Organisaation työryhmäohjelmistoympäristö – usean työryhmäohjelmiston yhteiskäyttö käyttäjän näkökulmasta
SUNDMAN, THOMAS (2008)
SUNDMAN, THOMAS
2008
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18687
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18687
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee erään tuotekehitysorganisaation asynkronisten työryhmäohjelmistojen käyttöä kokonaisuutena yksittäisen käyttäjän näkökulmasta.
Työryhmäohjelmistojen organisaatiossa muodostamaa kokonaisuutta kutsutaan tutkimuksessa työryhmäohjelmistoympäristöksi. Tutkimuksessa tutkitaan ohjelmistojen käyttöä viiden erikseen määritellyn käyttötarpeen näkökulmasta. Lisäksi tutkitaan, esiintyykö kohdeorganisaatiossa aiemmassa työryhmäohjelmistoja koskevassa tutkimuksessa havaittuja käyttöongelmia.
Tutkimuksen perusteella havaittiin organisaatiossa olevan enemmän ongelmia ns. pull-tyyppisen tiedonhankinnan kanssa kuin push-tyyppisen. Aiemmassa tutkimuksessa runsaasti käsiteltyä sähköpostiylikuormaongelmaa ei sen sijaan juurikaan esiintynyt. Organisaatiossa kuitenkin voitiin todeta esiintyvän ns. informaationseurantaylikuormaa, toisin sanoen ongelmana ei ollut niinkään seurattavan tiedon suuri määrä kuin sen sirpaloituminen eri lähteisiin. Organisaation käytössä olleet työryhmäohjelmistot eivät myöskään muodostaneet toimivaa kokonaisuutta, joka olisi kattanut kaikki käyttötarpeet. Esimerkiksi sähköiseen keskusteluun käytettiin yleisesti lähinnä sähköpostia, vaikka käyttäjät tiedostivatkin kyseisen välineen puutteet tähän tarkoitukseen.
Tutkimuksen perusteella voidaan esittää haasteita niin käyttäjäorganisaatioille, työryhmäohjelmistojen suunnittelijoille kuin akateemiselle tutkimuksellekin. Nykyiset organisaatioiden käytössä olevat työryhmäohjelmistot saattavat olla hyviä tiettyyn tarkoitukseen, mutta eivät useinkaan muodosta käyttäjän kannalta toimivaa kokonaisuutta. Erityisesti käyttäjien toiveiden tyydyttäminen pull- ja push-tyyppisen tiedonhankinnan välillä on puutteellista.
Avainsanat ja -sanonnat: työryhmäohjelmisto, työryhmäohjelmistoympäristö, sähköpostiylikuorma, informaationseurantaylikuorma.
Työryhmäohjelmistojen organisaatiossa muodostamaa kokonaisuutta kutsutaan tutkimuksessa työryhmäohjelmistoympäristöksi. Tutkimuksessa tutkitaan ohjelmistojen käyttöä viiden erikseen määritellyn käyttötarpeen näkökulmasta. Lisäksi tutkitaan, esiintyykö kohdeorganisaatiossa aiemmassa työryhmäohjelmistoja koskevassa tutkimuksessa havaittuja käyttöongelmia.
Tutkimuksen perusteella havaittiin organisaatiossa olevan enemmän ongelmia ns. pull-tyyppisen tiedonhankinnan kanssa kuin push-tyyppisen. Aiemmassa tutkimuksessa runsaasti käsiteltyä sähköpostiylikuormaongelmaa ei sen sijaan juurikaan esiintynyt. Organisaatiossa kuitenkin voitiin todeta esiintyvän ns. informaationseurantaylikuormaa, toisin sanoen ongelmana ei ollut niinkään seurattavan tiedon suuri määrä kuin sen sirpaloituminen eri lähteisiin. Organisaation käytössä olleet työryhmäohjelmistot eivät myöskään muodostaneet toimivaa kokonaisuutta, joka olisi kattanut kaikki käyttötarpeet. Esimerkiksi sähköiseen keskusteluun käytettiin yleisesti lähinnä sähköpostia, vaikka käyttäjät tiedostivatkin kyseisen välineen puutteet tähän tarkoitukseen.
Tutkimuksen perusteella voidaan esittää haasteita niin käyttäjäorganisaatioille, työryhmäohjelmistojen suunnittelijoille kuin akateemiselle tutkimuksellekin. Nykyiset organisaatioiden käytössä olevat työryhmäohjelmistot saattavat olla hyviä tiettyyn tarkoitukseen, mutta eivät useinkaan muodosta käyttäjän kannalta toimivaa kokonaisuutta. Erityisesti käyttäjien toiveiden tyydyttäminen pull- ja push-tyyppisen tiedonhankinnan välillä on puutteellista.
Avainsanat ja -sanonnat: työryhmäohjelmisto, työryhmäohjelmistoympäristö, sähköpostiylikuorma, informaationseurantaylikuorma.