suiten käyttöoppaassa ovat käytettävyyden kannalta ongelmallisia. Tämän jälkeen laadittu käytettävyystesti kohdistuu näihin ongelmakohtiin. Testin tarkoituksena on selvittää miten eritasoiset käyttäjäryhmät suhtautuvat käytettävyysongelmiin niitä kohdatessaan. Lähtöolettamuksena on, että käyttäjät jotka ovat aloittelijatasolla pureutuvat ongelmien selvittämiseen uutterammin päästäkseen eteenpäin tuotteen käyttämisessä. Oletuksen mukaan edistyneemmät käyttäjät eivät kiinnittä ongelmien ratkaisemiseksi paljoa huomiota, sillä he luottavat ongelmatapauksissa enemmän oman kokemuksensa tuottamiin ratkaisutapoihin. Testin mukaan edistyneemmät käyttäjät ovat kuitenkin niitä, jotka ovat halukkaampia pääsemään ongelman ytimeen. Aloittelijakäyttäjät ovat sen sijaan taipuvaisempia luovuttamaan kuin jatkamaan tuotteen käyttöä kohdatessaan käytettävyydestä juontuvia ongelmia. Käytettävyystestin tulosten perusteella pystyttiin myös laatimaan lista asioista jotka parantaisivat Nokia PC Suiten käyttöoppaan käytettävyyttä. Näin ollen tämän työn tekemisen perimmäinen päämäärä pystyttiin saavuttamaan.
Avainsanat: käytettävyys, käyttäjä, käyttäjäryhmät, käyttäjäanalyysi
Työssä ryhdytään aluksi selvittämään mitä on käytettävyys itsessään. Työssä käsitellään osana käytettävyyden käsitettä ajatusta käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun avulla pyritään rakentamaan tuote kohdekäyttäjän tarpeista ja toivomuksista käsin, minkä voi todeta pätevän myös teknisen kommunikaation osalta käyttäjädokumentaatiota laadittaessa.
Työssä tarkastellaan myös niitä teoreettisia käsitteitä jotka ovat tutkimuksen näkökulmasta katsoen liitoksissa käytettävyyden käsitteeseen. Näitä teoreettisia pääkäsitteitä ovat käyttäjä, käyttäjäryhmät ja käyttäjäanalyysi. Työssä päädytään jakamaan käyttäjäryhmät kolmeen eritasoiseen luokkaan: aloittelijat, keskitason käyttäjät, sekä edistyneet käyttäjät. Keskusteluun käyttäjästä ja eritasoisista käyttäjäryhmistä liittyy myös vaikutteita kognitiivisesta psykologiasta, sekä siitä mitkä tekijät vaikuttavat käyttäjien aktuaaliseen dokumentaation hyödyntämiseen.
Työn empiirinen osuus on kaksivaiheinen. Ensiksi tutkitaan Nokia PC Suiten käyttöopasta Vesa Purhon (2000) kokoamien dokumentaatioheuristiikkojen valossa, jonka jälkeen raportoidaan oppaaseen kohdistunut käytettävyystesti. Mainittu heuristinen asiantuntijanalyysi suoritettiin jotta pystyttäisiin kartoittamaan mitkä kohdat Nokia PC Suiten käyttöoppaassa ovat käytettävyyden kannalta ongelmallisia. Tämän jälkeen laadittu käytettävyystesti kohdistuu näihin ongelmakohtiin. Testin tarkoituksena on selvittää miten eritasoiset käyttäjäryhmät suhtautuvat käytettävyysongelmiin niitä kohdatessaan. Lähtöolettamuksena on, että käyttäjät jotka ovat aloittelijatasolla pureutuvat ongelmien selvittämiseen uutterammin päästäkseen eteenpäin tuotteen käyttämisessä. Oletuksen mukaan edistyneemmät käyttäjät eivät kiinnittä ongelmien ratkaisemiseksi paljoa huomiota, sillä he luottavat ongelmatapauksissa enemmän oman kokemuksensa tuottamiin ratkaisutapoihin. Testin mukaan edistyneemmät käyttäjät ovat kuitenkin niitä, jotka ovat halukkaampia pääsemään ongelman ytimeen. Aloittelijakäyttäjät ovat sen sijaan taipuvaisempia luovuttamaan kuin jatkamaan tuotteen käyttöä kohdatessaan käytettävyydestä juontuvia ongelmia. Käytettävyystestin tulosten perusteella pystyttiin myös laatimaan lista asioista jotka parantaisivat Nokia PC Suiten käyttöoppaan käytettävyyttä. Näin ollen tämän työn tekemisen perimmäinen päämäärä pystyttiin saavuttamaan.
Avainsanat: käytettävyys, käyttäjä, käyttäjäryhmät, käyttäjäanalyysi