Siirtohinnoittelun dokumentointivaatimukset ja niiden täyttäminen
ÄNKÖ, KIRSI-MARIA (2008)
ÄNKÖ, KIRSI-MARIA
2008
Vero-oikeus - Tax Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18486
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18486
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on siirtohinnoittelun dokumentointivaatimukset ja niiden täyttäminen. Suomessa on tullut voimaan 1.1.2007 uudet siirtohinnoittelun dokumentointia koskevat säännökset VML 14 a—14 c §. Samalla muutettiin myös siirtohinnoitteluoikaisua koskevaa 31 §. Verohallitus on antanut ohjeen siirtohinnoittelun dokumentoinnista 19.10.2007. Säännöksien perusteella ensimmäiset yritykset voivat joutua esittämään siirtohinnoitteludokumentointinsa 30.6.2008.
Suomessa ei ole aikaisemmin säädetty sisäisessä lainsäädännössä siirtohin-noittelun dokumentoinnista eikä myöskään ole annettu virallisohjeita siirtohin-noittelua koskevasta menettelystä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mi-ten siirtohinnoittelun dokumentointia säännellään ja mitä säännösten sisällöllä tarkoitetaan. Tarkoituksena on selvittää myös mitä muita hyötyjä yritykselle voisi koitua siirtohinnoitteludokumentoinnin laatimisesta, kuin siirtohinnoitteluoikaisulta ja veronkorotukselta välttyminen. Tutkielmassa selvitetään kenellä on siirtohinnoitteludokumentoinnin laatimisvelvollisuus ja milloin dokumentointi tulee esittää veroviranomaisille. Myös laiminlyönnin seuraamuksia käsitellään. Tutkimuksen lähestymistapa on oikeus-dogmaattinen
Yrityksen kannattaa ajoissa selvittää, onko se dokumentointivelvollinen etuyh-teydessä tekemistään liiketoimista. Näin se voi varautua dokumentoinnin esit-tämispyyntöön keräämällä tarpeellista tietoa siirtohinnoittelustaan verovuoden aikana, koska dokumentoinnin laatiminen veroviranomaisten asettamassa 60 päivässä on käytännössä hyvin vaikeaa ilman taustatietoja. Siirtohinnoittelun dokumentointiprosessista on yritykselle muutakin hyötyä kuin verotuksellista esimerkiksi yritys voi sen avulla tutustua liiketoimintamalleihinsa ja se voi auttaa liiketoimintojen uudelleenjärjestelyssä. Siirtohinnoitteluasiat tulevat todennäköisesti nousemaan esille verotarkastusten yhteydessä lisääntyvästi ja veroviranomaiset tulevat vaatimaan siirtohinnoitteludokumentointia esitettäväksi selvityksenä etuyhteydessä tehtyjen liiketoimien markkinaehtoisuudesta.
Tärkeimpiä lähdemateriaaleja tutkielmassa ovat olleet Verohallituksen ohje siirtohinnoittelun dokumentoinnista, hallituksen esitys 107/2006 ja OECD:n siirtohinnoitteluohjeet. Hyvin tärkeinä lähteinä käytännön elämästä ovat olleet Konserniverokeskuksen ylitarkastaja Sami Laaksosen ja Ernst & Youngin Managerin Hannu-Tapani Leppäsen haastattelut.
Suomessa ei ole aikaisemmin säädetty sisäisessä lainsäädännössä siirtohin-noittelun dokumentoinnista eikä myöskään ole annettu virallisohjeita siirtohin-noittelua koskevasta menettelystä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mi-ten siirtohinnoittelun dokumentointia säännellään ja mitä säännösten sisällöllä tarkoitetaan. Tarkoituksena on selvittää myös mitä muita hyötyjä yritykselle voisi koitua siirtohinnoitteludokumentoinnin laatimisesta, kuin siirtohinnoitteluoikaisulta ja veronkorotukselta välttyminen. Tutkielmassa selvitetään kenellä on siirtohinnoitteludokumentoinnin laatimisvelvollisuus ja milloin dokumentointi tulee esittää veroviranomaisille. Myös laiminlyönnin seuraamuksia käsitellään. Tutkimuksen lähestymistapa on oikeus-dogmaattinen
Yrityksen kannattaa ajoissa selvittää, onko se dokumentointivelvollinen etuyh-teydessä tekemistään liiketoimista. Näin se voi varautua dokumentoinnin esit-tämispyyntöön keräämällä tarpeellista tietoa siirtohinnoittelustaan verovuoden aikana, koska dokumentoinnin laatiminen veroviranomaisten asettamassa 60 päivässä on käytännössä hyvin vaikeaa ilman taustatietoja. Siirtohinnoittelun dokumentointiprosessista on yritykselle muutakin hyötyä kuin verotuksellista esimerkiksi yritys voi sen avulla tutustua liiketoimintamalleihinsa ja se voi auttaa liiketoimintojen uudelleenjärjestelyssä. Siirtohinnoitteluasiat tulevat todennäköisesti nousemaan esille verotarkastusten yhteydessä lisääntyvästi ja veroviranomaiset tulevat vaatimaan siirtohinnoitteludokumentointia esitettäväksi selvityksenä etuyhteydessä tehtyjen liiketoimien markkinaehtoisuudesta.
Tärkeimpiä lähdemateriaaleja tutkielmassa ovat olleet Verohallituksen ohje siirtohinnoittelun dokumentoinnista, hallituksen esitys 107/2006 ja OECD:n siirtohinnoitteluohjeet. Hyvin tärkeinä lähteinä käytännön elämästä ovat olleet Konserniverokeskuksen ylitarkastaja Sami Laaksosen ja Ernst & Youngin Managerin Hannu-Tapani Leppäsen haastattelut.