Asunnon ja työpaikan välisten matkakustannusten vähennysjärjestelmän kehittämisestä verotuksessa
KESKIKALLIO, TERO (2008)
KESKIKALLIO, TERO
2008
Vero-oikeus - Tax Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18551
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18551
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään asunnon ja työpaikan välisten matkakustannusten vähennysjärjestelmän kehittämiseen liittyviä kysymyksiä henkilöverotuksessa. Kehittämistä tutkitaan, koska kyseessä olevaan vähennysjärjestelmään liittyy paljon ongelmia niin verohallinnon kuin verovelvollisenkin näkökulmasta. Asunnon ja työpaikan välisistä matkakustannuksista myönnettävä vähennys perustuu varsin yksilölliseen tutkintaan. Henkilöverotuksessa on siirrytty automatisoituihin työmenetelmiin, ja verohallinto pyrkii vähentämään henkilöstövoimavarojen tarvetta verotuksessa. Tämä ristiriita tulee korostamaan vähennysjärjestelmään liittyviä ongelmia jatkossa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin näitä ongelmia ja pohtia uutta vähennysjärjestelmää.
Tutkimusmenetelminä on käytetty oikeuspoliittisen tutkimuksen metodia ja lisäksi sitä tukevia oikeusdogmaattista ja oikeusvertailevaa tutkimusmetodia. Tutkimuksen tärkeimpiä lähteitä ovat aiheen kannalta olennaiset Verohallituksen julkaisut ja ohjeet, Korkeimman hallinto-oikeuden oikeustapaukset sekä Verohallituksen ja valtiovarainministeriön työryhmäraportit, joissa vähennysjärjestelmän kehittämistä on pohdittu aiemmin.
Verovelvollisten matkakustannusten vähennysvaatimuksia ei voida tutkia verotuksessa enää niin tarkkaan, kuin nykyinen vähennysjärjestelmä edellyttäisi. Verohallinnon lakisidonnaisuus, objektiivisuus ja tasapuolisuus verovelvollisia kohtaan ja myös verovelvollisten yhdenvertaisuus saattavat vaarantua. Samalla harkintavallan käyttöä joudutaan lisäämään tietyissä verotustilanteissa. Vähennysjärjestelmän uudistaminen tulee yhä ajankohtaisemmaksi.
Vähennysjärjestelmää tulee yksinkertaistaa ja kaavamaistaa siten, että vähennys olisi riippumaton todellisista kustannuksista ja määräytyisi edestakaisen asunnon ja työpaikan välisen etäisyyden, verovelvollisen työpäivien ja Verohallituksen vuosittain vahvistaman kilometrikohtaisen euromäärän perusteella. Sillä seikalla, millä kulkuvälineellä matka on tehty, tai millä kulkuneuvolla se olisi voitu tehdä, ei olisi merkitystä.
Tutkimusmenetelminä on käytetty oikeuspoliittisen tutkimuksen metodia ja lisäksi sitä tukevia oikeusdogmaattista ja oikeusvertailevaa tutkimusmetodia. Tutkimuksen tärkeimpiä lähteitä ovat aiheen kannalta olennaiset Verohallituksen julkaisut ja ohjeet, Korkeimman hallinto-oikeuden oikeustapaukset sekä Verohallituksen ja valtiovarainministeriön työryhmäraportit, joissa vähennysjärjestelmän kehittämistä on pohdittu aiemmin.
Verovelvollisten matkakustannusten vähennysvaatimuksia ei voida tutkia verotuksessa enää niin tarkkaan, kuin nykyinen vähennysjärjestelmä edellyttäisi. Verohallinnon lakisidonnaisuus, objektiivisuus ja tasapuolisuus verovelvollisia kohtaan ja myös verovelvollisten yhdenvertaisuus saattavat vaarantua. Samalla harkintavallan käyttöä joudutaan lisäämään tietyissä verotustilanteissa. Vähennysjärjestelmän uudistaminen tulee yhä ajankohtaisemmaksi.
Vähennysjärjestelmää tulee yksinkertaistaa ja kaavamaistaa siten, että vähennys olisi riippumaton todellisista kustannuksista ja määräytyisi edestakaisen asunnon ja työpaikan välisen etäisyyden, verovelvollisen työpäivien ja Verohallituksen vuosittain vahvistaman kilometrikohtaisen euromäärän perusteella. Sillä seikalla, millä kulkuvälineellä matka on tehty, tai millä kulkuneuvolla se olisi voitu tehdä, ei olisi merkitystä.