Huomiseen Ilman Virustartuntaa? Suomalaisten asiantuntijoiden käsityksiä koulutusalan HIV/AIDS-strategioiden käytännön toteutuksesta vuosina 2000 – 2004 Mosambikissa, Sambiassa ja Tansaniassa
KATKO, PÄIVIKKI (2008)
KATKO, PÄIVIKKI
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18548
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18548
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana on HIVin ja AIDSin mittavat vaikutukset koulutusalaan Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Tutkimuksella haluttiin tuoda esiin suomalaisten asiantuntijoiden käsityksiä siitä, miten koulutusalan HIV/AIDS-strategioiden täytäntöönpano on käytännössä toteutunut vuosina 2000 - 2004 kolmessa Saharan eteläpuolisen Afrikan maassa - Mosambikissa, Sambiassa ja Tansaniassa. Teoreettisena viitekehyksenä toimivat aiempien tutkimusten ohella koulutusalan laatimat HIV/AIDS-strategiat HIV-tartuntojen leviämisen estämiseksi ja AIDSin vaikutusten lieventämiseksi.
Tavoitteena on tutkia ja vertailla, miten koulutusala kussakin kohdemaassa on omien HIV/AIDS-strategioidensa perusteella käytännössä vastannut koulutuksen kysynnän ja tarjonnan vähenemiseen sekä koulutuksen laadun valvontaan. Lisäksi tarkoitus on tutkia, miten HIV/AIDS-koulutus on onnistuttu integroimaan koulujen opetusohjelmiin ja miten muut hallinnon alat ovat tukeneet koulutusalaa.
Kohdejoukoksi valittiin kymmenen suomalaista kohdemaissa työskennellyttä pääosin opetus- ja terveydenhoitoalan asiantuntijaa, jotka ovat työnsä ohella seuranneet koulutusalan HIV/AIDS-strategioiden käytännön toteutusta. Lähestymistapana käytettiin laadullista tutkimusta ja menetelmänä teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla teoriasta johdettujen teemojen avulla.
Tutkimustulosten perusteella ennaltaehkäisevät toimenpiteet korostuivat koulutusalan Hiv-tartuntojen ehkäisytoimenpiteinä. Ehkäisyohjelmien käytännön toteutuksessa esiintyi tutkimustulosten mukaan suurta vaihtelua sekä kohdemaiden välillä että niiden sisällä. Tutkimus osoitti myös ehkäisyohjelmien käytännön toteutuksessa olevan vielä parantamisen varaa. Lisäksi tuloksista ilmeni kohdemaiden koulutusalojen vahva lisäpanos opettajankoulutukseen.
Tutkimustulokset osoittivat tutkimuksen ennakko-oletusten vastaisesti koulutuksen kysynnän kasvaneen kaikissa kohdemaissa. Tämän katsottiin olleen pääosin seurausta koulumaksujen poistosta. Tutkimustuloksista ilmeni myös asiantuntijoiden arviot kohdemaiden poliittisen ja hallinnollisen tahon suhteellisen heikosta sitoutuneisuudesta koulutusalan HIV/AIDS-strategioiden toteutukseen.
Vaikka valistuksen määrä on lisääntynyt, ei HIV/AIDS-epidemia tulosten perusteella ole vielä vähenemässä yhdessäkään kohdemaassa. Haasteeseen vastaaminen edellyttää sitoutunutta yhteistyötä yhteiskunnan kaikilla tasoilla.
Asiasanat: aids, hiv, hiv/aids-strategiat, koulutus, Mosambik, Sambia, Tansania
Tavoitteena on tutkia ja vertailla, miten koulutusala kussakin kohdemaassa on omien HIV/AIDS-strategioidensa perusteella käytännössä vastannut koulutuksen kysynnän ja tarjonnan vähenemiseen sekä koulutuksen laadun valvontaan. Lisäksi tarkoitus on tutkia, miten HIV/AIDS-koulutus on onnistuttu integroimaan koulujen opetusohjelmiin ja miten muut hallinnon alat ovat tukeneet koulutusalaa.
Kohdejoukoksi valittiin kymmenen suomalaista kohdemaissa työskennellyttä pääosin opetus- ja terveydenhoitoalan asiantuntijaa, jotka ovat työnsä ohella seuranneet koulutusalan HIV/AIDS-strategioiden käytännön toteutusta. Lähestymistapana käytettiin laadullista tutkimusta ja menetelmänä teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla teoriasta johdettujen teemojen avulla.
Tutkimustulosten perusteella ennaltaehkäisevät toimenpiteet korostuivat koulutusalan Hiv-tartuntojen ehkäisytoimenpiteinä. Ehkäisyohjelmien käytännön toteutuksessa esiintyi tutkimustulosten mukaan suurta vaihtelua sekä kohdemaiden välillä että niiden sisällä. Tutkimus osoitti myös ehkäisyohjelmien käytännön toteutuksessa olevan vielä parantamisen varaa. Lisäksi tuloksista ilmeni kohdemaiden koulutusalojen vahva lisäpanos opettajankoulutukseen.
Tutkimustulokset osoittivat tutkimuksen ennakko-oletusten vastaisesti koulutuksen kysynnän kasvaneen kaikissa kohdemaissa. Tämän katsottiin olleen pääosin seurausta koulumaksujen poistosta. Tutkimustuloksista ilmeni myös asiantuntijoiden arviot kohdemaiden poliittisen ja hallinnollisen tahon suhteellisen heikosta sitoutuneisuudesta koulutusalan HIV/AIDS-strategioiden toteutukseen.
Vaikka valistuksen määrä on lisääntynyt, ei HIV/AIDS-epidemia tulosten perusteella ole vielä vähenemässä yhdessäkään kohdemaassa. Haasteeseen vastaaminen edellyttää sitoutunutta yhteistyötä yhteiskunnan kaikilla tasoilla.
Asiasanat: aids, hiv, hiv/aids-strategiat, koulutus, Mosambik, Sambia, Tansania