Ammatillisten opettajien nuorisokulttuurituntemus ja nuorisokulttuurien merkitys opiskelijoiden asenteisiin ja opettajien pedagogiseen toimintaan
LAMMINEN, MARIA (2008)
LAMMINEN, MARIA
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18576
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18576
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan lähihoitajakoulutuksessa työskentelevien opettajien nuorisokulttuurituntemusta ja nuorisokulttuurien merkitystä opiskelijoiden asenteisiin ja opettajien pedagogiseen toimintaan. Tavoitteena on selvittää tunnistavatko opettajat nuorten elämään liittyviä merkityksellisiä tekijöitä ja näkevätkö opettajat nuorisokulttuurien liittyvän opiskelijoiden asenteisiin lähihoitajakoulutusta kohtaan. Nuorisokulttuurien merkitystä opettajien pedagogiseen toimintaan lähestytään tarkastelemalla, millaisena opettajat kokevat pedagogisen työnsä nykynuorten kanssa ja ilmeneekö opiskelijoiden käyttäytymisessä opetustilanteessa nuorisokulttuurisia piirteitä. Lisäksi tutkimuksessa tuodaan esiin kokevatko opettajat, että joitain tiettyjä nuorisokulttuureihin mukautuvia pedagogisia ratkaisuja/valintoja tarvitaan opetuksessa. Nuorisokulttuureilla viitataan tässä tutkimuksessa yleisesti nykynuorille tyypilliseen käyttäytymiseen vapaa-ajan mieltymyksistä ja harrastuksista tietynlaisiin tapoihin. Tutkimusaineisto koostuu yhdeksästä lähihoitajakoulutuksessa työskentelevän opettajan teemahaastattelusta, jotka suoritettiin keväällä 2007 Seinäjoella. Aineiston analyysissa käytettiin ensisijaisesti temaattista analyysia ja osittain teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimus osoittaa, että lähihoitajakoulutuksessa työskentelevät opettajat tunnistavat monipuolisesti nuorten elämään liittyviä merkityksellisiä tekijöitä. Nuorisokulttuurin katsotaan tarkoittavan tietyn ajan nuorille tyypillisiä tapoja ja tyylejä, jotka näkyvät heidän pukeutumisessa, musiikkimaussa, käyttäytymisessä, arvoissa ja asenteissa. Tyylit ilmaisevat valtavirran nuorisokulttuuria tai kuulumista johonkin tiettyyn alakulttuuriin. Erilaisten tyylien avulla nuoret pyrkivät erottautumaan aikuiskulttuurista ja samanlaisuuteen muiden ikäistensä kanssa. Tyylien perusteella on myös mahdollista erotella nuorten alakulttuureita, joihin kuuluvat nuoret jakavat keskenään yleisestä nuorisokulttuurista eroavia kiinnostuksen kohteita. Muita nuorten elämää luonnehtivia merkityksellisiä tekijöitä ovat opettajien mukaan ystävät, harrastukset ja vapaa-aika, jota määrittää nykyisin pitkälti kännykät, tietokoneet ja Internet erilaisine mahdollisuuksineen. Lisäksi kaupallinen nuorisokulttuuri ja nuorille tyypillinen tapa vastustaa auktoriteetteja kuvaa nuorten elämismaailmaa.
Lähihoitajakoulutuksessa opiskelevat nuoret suhtautuvat pääsääntöisesti tulevaisuuteen myönteisesti ja ovat motivoituneita opiskelusta. Tulosten perusteella opettajat pitävät nuorisokulttuureja ja erityisesti sen sisäisiä tekijöitä yhtenä asenteisiin vaikuttavana tekijänä. Nuorisokulttuurien lisäksi aineistossa korostuvat erityisesti myös sosiaaliset, henkilökohtaiset, psykologiset, yhteiskunnalliset ja kouluyhteisöön liittyvät tekijät nuorten asenteiden taustalla.
Opettajien mukaan nykynuorten opettaminen on oppimisen ohjaamista ja kasvun tukemista. Nuoret tuovat mukanaan opetustilanteeseen nuorisokulttuureihin perustuvia ulkoisia piirteitä, jotka näkyvät heidän käyttäytymisessään opetustilanteessa usein opetusta häiritsevästi. Tällainen käyttäytyminen tuo haasteita opettajien pedagogiseen toimintaan ja omaan jaksamiseen. Opetustilanteessa ilmenevään nuorisokulttuuriseen käyttäytymiseen on puututtava erinäisillä huomautuksilla tai kielloilla. Opettajien puuttuminen nuorisokulttuurien ulkoisten piirteiden myötä esiintyvään käyttäytymiseen riippuu kuitenkin opettajan persoonasta.
