Tärkeimmät taloushallinnon palvelukeskuksen implementoinnin onnistumiseen vaikuttavat tekijät – case UPM-Kymmene Oyj
SILTANEN, TIINA (2008)
SILTANEN, TIINA
2008
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18677
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18677
Tiivistelmä
Merkittävä määrä organisaatioita on viime vuosina perustanut alueellisen tai globaalin palvelukeskuksen. Taloushallinnon palvelukeskus on yksikkö, johon on keskitetty taloushallinnon prosesseja palvelemaan organisaation sisäisiä asiakkaita. Palvelukeskusmallia perustellaan yleensä tehokkuudella, palvelun laadun ja nopeuden paranemisella, henkilöstön osaamisen helpommalla kehittämisellä ja resurssien vapautumisella ydintoimintoihin. Taloushallinnon palvelukeskuksen perustamista perustellaan lisäksi mahdollisuudella keskittyä entistä paremmin liiketoiminnan tukemiseen ja toisaalta varmistaa taloushallinnon prosessien hyvän hallintotavan mukaisuus, kun rutiinit voidaan hoitaa tehokkaammin.
Tutkielman päätavoitteena oli lisätä ymmärrystä taloushallinnon palvelukeskuksen implementoinnin avaintekijöistä. Alatavoitteina oli rakentaa teoreettinen viitekehys taloushallinnon palvelukeskuksen implementoinnin avaintekijöiksi, tutkia, onko empiirisen osan kohdeprojektista tunnistettavissa teorian avaintekijöitä ja samalla havainnollistaa teoriaa sekä täydentää viitekehystä empirian avulla. Tutkimus on tyypiltään laadullinen, lähinnä havainnollistava tapaustutkimus.
Tutkielman teoriaosassa rakennettiin viitekehys taloushallinnon palvelukeskuksen implementoinnin avaintekijöistä käyttäen teoriapohjana taloushallinnon palvelukeskuksen implementointiin liittyvää kirjallisuutta sekä muutos- ja projektijohtamisen teorioita. Avaintekijät jaettiin ryhmiin laaja ja jatkuva tuki organisaatiossa (yhdenmukaisuus organisaation arvojen kanssa ja muutoksen perusteleminen, henkilöstön osallistuminen, visio, viestintä, lyhyen aikavälin onnistumiset, vastustuksen syiden ratkaiseminen ja ihmisten johtaminen), asiantuntemus (sopiva muutostiimi sekä rekrytointi ja koulutus) ja muutosprojektin hallinta (huolellinen suunnittelu, johtaminen kokonaisuutena, kontrollin/hallinnan ja joustavuuden tasapaino, testaus, tehokas ongelmanratkaisu, muutostyön loppuunsaattaminen sekä arviointi ja opitun dokumentointi).
Tutkimuksen case-yrityksenä oli UPM-Kymmene Oyj, jossa tutkimuskohteena oli myyntireskontraprosessin siirto Länsi-Euroopasta Tampereen palvelukeskukseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Case-yrityksestä onnistuttiin tunnistamaan teorian avaintekijöitä ja samalla havainnollistamaan teoriaa. Teoreettista viitekehystä onnistuttiin täydentämään ryhmällä tiedonsiirron onnistuminen, johon kuuluvat vanhojen työntekijöiden tuki ja uusien työntekijöiden asiantuntemus. Näin ollen tutkielmalle asetetut tavoitteet saavutettiin.
Asiasanat: Taloushallinnon palvelukeskus, muutosjohtaminen, projektijohtaminen
Tutkielman päätavoitteena oli lisätä ymmärrystä taloushallinnon palvelukeskuksen implementoinnin avaintekijöistä. Alatavoitteina oli rakentaa teoreettinen viitekehys taloushallinnon palvelukeskuksen implementoinnin avaintekijöiksi, tutkia, onko empiirisen osan kohdeprojektista tunnistettavissa teorian avaintekijöitä ja samalla havainnollistaa teoriaa sekä täydentää viitekehystä empirian avulla. Tutkimus on tyypiltään laadullinen, lähinnä havainnollistava tapaustutkimus.
Tutkielman teoriaosassa rakennettiin viitekehys taloushallinnon palvelukeskuksen implementoinnin avaintekijöistä käyttäen teoriapohjana taloushallinnon palvelukeskuksen implementointiin liittyvää kirjallisuutta sekä muutos- ja projektijohtamisen teorioita. Avaintekijät jaettiin ryhmiin laaja ja jatkuva tuki organisaatiossa (yhdenmukaisuus organisaation arvojen kanssa ja muutoksen perusteleminen, henkilöstön osallistuminen, visio, viestintä, lyhyen aikavälin onnistumiset, vastustuksen syiden ratkaiseminen ja ihmisten johtaminen), asiantuntemus (sopiva muutostiimi sekä rekrytointi ja koulutus) ja muutosprojektin hallinta (huolellinen suunnittelu, johtaminen kokonaisuutena, kontrollin/hallinnan ja joustavuuden tasapaino, testaus, tehokas ongelmanratkaisu, muutostyön loppuunsaattaminen sekä arviointi ja opitun dokumentointi).
Tutkimuksen case-yrityksenä oli UPM-Kymmene Oyj, jossa tutkimuskohteena oli myyntireskontraprosessin siirto Länsi-Euroopasta Tampereen palvelukeskukseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Case-yrityksestä onnistuttiin tunnistamaan teorian avaintekijöitä ja samalla havainnollistamaan teoriaa. Teoreettista viitekehystä onnistuttiin täydentämään ryhmällä tiedonsiirron onnistuminen, johon kuuluvat vanhojen työntekijöiden tuki ja uusien työntekijöiden asiantuntemus. Näin ollen tutkielmalle asetetut tavoitteet saavutettiin.
Asiasanat: Taloushallinnon palvelukeskus, muutosjohtaminen, projektijohtaminen