Esikoiskirjailijan markkinointi ja julkisuus
REUNAMÄKI, MINTTU (2008)
REUNAMÄKI, MINTTU
2008
Suomen kirjallisuus - Finnish Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18651
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18651
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena on esikoiskirjailijan markkinointi ja julkisuus. Lähtökohtanani on tuotemerkin eli brändin kehittäminen eli tuotteistaminen. Tarkastelen esikoiskirjailijan tuotteistamisen lähtökohtia, mahdollisuuksia ja toteutumista. Tutkin tuotteistamista ja siihen oleellisesti liittyvää mediajulkisuutta markkinointinäkökulmasta. Käytän tutkimuksessani markkinointiviestinnän ja mielikuvamarkkinoinnin teorioita ja tutkimustuloksia.
Työni rakentuu siten, että ensin pohdin taiteen ja kaupallisuuden välistä ristiriitaa kustantajan ja esikoiskirjailijan näkökulmista. Esittelen markkinointiviestinnän ja mielikuvamarkkinoinnin teorioita ja tarkastelen niiden avulla esikoiskirjailijan asemaa kirjamarkkinoilla. Tämän jälkeen mietin tuotteen käsitettä ja mielikuvamarkkinoinnin tärkeyttä sen yhteydessä. Lopuksi keskityn esikoiskirjailijan julkisuuskuvan rakentumiseen. Tutkin erityisesti aikakauslehtien kautta välittyvää mielikuvaa. Aineistona käytän esikoiskirjailija Riikka Pulkkisesta julkaistuja henkilöhaastatteluja.
Perinteisesti ajateltuna kustannusyhtiö on yritys, jonka tuote on kirjailijan teos, konkreettinen kirja. Yrityksenä voidaan nähdä myös yksityishenkilö eli esikoiskirjailija, jolloin hänen kirjoittamansa teos vastaa yrityksen tuotetta. Nykyisen medioitumisen aikana tuotteen käsite on oleellisesti laajentunut. Yhdeksi nousevaksi suuntaukseksi on tullut yksittäisen henkilön tuotteistaminen eli henkilömarkkinointi. Näin ollen esikoiskirjailija voidaan nähdä tuotteena, josta voidaan tehdä brändi.
Asiasanoja: esikoiskirjailija, kirjailija, kustantaja, julkisuus, kirjamarkkinat, markkinointiviestintä, mielikuvamarkkinointi, henkilömarkkinointi, tuotteistaminen
Työni rakentuu siten, että ensin pohdin taiteen ja kaupallisuuden välistä ristiriitaa kustantajan ja esikoiskirjailijan näkökulmista. Esittelen markkinointiviestinnän ja mielikuvamarkkinoinnin teorioita ja tarkastelen niiden avulla esikoiskirjailijan asemaa kirjamarkkinoilla. Tämän jälkeen mietin tuotteen käsitettä ja mielikuvamarkkinoinnin tärkeyttä sen yhteydessä. Lopuksi keskityn esikoiskirjailijan julkisuuskuvan rakentumiseen. Tutkin erityisesti aikakauslehtien kautta välittyvää mielikuvaa. Aineistona käytän esikoiskirjailija Riikka Pulkkisesta julkaistuja henkilöhaastatteluja.
Perinteisesti ajateltuna kustannusyhtiö on yritys, jonka tuote on kirjailijan teos, konkreettinen kirja. Yrityksenä voidaan nähdä myös yksityishenkilö eli esikoiskirjailija, jolloin hänen kirjoittamansa teos vastaa yrityksen tuotetta. Nykyisen medioitumisen aikana tuotteen käsite on oleellisesti laajentunut. Yhdeksi nousevaksi suuntaukseksi on tullut yksittäisen henkilön tuotteistaminen eli henkilömarkkinointi. Näin ollen esikoiskirjailija voidaan nähdä tuotteena, josta voidaan tehdä brändi.
Asiasanoja: esikoiskirjailija, kirjailija, kustantaja, julkisuus, kirjamarkkinat, markkinointiviestintä, mielikuvamarkkinointi, henkilömarkkinointi, tuotteistaminen