Internetin keskustelupalstat, informaali oppiminen ja vertaistuki
MIKKOLA, ANU (2008)
MIKKOLA, ANU
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18595
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18595
Tiivistelmä
Pro gradu- tutkielmassani perehdyn internetissä oleviin keskustelupalstoihin ilmiönä. Tarkennan tutkimukseni koskemaan adoptiovanhemmille suunnattuja keskustelupalstoja. Keskeisiä avainkäsitteitä ovat internet, arkipäivän eli informaali oppiminen ja vertaistuki. Olen pyrkinyt etsimään vastauksen kysymykseen, voivatko keskustelupalstat tarjota lukijoilleen todellista hyötyä, saavatko palstojen käyttäjät niiden avulla oppimiskokemuksia. Pyrin kartoittamaan myös sen, voiko keskustelupalstojen olettaa tarjoavan käyttäjilleen vertaistukea ja miten se ilmenee tutkimusaineistossani.
Aineistona käytin Verkkoklinikan ja Vauva-lehden adoptiokeskustelupalstoilta satunnaisesti poimittuja keskustelunaloituksia ja niihin kirjoitettuja vastauksia. Keskusteluihin osallistuvat ihmiset kirjoittivat nimimerkkien suojissa, joten tarkempaa määritelmää ei kirjoittajien sukupuolesta ja iästä voitu tehdä. Lähdin kirjoitukset luettuani ja niiden sisältöä analysoituani siitä oletuksesta, että suurin osa kirjoittajista oli naisia. Iältään he ovat noin kolmenkymmenen ja neljänkymmenen välillä. Teemoittelin saamani kirjeketjut neljään eri osioon.
Tutkimusaineistoni laadun huomioon ottaen tutkimustuloksena voidaan esittää vain olettamuksia. Kirjeiden perusteella päädyin tutkimuksessani tulokseen, että adoptiopalstoille kirjoittavat ihmiset saavat niistä sekä vertaistukea että oppimiskokemuksia. Tämän tyyppiset keskustelupalstat eivät toimi vain ajanviettovälineenä, vaan ne tarjoavat mahdollisuuden jäsenilleen hyötyä toisistaan ja jakaa omaa tietämystään.
Tutkimukseni perusteella voidaan olettaa, että internetin keskustelupalstoilla on mahdollisuudet tarjota kävijöilleen tulevaisuudessa yhä enemmän hyötyä ajanvietteen ohella. Tutkimuskohteena keskustelupalstat ovat vielä suhteellisen tuntematon alue, joten jatkotutkimukselle löytyisi runsaasti aiheita.
Avainsanat: adoptiovanhemmuus, arkipäivän oppiminen, internet, keskustelupalstat, vertaistuki, yhteistoiminnallinen oppiminen
Aineistona käytin Verkkoklinikan ja Vauva-lehden adoptiokeskustelupalstoilta satunnaisesti poimittuja keskustelunaloituksia ja niihin kirjoitettuja vastauksia. Keskusteluihin osallistuvat ihmiset kirjoittivat nimimerkkien suojissa, joten tarkempaa määritelmää ei kirjoittajien sukupuolesta ja iästä voitu tehdä. Lähdin kirjoitukset luettuani ja niiden sisältöä analysoituani siitä oletuksesta, että suurin osa kirjoittajista oli naisia. Iältään he ovat noin kolmenkymmenen ja neljänkymmenen välillä. Teemoittelin saamani kirjeketjut neljään eri osioon.
Tutkimusaineistoni laadun huomioon ottaen tutkimustuloksena voidaan esittää vain olettamuksia. Kirjeiden perusteella päädyin tutkimuksessani tulokseen, että adoptiopalstoille kirjoittavat ihmiset saavat niistä sekä vertaistukea että oppimiskokemuksia. Tämän tyyppiset keskustelupalstat eivät toimi vain ajanviettovälineenä, vaan ne tarjoavat mahdollisuuden jäsenilleen hyötyä toisistaan ja jakaa omaa tietämystään.
Tutkimukseni perusteella voidaan olettaa, että internetin keskustelupalstoilla on mahdollisuudet tarjota kävijöilleen tulevaisuudessa yhä enemmän hyötyä ajanvietteen ohella. Tutkimuskohteena keskustelupalstat ovat vielä suhteellisen tuntematon alue, joten jatkotutkimukselle löytyisi runsaasti aiheita.
Avainsanat: adoptiovanhemmuus, arkipäivän oppiminen, internet, keskustelupalstat, vertaistuki, yhteistoiminnallinen oppiminen