Perusta johdon arviointi- ja vahvistuslausumalle sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta CASE: Ministeriöt ja puolustusvoimat
LUHTAJÄRVI, TARJA (2008)
LUHTAJÄRVI, TARJA
2008
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18587
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18587
Tiivistelmä
Talousarvioasetuksen muutoksessa (7.4.2004/254) toimintakertomukselle asetettiin uusia vaatimuksia, joista yksi oli valtion tilinpäätösvelvollisten yksiköiden johdolta vaadittava sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan arviointi- ja vahvistuslausuma. Valtioneuvoston controlleri suositteli käyttämään sisäisen valvonnan arviointi- ja vahvistuslausuman laadinnan apuna COSO ERM -viitekehykseen pohjautuvaa arviointikehikko. Ensimmäiset talousarvioasetuksen mukaiset vahvistuslausumat annettiin varainhoitovuoden 2005 tilinpäätöksen toimintakertomuksissa. Tässä tutkielmassani keskityn tarkastelemaan sisäisen valvonnan arviointi- ja vahvistuslausumaan liittyviä keskeisiä käsitteitä sekä tuomaan esille vahvistuslausumalle asetetut tavoitteet sekä tarkastelemaan niitä eri näkökulmista. Olen perehtynyt ministeriöiden vuosilta 2005 ja 2006 antamiin lausumiin, joiden sisältöä tarkastelen lähinnä Valtionvarainministeriön antaman vahvistuslausuman laadintaa koskevan suosituksen pohjalta. Tutkielmassani selvitän ministeriöiden vahvistuslausumien laadintaan osallistuneet tahot ja tarkastelen lausumia sisällöllisesti arvioiden ja ottaen kantaa niihin seikkoihin, joihin lausuman tarkoituksella on pyritty. Toisena tutkimuksen kohteena on puolustusvoimat. Olen selvittänyt kyselytutkimuksen avulla millä perusteilla ja mikä taho puolustusvoimissa valmistelee vahvistuslausuman, mielipiteitä sisäisen valvonnan roolista sekä, mitä erilaisia järjestelmiä, tarkastuksia, arviointeja ja muita vastaavia menettelyjä puolustusvoimissa on käytössä, joita käytetään tai voitaisiin käyttää arviointi- ja vahvistuslausumaa laadittaessa perusteina.
Asiasanat: sisäinen valvonta, riskienhallinta, vahvistuslausuma, puolustusvoimat, ministeriöt, tilivelvollisuus, julkinen sektori
Asiasanat: sisäinen valvonta, riskienhallinta, vahvistuslausuma, puolustusvoimat, ministeriöt, tilivelvollisuus, julkinen sektori