Senioritalon asukkaan roolit
HEIKKILÄ, SATU (2008)
HEIKKILÄ, SATU
2008
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18513
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18513
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsitteli senioritalon asukkaan rooleja, jotka perustuvat asukkaan omiin välittömiin kokemuksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää senioritalon asukkaan roolit ja roolien taustalla olevat merkitykset. Tavoitteena oli myös luokitella nämä roolit. Tarkastelun kohteena olivat roolien sisältö, vuorovaikutteisuus, rakenteellisuus ja moninaisuus.
Tutkimuksessa perehdyttiin ensin eri tieteenalojen roolikäsityksiin ja rooliteoriaan. Lisäksi paneuduttiin asiakkaan muuttuneeseen rooliin ja kulutuskäyttäytymisestä tehtyihin tutkimuksiin. Tällä tavoin hankittiin aihepiiriin esiymmärrys. Tutkimusote oli laadullinen ja empiirinen. Tutkimuksessa sovellettiin tulkitsevaa paradigmaa ja käytettiin fenomenologista menetelmää, jonka avulla käyttäytymistä voidaan tutkia ihmisten omiin kokemuksiin perustuen. Tutkimuksen empiirinen osuus sisälsi 27 haastattelua, jotka käsiteltiin fenomenologisen menetelmän keinoin. Näihin keinoihin kuuluvat esiymmärryksen hankkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen, kuvaus, analyysi ja synteesi.
Tutkimustuloksena senioritalon asukkaalle saatiin yhdeksän erilaista roolia, jotka luokiteltiin aktiivisiin ja passiivisiin sen perusteella, tarvitsevatko ne syntyäkseen sosiaalisen vuorovaikutustilanteen vai eivät. Aktiivisia rooleja ovat osallistuja, sosiaalinen ja yhteisöllinen. Passiivisia rooleja ovat tulevaisuuden ennakoija, turvallisuushakuinen, taloudellinen, yksinviihtyvä, ympäristön arvioija ja ihmisten tarkkailija.
Avainsanat: rooli, asiakkaan rooli, seniori-ikäinen,senioritalo fenomenologinen menetelmä
Tutkimuksessa perehdyttiin ensin eri tieteenalojen roolikäsityksiin ja rooliteoriaan. Lisäksi paneuduttiin asiakkaan muuttuneeseen rooliin ja kulutuskäyttäytymisestä tehtyihin tutkimuksiin. Tällä tavoin hankittiin aihepiiriin esiymmärrys. Tutkimusote oli laadullinen ja empiirinen. Tutkimuksessa sovellettiin tulkitsevaa paradigmaa ja käytettiin fenomenologista menetelmää, jonka avulla käyttäytymistä voidaan tutkia ihmisten omiin kokemuksiin perustuen. Tutkimuksen empiirinen osuus sisälsi 27 haastattelua, jotka käsiteltiin fenomenologisen menetelmän keinoin. Näihin keinoihin kuuluvat esiymmärryksen hankkiminen, kokonaisuuden hahmottaminen, kuvaus, analyysi ja synteesi.
Tutkimustuloksena senioritalon asukkaalle saatiin yhdeksän erilaista roolia, jotka luokiteltiin aktiivisiin ja passiivisiin sen perusteella, tarvitsevatko ne syntyäkseen sosiaalisen vuorovaikutustilanteen vai eivät. Aktiivisia rooleja ovat osallistuja, sosiaalinen ja yhteisöllinen. Passiivisia rooleja ovat tulevaisuuden ennakoija, turvallisuushakuinen, taloudellinen, yksinviihtyvä, ympäristön arvioija ja ihmisten tarkkailija.
Avainsanat: rooli, asiakkaan rooli, seniori-ikäinen,senioritalo fenomenologinen menetelmä