Alkumetreiltä asiantuntemukseen – Perehdyttäminen Gordion-talousohjaus Oy:ssä
JALASTO, LAURA (2008)
JALASTO, LAURA
2008
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18525
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18525
Tiivistelmä
Perehdyttäminen tähtää työntekijän mahdollisimman nopeaan ja tehokkaaseen sisäänajoon uudessa työpaikassa tai työtehtävissä. Perehdyttäminen käsittää kaiken sen toiminnan, jolla työntekijä saa riittävät tiedot ja taidot pystyäkseen tehokkaaseen työskentelyyn organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata perehdyttämisen kokonaisuutta ja sen merkitystä uuden tulokkaan työuran alussa sekä tarkastella perehdyttämisen toimivuutta kohdeorganisaatiossa. Kirjallisena lähdeaineistona on käytetty perehdyttämistä, työnopas-tausta sekä työpaikkakoulutusta ja -oppimista käsittelevää kirjallisuutta. Empiirisessä osuudessa tarkastellaan myyntineuvottelijan perehdyttämisprosessin tilaa pienessä asiantuntijaorganisaatiossa, jossa myytävänä tuotteena ovat ohjelmistoratkaisut ja niihin liittyvät käyttöönotto- ja koulutuspalvelut. Tutkimuksen tavoitteena on arvioida kohdeorganisaation nykyisen perehdyttämismallin toimivuutta ja esittää malliin kehittämiseh-dotuksia.
Tutkimusmenetelmänä empiirisessä osiossa on käytetty laadullista evaluaatiotutkimusta, jonka tavoitteena on arvioida ja kehittää nykyistä toimintatapaa. Tutkimuksen empiiristä osuutta varten kohdeorganisaatiossa toteutettiin henkilökohtaisia haastatteluja sekä henkilökohtaista arviointia. Haastatteluilla kerättiin tietoa sekä perehdytettäviltä että perehdyttäjinä toimineilta henkilöiltä. Tuloksista muodostettiin yhteenvetona kohdeorganisaation perehdyttämisprosessin koetut vahvuudet ja heikkoudet sekä kehittämisehdotuksia kohdeorganisaatiolle.
Perehdyttäminen on kohdeorganisaatiossa koettu tärkeäksi asiaksi ja siihen on aina panostettu. Tämä näkyy erityisen selkeästi perehdyttämisen suunnitelmallisuudessa, siihen investoitavassa ajankäytössä sekä perehdyttäjien positiivisessa suhtautumisessa perehdyttämistehtäviään ja tulokasta kohtaan. Kehitettävää kohdeorganisaation perehdyttämisprosessissa koettiin olevan eniten perehdyttämisen sisällön ja osioiden rytmityksen suhteen. Sisällöllisesti eri osa-alueiden painotuksia ehdotettiin muutettavaksi enemmän myytävän ratkaisun hyötyjen argumentointiin kuin perinteisen myyntitekniikan opetteluun. Ajallisesti perehdyttämisen rakennetta tulisi miettiä paremmin alkuvaiheen itsenäisiä työtehtäviä tukevaksi ja oppimisen kannalta tehokkaammaksi.
Kaiken kaikkiaan kohdeyrityksen perehdyttämisprosessi on varsin suunnitelmallisesti ja hyvin toteutettu ja pienillä muutoksilla siitä on mahdollista saada entistä parempi. Perehdyttämisprosessiin tulisi kytkeä systemaattinen seuranta ja kehittämiseen tulisi osallistaa kaikki prosessissa mukana olevat henkilöt.
Avainsanat: perehdyttäminen, työnopastus, työpaikkakoulutus, oppiminen
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata perehdyttämisen kokonaisuutta ja sen merkitystä uuden tulokkaan työuran alussa sekä tarkastella perehdyttämisen toimivuutta kohdeorganisaatiossa. Kirjallisena lähdeaineistona on käytetty perehdyttämistä, työnopas-tausta sekä työpaikkakoulutusta ja -oppimista käsittelevää kirjallisuutta. Empiirisessä osuudessa tarkastellaan myyntineuvottelijan perehdyttämisprosessin tilaa pienessä asiantuntijaorganisaatiossa, jossa myytävänä tuotteena ovat ohjelmistoratkaisut ja niihin liittyvät käyttöönotto- ja koulutuspalvelut. Tutkimuksen tavoitteena on arvioida kohdeorganisaation nykyisen perehdyttämismallin toimivuutta ja esittää malliin kehittämiseh-dotuksia.
Tutkimusmenetelmänä empiirisessä osiossa on käytetty laadullista evaluaatiotutkimusta, jonka tavoitteena on arvioida ja kehittää nykyistä toimintatapaa. Tutkimuksen empiiristä osuutta varten kohdeorganisaatiossa toteutettiin henkilökohtaisia haastatteluja sekä henkilökohtaista arviointia. Haastatteluilla kerättiin tietoa sekä perehdytettäviltä että perehdyttäjinä toimineilta henkilöiltä. Tuloksista muodostettiin yhteenvetona kohdeorganisaation perehdyttämisprosessin koetut vahvuudet ja heikkoudet sekä kehittämisehdotuksia kohdeorganisaatiolle.
Perehdyttäminen on kohdeorganisaatiossa koettu tärkeäksi asiaksi ja siihen on aina panostettu. Tämä näkyy erityisen selkeästi perehdyttämisen suunnitelmallisuudessa, siihen investoitavassa ajankäytössä sekä perehdyttäjien positiivisessa suhtautumisessa perehdyttämistehtäviään ja tulokasta kohtaan. Kehitettävää kohdeorganisaation perehdyttämisprosessissa koettiin olevan eniten perehdyttämisen sisällön ja osioiden rytmityksen suhteen. Sisällöllisesti eri osa-alueiden painotuksia ehdotettiin muutettavaksi enemmän myytävän ratkaisun hyötyjen argumentointiin kuin perinteisen myyntitekniikan opetteluun. Ajallisesti perehdyttämisen rakennetta tulisi miettiä paremmin alkuvaiheen itsenäisiä työtehtäviä tukevaksi ja oppimisen kannalta tehokkaammaksi.
Kaiken kaikkiaan kohdeyrityksen perehdyttämisprosessi on varsin suunnitelmallisesti ja hyvin toteutettu ja pienillä muutoksilla siitä on mahdollista saada entistä parempi. Perehdyttämisprosessiin tulisi kytkeä systemaattinen seuranta ja kehittämiseen tulisi osallistaa kaikki prosessissa mukana olevat henkilöt.
Avainsanat: perehdyttäminen, työnopastus, työpaikkakoulutus, oppiminen