Opettajat kokevat, että opetuksessa tarvitaan mahdollisimman toiminnallisia ja vaihtelevia opetusmenetelmiä, jotka mukautuvat nykynuorten tarpeisiin. Nuorille tiettynä hetkenä tärkeiden asioiden liittäminen osaksi opetusta tekee oppimisesta mielekkäämpää. Opettajien nuorisokulttuurituntemus ja nuorisokulttuurit määrittävät opetusta, vaikka opetukseen vaikuttavat myös opettajan persoona, taidot, opiskelija-aines sekä koulutuksen hallinnolliset, rakenteelliset ja käytännön tekijät.
Avainsanat: nuorisokulttuuri, lähihoitajakoulutus, asenteet, opetus
Tutkimus osoittaa, että lähihoitajakoulutuksessa työskentelevät opettajat tunnistavat monipuolisesti nuorten elämään liittyviä merkityksellisiä tekijöitä. Nuorisokulttuurin katsotaan tarkoittavan tietyn ajan nuorille tyypillisiä tapoja ja tyylejä, jotka näkyvät heidän pukeutumisessa, musiikkimaussa, käyttäytymisessä, arvoissa ja asenteissa. Tyylit ilmaisevat valtavirran nuorisokulttuuria tai kuulumista johonkin tiettyyn alakulttuuriin. Erilaisten tyylien avulla nuoret pyrkivät erottautumaan aikuiskulttuurista ja samanlaisuuteen muiden ikäistensä kanssa. Tyylien perusteella on myös mahdollista erotella nuorten alakulttuureita, joihin kuuluvat nuoret jakavat keskenään yleisestä nuorisokulttuurista eroavia kiinnostuksen kohteita. Muita nuorten elämää luonnehtivia merkityksellisiä tekijöitä ovat opettajien mukaan ystävät, harrastukset ja vapaa-aika, jota määrittää nykyisin pitkälti kännykät, tietokoneet ja Internet erilaisine mahdollisuuksineen. Lisäksi kaupallinen nuorisokulttuuri ja nuorille tyypillinen tapa vastustaa auktoriteetteja kuvaa nuorten elämismaailmaa.
Lähihoitajakoulutuksessa opiskelevat nuoret suhtautuvat pääsääntöisesti tulevaisuuteen myönteisesti ja ovat motivoituneita opiskelusta. Tulosten perusteella opettajat pitävät nuorisokulttuureja ja erityisesti sen sisäisiä tekijöitä yhtenä asenteisiin vaikuttavana tekijänä. Nuorisokulttuurien lisäksi aineistossa korostuvat erityisesti myös sosiaaliset, henkilökohtaiset, psykologiset, yhteiskunnalliset ja kouluyhteisöön liittyvät tekijät nuorten asenteiden taustalla.
Opettajien mukaan nykynuorten opettaminen on oppimisen ohjaamista ja kasvun tukemista. Nuoret tuovat mukanaan opetustilanteeseen nuorisokulttuureihin perustuvia ulkoisia piirteitä, jotka näkyvät heidän käyttäytymisessään opetustilanteessa usein opetusta häiritsevästi. Tällainen käyttäytyminen tuo haasteita opettajien pedagogiseen toimintaan ja omaan jaksamiseen. Opetustilanteessa ilmenevään nuorisokulttuuriseen käyttäytymiseen on puututtava erinäisillä huomautuksilla tai kielloilla. Opettajien puuttuminen nuorisokulttuurien ulkoisten piirteiden myötä esiintyvään käyttäytymiseen riippuu kuitenkin opettajan persoonasta.
Opettajat kokevat, että opetuksessa tarvitaan mahdollisimman toiminnallisia ja vaihtelevia opetusmenetelmiä, jotka mukautuvat nykynuorten tarpeisiin. Nuorille tiettynä hetkenä tärkeiden asioiden liittäminen osaksi opetusta tekee oppimisesta mielekkäämpää. Opettajien nuorisokulttuurituntemus ja nuorisokulttuurit määrittävät opetusta, vaikka opetukseen vaikuttavat myös opettajan persoona, taidot, opiskelija-aines sekä koulutuksen hallinnolliset, rakenteelliset ja käytännön tekijät.
Avainsanat: nuorisokulttuuri, lähihoitajakoulutus, asenteet, opetus